تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۵۶۱
کد خبر: ۱۱۵۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل گروه سارایه مطرح کرد

فرصت جذاب برای سرمایه‌گذاری در فولاد ایران

می متالز - الیاس گونزالس گیل(Elias Gonzales Gil)، مدیرعامل گروه سارایه معتقد است: استراتژی مسوولان ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید براساس تامین و تضمین فضای ایمن برای سرمایه‌گذاری باشد.
فرصت جذاب برای سرمایه‌گذاری در فولاد ایران

وی البته فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ایران را با توجه به برنامه‌های بلندمدت کشور بسیار جذاب می‌داند. در آستانه برگزاری هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار، گفت‌وگویی با مدیرعامل شرکت سارایه داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

به نظر شما با توجه به تمایل شرکت‌های بین‌المللی برای ورود به بازار ایران، استراتژی جذب خارجی‌ها چگونه باید تعریف شود؟

دولت ایران هدف‌گذاری رشد در برنامه توسعه ششم را 8 درصد تعیین کرده است که برای تحقق آن سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کنار اقتصاد داخلی ایران نقش بسزایی می‌تواند ایفا کند. استراتژی جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران باید بر جذب شرکت‌هایی باشد که علاقه‌مند به همکاری و به اشتراک گذاشتن راهکارهای فنی نوآورانه در صنایعی که برای پیشرفت کشور لازم هستند، باشد. برای این منظور، دولت باید باز بودن فضای کشور را به شرکت‌های خارجی نشان دهد. جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در زمینه‌هایی نظیر تقویت زیرساخت‌ها مانند راه‌های ارتباطی، فرودگاه‌ها، تامین آب، برق، تامین پشتوانه برای حفاظت از سرمایه‌گذاری و معافیت مالیاتی نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 

استراتژی شرکت شما برای حضور در بازار به چه شکل است؟

داشتن استراتژی بازاریابی قوی در ایران مساله بسیار مهمی است. اگر ما با تمام راهکارهای فنی و دانش خود در خانه بنشینیم به جایی نخواهیم رسید به همین منظور، گروه سارایه رویکرد فعالی را برای شناساندن شرکت و فعالیت‌ها و قابلیت‌هایش به بازار ایران از طریق نمایندگان و شرکای تجاری خود پیش گرفته است. ما تمایل داریم دانش انحصاری خود را با شرکای تجاری خود در ایران شریک شویم و این دانش را در این کشور بهبود ببخشیم. به همین منظور، در حال حاضر ما در حال مذاکره با نهاد‌های مختلف نه تنها در زمینه صنعت فولاد، بلکه در زمینه نفت و گاز و انرژی هستیم.

 

شرایط رقبای خود را در بازار ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رقابت بین شرکت‌های مختلف در همه جای دنیا بسیار نفسگیر است. با در نظر گرفتن هدف دولت ایران برای رساندن ظرفیت تولید فولاد به سالانه 55 میلیون تن تا سال 2025، فرصت‌های فعالیت تجاری بسیاری وجود دارد.گروه سارایه با دیگر رقبای خود متفاوت است. ما برای هر پروژه، راهکاری مخصوص به همان پروژه را طراحی می‌کنیم. ما مشتری خود را در تمام طول عمر پروژه همراهی می‌کنیم و به هدف رسیدن به نتایج مطلوب پایبندیم.حتی، دانش خود را با شرکای تجاری و مشتریان خود به اشتراک می‌گذاریم تا با استفاده از آن بتوانند مطلوب‌ترین نتایج را در زمان حال و آینده داشته باشند. ما پایه‌گذار و معرف انقلاب صنعتی چهارم بوده‌ایم که شامل راهکار‌های ما برای پروژه‌های مختلف، پردازش داده‌های حجیم، عکس‌العمل سریع و آنی برای بهبود شرایط تولید، کاهش مصرف انرژی و موارد مصرفی و... است.

 

پیش‌بینی شما از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و چشم‌انداز بازار فولاد ایران و جهان چیست؟

با حذف تحریم‌ها، فرصت‌های تجاری به‌وجود آمده چشمگیر هستند. همینطور، رشد جمعیت ایران در هر سال 3/ 1درصد در نظر گرفته شده که در حال حاضر 78 میلیون نفر است. این مساله خبر از رشد میزان مصرف می‌دهد که تاثیر مستقیمی بر رشد بازار‌هایی نظیر صنعت ساختمان، صنعت خودرو، زیرساخت‌هایی نظیر حمل و نقل ریلی می‌دهد که فضا را برای جذب سرمایه‌گذاری جذاب می‌کنند.

 

روند توسعه فعالیت شرکت شما در ایران به چه صورت بوده است؟

گروه سارایه در سال 1960 فعالیت خود را به‌عنوان یک تجارت خانوادگی شروع کرد (در حال حاضر گروه سارایه با افزایش ارزش سهامش از سوی سهامداران و سرمایه‌گذاران مختلف اداره می‌شود). گروه سارایه فعالیت خود را به‌عنوان شرکت تولید تجهیزات کمکی برای صنعت فولاد منطقه صنعتی باسک در اسپانیا شروع کرد. به همین منوال، ما سرمایه‌گذاری در مبلمان فلزی، به‌خصوص در صنایع ماشین کاری و انبارداری هوشمند را شروع کردیم.بعدتر، سارایه در زمینه طراحی، مهندسی و ساخت تجهیزات فولادسازی پیشرفته مانند نورد و خطوط پردازش کویل آلومینیوم و فولادی توسعه یافت. اما فعالیت‌های سارایه در اینجا متوقف نشد و زیرمجموعه‌ای متخصص در زمینه‌های مهندسی در کنار دو زیر مجموعه دیگر با تمرکز روی نفت و گاز و تصفیه پسماند را احداث کرد.در حال حاضر، گروه سارایه در پروژه‌های بزرگی در ایران مشغول فعالیت است. مجتمع جهان‌آرا که سارایه مسوول طراحی فرآیند، طراحی کلی مجتمع، تامین تجهیزات و مهندسی مدیریت یکپارچه پروژه برای زمینه‌های فرآیند، پروژه‌های عمرانی، سازه فلزی، پایپینگ و تجهیزات جانبی، برق و شبکه انتقال، عملیات ساخت، راه‌اندازی و نظارت بر اجرای آن است و مجتمع فولاد جهان آرا فولادسازی با ظرفیت 2/ 1 میلیون تن در سال به علاوه ماشین ریخته‌گری اسلب از جمله این طرح‌ها است. فعالیت در پروژه‌های فولاد آلیاژی ایران با ظرفیت 700 هزار تن در سال، فولاد کاوه جنوب کیش با فولادسازی با ظرفیت 2/ 1 میلیون تن در سال، تولید بیلت و فولاد کاوه اروند نورد میلگرد و مفتول با ظرفیت 600 هزار تن در سال (50 درصد مفتول و 50 درصد میلگرد) از جمله این پروژه‌ها است.

 

گروه سارایه تمایلی به انجام سرمایه‌گذاری و تامین مالی در ایران دارد؟

گروه سارایه در ایران شرکت سرمایه‌گذاری مشترکی را در سال 2010 تاسیس کرد. به‌علاوه، این گروه در بازار ایران در سخت‌ترین شرایط هنگام تحریم‌ها حضور داشته که به تقویت جایگاه گروه سارایه در ایران با به‌وجود آوردن روابط خوب با نقش‌آفرینان اصلی بازار فولاد ایران کمک شایانی کرده، بنابراین در سال‌های آینده استراتژی سارایه ادامه سرمایه‌گذاری در ایران و رشد در کنار این کشور خواهد بود.

هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری (26 و 27 بهمن ماه) در تهران برگزار می‌شود.

عناوین برگزیده