تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۳۳
کد خبر: ۱۱۲۸
سرویس خبر : انرژی
سفیر هند:

هند تمام بدهی نفتی به ایران را پرداخت کرد

می متالز - سفیر هند گفت: هند به ایران، بدهی ندارد و تمام بدهی نفتی خود را پرداخت کرده است. نکته مهمی که وجود دارد این است که حجم وارداتی که هند از ایران دارد بیش از صادرات است.
هند تمام بدهی نفتی به ایران را پرداخت کرد

تا کنون تامین نیازهای اساسی و خرید کالاهای استراتژیک، مبنای روابط اقتصادی ایران و هند بوده است. ایران یکی از تامین کنندگان اصلی انرژی هند است. از سوی دیگر هند بخش بزرگی از برنج مصرفی در ایران را تامین می‌کند.

سوراب کومار سفیر هند در ایران نسبت به رشد روابط دو کشور در آینده بسیار امیدوار است.

وی پیوند میان دو ملت ایران و هند را مستحکم می‌داند و معتقد است حجم همکاری‌ها و مراودات اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور قطعا گسترش خواهد یافت.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید:

لطفا در ابتدا وضعیت کنونی مراودات اقتصادی ایران و هند را تشریح کنید.

دو کشور ایران و هند روابط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند که این روابط در حوزه اقتصاد بیشتر از سایر بخش‌ها است. آمار رسمی که از میزان تبادلات اقتصادی و تجاری وجود  نزدیک به 15 میلیارد دلار است. این در حالی است که کانال‌های تجاری دیگر مانند دبی که نقش واسطه را ایفا می‌کنند، بخش دیگری از مبادلات را به خود اختصاص داده‌ است که اگر بخواهیم آنها را نیز در نظر بگیریم این عدد به 20 میلیارد دلار می‌رسید.

هند تمام بدهی نفتی خود به ایران را پرداخت کرده است

در حال حاضر نفت مهم‌ترین بخش تجارت میان ایران و هند است و هند از جمله کشورهایی بود که در زمان اوج تحریم‌های اقتصادی آمریکا، همچنان به خرید نفت از ایران ادامه داد اما امروز با رفع تحریم‌ها و حل بخش عمده‌ای از مشکلات تحریم، شائبه‌هایی در مورد پرداخت بدهی نفتی هند به ایران وجود دارد. در حال بدهی هند به ایران چقدر است؟

هند به ایران، بدهی ندارد و تمام بدهی نفتی خود را پرداخت کرده است. نکته مهمی که وجود دارد این است که حجم وارداتی که هند از ایران دارد بیش از صادرات است. پس منفعت این تجارت بیشتر برای ایران است و هر چقدر ما به التفاوت معاملات بوده، هند آن را به طور کامل آن را پرداخت کرده است. نکته دیگر این که به دلیل مشکلات مبادلات ارزی و کانال‌های پرداختی،  پرداخت‌ها به صورت یورو با مشکل رو به رو شده بود اما امروز دیگر چنین مشکلی وجود ندارد این که گفته می‌شود هند به ایران بدهکار است، درست نیست.

قیمت ۳ سنت برای خوراک پتروشیمی مناسب است!

هند تمایل خود را به سرمایه‌گذاری در ایران نشان داده و بر حضور در طرح‌های نفتی و گازی نیز تاکید دارد. همچنین برای بندر شهید بهشتی چابهار نیز برنامه‌های خود را اعلام کرده است. وضعیت این طرح ها به کجا رسیده است؟

دولت هند برای بندر چابهار برنامه دارد و به دنبال حضور قوی در این بندر هستیم. همچنین به دنبال سرمایه‌گذاری مستقیم در طرح‌های پتروشیمی همچون تولید اوره و آمونیاک هستیم. در حال حاضر به دنبال یک شریک مطمئن ایرانی هستیم، در واقع ما سرمایه‌گذاری به صورت جوینت ونچر را دنبال می‌کنیم. هدف ما از این سرمایه‌گذاری این است که محصولات پتروشیمی‌ از ایران و از طریق دریای عمان، به صورت مستقیم به هند برود و نیازهای ما را تامین کند. در پتروشیمی قیمت خوراک برای ما مهم است و 3 سنت به نظر قیمت مناسبی است که می‌تواند ما را برای سرمایه‌گذاری، انگیزه بیشتر ایجاد کند. هند تمایل دارد که حجم تجاری دو کشور افزایش پیدا کند. ما قصد داریم بخش زیادی از نفت خود را در آینده از ایران تامین کنیم.

برنج هندی آلوده نیست

با توجه به اینکه برنج یکی از محصولات صادراتی هند به ایران است. چرا تاکنون در خصوص برندسازی در تولید و بسته‌بندی برنج و اخذ استانداردهای لازم کار مناسبی صورت نگرفته تا امروز شاهد شایعات گوناگون در خصوص آلوده بودن برنج هندی نباشیم؟

 این شایعات بی‌پایه و اساس است و فقط در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود. تا کنون آلودگی برنج هندی را هیچ مرجع رسمی تایید نکرده است. شرکت‌های هندی به دنبال این هستند که با اسناد و مدارک رسمی کذب بودن شایعات را ثابت کنند. ما فقط به ایران برنج صادر نمی‌کنیم بلکه به 130 کشور جهان صادرات داریم و در مجموع سالیانه 4 میلیون تن برنج صادر می‌کنیم.

نرگس کلباسی برای استرداد به ایران تقاضای رسمی بدهد

ایران و هند با یکدیگر قرارداد استرداد مجرم دارند. ایران سال گذشته دو مجرم هندی را به این کشور عودت داد. چرا این معاهده در مورد خانم نرگس کلباسی اجرایی نمی‌شود؟

آغاز روند دادگاه خانم کلباسی قبل از امضای معاهده استرداد مجرمین میان ایران و هند بوده است. از طرف دیگر هنوز دادگاه ادامه دارد و هنوز حکم نهایی صادر نشده، ضمن این که تقاضای استرداد باید توسط خود خانم کلباسی ارائه شود. به این صورت که به دادگاه درخواست رسمی بدهد و به این معاهده استناد کند تا ایشان برای ادامه محاکمه به ایران فرستاده شوند.

مشکل دانشجویان ایرانی در هند را پیگیری می‌کنیم

دانشجویان ایرانی زیادی در هند تحصیل می‌کنند که بیشتر آنها نیز پزشکی می‌خوانند اما به تازگی از ادامه تحصیل آنها در این رشته جلوگیری شده است. علت این اقدام چیست؟

 این تصمیم توسط دولت هند گرفته نشده و دیوان عالی هند آن را به تصویب رسانده است. تنها شامل دانشجویان ایران نیز نمی‌شود بلکه همه دانشجویانی که در رشته پزشکی تحصیل می‌کنند حتی خود هندی‌ها شامل این طرح شده‌اند. دولت ایران هم از طریق ما پیگیر این مشکل بود. ما در سفارت نیز در حال پیگیری و  انتقال نگرانی‌های تهران به دهلی هستیم.

عناوین برگزیده