تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۱۱۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
احتمال وابستگی آلومینیومی ایران به کشورهای منطقه

توسعه آلومینیوم نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است

می متالز - میزان تقاضای آلومینیوم در کشور با تولید آن برابری نمی‌کند، از این‌رو کشور مجبور به واردات است، این در حالی است که صنایع پایین‌دستی آلومینیوم به‌شدت نیازمند تولیدات داخلی هستند.
توسعه آلومینیوم نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است

بنابراین از یک‌سو ایجاد واحدهای جدید آلومینیومی یک ضرورت به‌شمار می‌رود و از سوی دیگر نیز ارتقای فناوری واحدهای آلومینیومی می‌تواند در ایجاد تولیدات بیشتر بسیار موثر باشد. باتوجه به این موضوع اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم چه از طریق سرمایه‌گذاری داخلی و چه از طریق سرمایه‌گذاری خارجی یک ضرورت به‌شمار می‌رود.


نیازمند فناوری و سرمایه‌گذاری خارجی

درباره سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم مدیرعامل شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم گفت: امروز نیازمند استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی هستیم، زیرا سرمایه‌های داخلی توان پاسخگویی به توسعه صنعت آلومینیوم را ندارند. حسنعلی رضایی‌مقدم اظهار کرد: ما چگونگی بهره‌برداری با فناوری فعلی را دنبال کردیم و در این بحث‌ها به نکاتی دست یافتیم تا بدون استفاده از تجهیزات اضافی بتوان بهترین بهره‌برداری را داشته باشیم. برای مثال تنظیم درجه حرارت کوره آنیل به چه صورت می‌تواند انجام شود که یکنواختی سطح فلز در محصول را شاهد باشیم. این اتفاق در یکنواختی استحکام محصولات موثر بوده و یکی از نیازهای اصلی مشتریان ما به حساب می‌آید. رضایی‌مقدم درباره فاصله میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یا حتی ترکیه در صنایع پایین‌دستی و بالادستی آلومینیوم اظهار کرد: متاسفانه صنایع ما فاصله بسیاری از این کشورها دارد و به نوعی از آنها عقب افتاده‌ایم. در بازدیدی که چند ماه پیش از چین داشتم این موضوع را متوجه شدم و پس از بازگشت از این سفر با همکارانم و هیات‌مدیره این موضوع را مطرح کردم که ما به‌عنوان کشوری که ۴۰سال پیش صنایع مختلفی (همچون نورد) در استان‌های خود داشتیم نتوانسته‌ایم صنایعی را که از ۵۰ سال گذشته فعال بودند توسعه دهیم. در این رابطه بنده بسیار نگران هستم. وی ادامه داد: عربستان در این زمینه فعالیت‌های بسیار خوبی نسبت به ایران داشته و این موضوع برای صنعت ما دردناک خواهد بود؛ در حالی عربستان یک کارخانه با ظرفیت ۴۰۰هزار تن را ساخته و راه‌اندازی کرده که ما تنها ۳ یا ۴ کارخانه تولید ورق آلومینیوم در کشور داریم که اگر ظرفیت آنها را جمع کنیم به ۵۰هزار تن در سال نخواهد رسید. به گفته رضایی‌مقدم، در گام نخست این موضوع یک سیاست اقتصادی کلان را می‌طلبد. در حال حاضر امکان سرمایه‌گذاری داخلی وجود ندارد و باید از سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کنیم. چین از این راهکار استفاده کرد. بی‌تردید ۱۰۰ کارخانه در چین با ظرفیت هر کدام ۴۰۰ هزار تن وجود دارد که امروز دنیا را تغذیه می‌کند.
وی اظهار کرد: کشوری صنعتی خواهد بود که صنایع همدیگر را به‌صورت زنجیروار تغذیه کرده و تامین‌کننده یکدیگر باشند. متاسفانه اگر در کشور یک قطعه‌ای را نیاز داشته باشیم باید آن قطعه را در چین یا آلمان و... پیدا کنیم. حال نگران هستم فردا برای تامین این قطعات به عربستان برویم در حالی که راه این است که از امکانات دنیا برای صنعتی شدن کشورمان استفاده کنیم. براساس گفته‌های رضایی‌مقدم، صنعتی شدن کشور به آن معنا است که همه صنایع بتوانند به شکل زنجیره‌ای یکدیگر را تامین کنند. اگر نگاهی به چین داشته باشیم خواهیم دید این کشور نیز این راهکار را پیش گرفته و امروز تمام برندهای دنیا را در خود جای داده است. وی ادامه داد: ما نیز این راهکار را پیدا کرده‌ایم، نشانه آن هم مذاکراتی بود که به سرانجام رسید؛ متوجه شدیم باید با دنیا ارتباط داشته باشیم و از این ارتباط باید برای رشد اقتصادی کشورمان با مراقبت از منافع ملی استفاده کنیم.


سرمایه‌گذاری در آلومینیوم یک ضرورت

یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور در زمینه آلومینیوم نبود مواد اولیه است که در صورت رفع این مشکل می‌توان سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این زمینه داشت. در این‌باره محمد آشفته‌آج‌بیشه مشاور آلومینیوم ایمیدرو در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور نیازمند آلومینیوم در صنایع پایین‌دستی خود است، نیازمند سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در این زمینه هستیم. آشفته‌آج‌بیشه در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات صنعت آلومینیوم در کشور نبود معادن غنی بوکسیت است.  وی با تاکید بر این نکته که ایران به آلومینیوم بیش از ظرفیت فعلی نیازمند است، گفت: از آنجا که مزیت مصرفی بالایی در زمینه آلومینیوم در کشور وجود دارد، ضروری به‌نظر می‌رسد در این زمینه بیش از پیش سرمایه‌گذاری کرده و ظرفیت‌های جدید ایجاد کنیم. مشاور آلومینیوم ایمیدرو در ادامه یادآور شد: در حال حاضر نیز صنعت آلومینیوم در کشور دارای مزیت بسیاری است. بنابراین اگر بتوانیم واحدهای جدید ایجاد کرده و قراردادهای معدنی جدید ببندیم، می‌توانیم در این زمینه گام اساسی برداریم. وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای عربی، معدن بوکسیت ندارند، اما با عقد قراردادهای بلندمدت با کشورهای افریقایی یا کشورهای دارای معدن بوکسیت می‌توانند آلومینیوم را به یک صنعت دارای مزیت برای خود تبدیل کنند. البته باید یادآور شد این کشورها تحریم نبودند و با عقد قراردادهای بلندمدت توانسته‌اند این موضوع را برای خود به فرصت تبدیل کنند. این کارشناس صنعت آلومینیوم یادآور شد: برای مثال کشورهای عربی در حاشیه خلیج‌فارس توانسته‌اند ۵ تا ۶میلیون تن ایجاد ظرفیت کنند. برای این مقدار تولید آلومینیوم، به ۱۰ تا ۱۲میلیون تن آلومینا نیاز است. در حقیقت این موضوع نشان‌دهنده ظرفیت‌سازی در این صنعت است. آشفته آج‌بیشه به ضرورت سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم در کشور اشاره کرد و گفت: روس‌ها که صاحب صنعت آلومینیوم هستند و همچنین چین و بسیاری از کشورهای اروپایی در شرایط کنونی کشور به منظور سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم، مشتاق سرمایه‌گذاری هستند. وی با بیان این نکته که باید حمایت‌های بیشتری از صنعت آلومینیوم کشور انجام شود، گفت: سرمایه‌گذاری از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور، اجرایی شدن طرح‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پیشرفت و افزایش تولید آلومینیوم موثر خواهد بود.


ظرفیت شمش نیازمند افزایش

هرچند در ایران معادن و مواد اولیه برای صنعت آلومینیوم وجود ندارد، اما در این صنعت چه از نظر میزان انرژی و چه از نظر نیروی انسانی دارای مزیت هستیم، از طرف دیگر تامین خوراک صنایع پایین‌دستی در کشور نیازمند ایجاد واحدهای جدید آلومینیوم‌سازی است ضمن اینکه ظرفیت تولید ما به نسبت مصرف قابل مقایسه نیست. در این‌باره سیدعباس حسینی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم کاوه خوزستان چندی پیش در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: ظرفیت شمش آلومینیوم ما در چند سال گذشته تغییر چندانی نکرده است، درحالی‌که کشورهای همسایه ایران در زمینه شمش آلومینیوم به روند صعودی در تولید دست پیدا کرده‌اند. برای مثال عربستان پروژه ۱۰میلیون تنی در دست اقدام دارد و در این زمینه در حال افزایش ظرفیت خود است. یا امارات ۲/۴میلیون تن تولید دارد، در حالی‌که ظرفیت ما در حد ۳۵۰هزار تن باقی مانده و ظرف چند سال گذشته افزایش تولید نداشته‌ایم. لازم به یادآوری است ظرفیت ما درحال حاضر ۱۸۰هزار تن در المهدی هرمزال و معادل آن هم در ایرالکو اراک تولید می‌شود که در کل بین ۳۶۰ تا ۴۰۰هزار تن ظرفیت آلومینیوم کشور به‌شمار می‌رود. در حالی‌که میزان مصرف ما در کشور بسیار بیشتر از این میزان تولید است. بنابراین ما واردات بالایی در زمینه آلومینیوم داریم که باید بتوانیم با ایجاد واحدهای جدید آلومینیوم و روزآمد کردن فناوری واحدهای موجود این خلأ را برای واحدهای پایین‌دستی آلومینیوم پر کنیم.

منبع: صمت
عناوین برگزیده