تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۵۵۱
کد خبر: ۱۰۵۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

هزینه تأمین انرژی برای آلومینیوم چین، ۳۴ درصد بیشتر از اروپا است

می متالز - چین در سال ۲۰۱۵ با تولید حدود ۳۲ میلیون تن آلومینیوم به بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان تبدیل شده است. گرچه عمده تولیدکنندگان چینی از دسترسی ارزان قیمت به منابع انرژی (زغال سنگ) بهره می‌برند، ولی بازدهی کم نیروگاه‌های حرارتی سبب شده تا در قیاس با اروپا هزینه‌های تولید بیشتری داشته باشد.
هزینه تأمین انرژی برای آلومینیوم چین، ۳۴ درصد بیشتر از اروپا است

  صنعت آلومینیوم صنعتی با مصرف بسیار بالای انرژی محسوب می‌شود. به طور متوسط برای تولید هر تن آلومینیوم در دنیا حدود ۱۵.۳ مگاوات ساعت انرژی نیاز است. این مقدار برای مناطق مختلف رقمی متفاوت است به این صورت که مقدار مصرف انرژی در اروپا، به عنوان یکی از مناطق پیشرو در تکنولوژی و در چین، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم، به ترتیب حدود ۱۴.۹ مگاوات ساعت و ۱۳.۳ است. این دو منطقه در سال ۲۰۱۵، بیش از ۳۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آلومینیوم از منابع معدنی تولید کردند. سهم اروپا و چین از تولید آلومینیوم در این سال به ترتیب برابر ۱۳.۱ و ۵۴.۷ درصد بوده است.

بخش انرژی هزینه تولید هر تن آلومینیوم از آلومینا، برای کشورهای اروپایی در قیاس با چین به مقدار قابل ملاحظه‌ای کمتر است. این در حالی است که متوسط مصرف انرژی برای تولید هر تن آلومینیوم در چین حدود ۱۲ درصد کمتر است، ولی هزینه تأمین انرژی لازم برای تولید، در چین ۳۴ درصد بیشتر از مقدار مشابه در اروپا بوده است.

بالا بودن هزینه‌های تأمین انرژی در چین سبب شده تا صنعت آلومینیوم در این کشور به سمت منطقه شمال غربی کشور سوق پیدا کند. مناطقی که به علت دسترسی وافر به منابع غنی معدنی زغال سنگ، تعرفه‌های انرژی در آن از سایر استان‌ها کمتر است. علاوه بر آن با اصلاح و بهبود تکنولوژی‌های مورد استفاده، موفق شده‌اند به میزان قابل توجهی از مصرف انرژی (۱۳.۳ مگاوات ساعت به ازای هر تن آلومینیوم) بکاهند. 

علت اصلی هزینه‌های بالای تأمین انرژی در چین را می‌توان استفاده از نیروگاه‌های زغال سنگی در چین دانست که بازدهی نسبتا پایینی دارند. نمودار شماره ۲، سهم نیروگاه‌های مختلف در تأمین انرژی مورد نیاز برای تولید آلومینیوم در چین و اروپا را نشان می‌دهد. بیش از ۹۰ درصد انرژی مورد نیاز برای تولید آلومینیوم اولیه در چین از طریق نیروگاه‌های حرارتی با سوخت زغال سنگ تأمین می‌شود در حالی که در منطقه اروپا، عمده تولیدکنندگان آلومینیوم از نیروگاه‌های برقابی برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند. بازدهی بسیار بالای نیروگاه‌های برقابی (بین ۸۰ تا ۹۰ درصد) در مقایسه با نیروگاه‌های حرارتی (بین ۳۰ تا ۴۰ درصد) تأثیر قابل توجهی در افزایش هزینه‌ها در بخش تأمین انرژی خواهد داشت.



چین به علت دارا بودن معادن متعدد بوکسیت (ماده معدنی اصلی آلومینیوم) هزینه کمتری را برای تأمین مواد اولیه متحمل می‌شود. هزینه‌های تأمین مواد اولیه چین، با کشور ایسلند قابل مقایسه است. ایسلند که دارای کمترین هزینه انرژی برای تولید آلومینیوم است، به مقدار قابل ملاحظه‌ای هزینه‌های تأمین مواد اولیه را متحمل می‌شود (حدود ۱۹ درصد بیشتر از چین).
با توجه به مقایسه‌های انجام شده، هزینه‌های تأمین انرژی در تعیین هزینه‌های کل تولید در صنعت آلومینیوم بسیار مؤثر است تا آنجا که استفاده از نیروگاه‌هایی با بازدهی بالاتر برای تأمین انرژی مورد نیاز تولید نسبت به استفاده از تکنولوژی‌های نوین تولید آلومینیوم با مصرف انرژی پایین‌تر مرجح است. گرچه چین از تکنولوژی‌های برتر (که انرژی کمتری مصرف می‌کند) استفاده می‌کند، ولی بازدهی کم نیروگاه‌های تأمین انرژی آن در قیاس با اروپا سبب افزایش هزینه‌های تولید آن شده تا جایی که باعث کاهش پتانسیل صادرات بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم (چین) به اروپا شده است.

عناوین برگزیده