تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۹۹
کد خبر: ۱۱۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی اعلام کرد

آغاز اکتشاف در ۸ محدوده معدنی استان قم

می متالز - ۳ واحد صنعتی در شهرک صنعتی شکوهیه، با حضور محمدتقی کره‌ای معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت(رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور) در استان قم گشایش یافت و به بهره‌برداری رسید.
آغاز اکتشاف در ۸ محدوده معدنی استان قم

درحال‌حاضر استان قم جزو آن دسته از استان‌هاست که فعالیت‌های اکتشافی در آن به میزان قابل قبولی انجام شده است. به گفته رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور مساحتی به وسعت ۴۰۰۰ کیلومتر مربع از سطح استان قم زیرپوشش ژئوفیزیک هوایی قرار گرفته و حاصل آن ۱۷ منطقه امیدبخش معدنی بوده است. همچنین بر اساس گفته‌های کره‌ای امید می‌رود تا پیش از پایان سال اکتشافات عمومی در ۸درصد محدوده‌های معرفی شده، آغاز شود و نتایج آن در سال آینده به مردم برسد. بهره‌برداری و بازدید از واحدهای گرانول معصوم، لیو پاک و کیمیا سامانه زمرد ایرانیان در مجموع با اعتبار ۲۵۷میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۱۴۵ نفر، با حضور معاون وزیر و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، استاندار محترم و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان قم انجام شد. گرانول معصوم؛ تولیدکننده کامپاند و گرانول پلیمری و نخستین و تنها تولیدکننده گرانول پی‌وی‌سی پزشکی در کشور است. لیو پاک؛ تولیدکننده فیلم پلاستیکی چندلایه و در سرپوش ظروف غذایی از فویل آلومینیوم است. کیمیا سامانه زمرد ایرانیان؛ تولیدکننده ظروف یکبار مصرف پلیمری زیست تخریب‌پذیر گیاهی است. به گزارش صمت به نقل از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، محمدتقی کره‌ای، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: با بهره‌برداری از ۳ طرح در استان قم که براساس گفته استاندار تا پایان بهمن به ۱۱ طرح خواهد رسید شاهد شادابی و نشاطی هستیم که در بخش صنعت اتفاق افتاده و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند و در سال‌های آینده شاهد رشد اقتصادی که شایسته مردم ایران است، باشیم. وی افزود: استان قم حدود ۱درصد از مساحت کشور و ۲درصد از ذخایر معدنی را به خود اختصاص داده و باید به‌عنوان یک استان معدنی مطرح شود. کره‌ای تصریح کرد: در دهه‌های اخیر با سرمایه‌گذاری گسترده‌ای که در بخش اکتشاف معدن در دنیا اتفاق افتاد ذخایر بسیاری شناخته شد و به بهره‌برداری رسید که باعث ایجاد صنایع معدنی و رونق اقتصادی در آن کشورها شد.
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: در دهه گذشته با وجود افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش به‌دلیل شناسایی آنچه در سطح بود و پایین آمدن عیار مواد معدنی؛ شاهد کشف کانسارهای بزرگ کمتری با رخنمون در سطح یا حتی تا عمق ۲۰متری نسبت به گذشته هستیم که مستلزم پیش رفتن به عمق بیش از ۲۵ متر است. به گفته وی، ایران با وجود پیشینه معدنکاری ۷۰۰۰ ساله، ظرفیت معادن بزرگ در سطح را ندارد.


اکتشاف کانسارهای پنهان

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت در بحث اکتشاف در دولت یازدهم، تاکید بر دو موضوع اکتشاف کانسارهای پنهان و پیش رفتن به سمت اکتشافات عمقی و در کنار آن اکتشافات عناصر استراتژیک است. وی افزود: بهترین پارامتر برای اکتشافات کانسارهای عمیق که به شناخت ما از کانسارهای زیرسطحی کمک می‌کند ژئوفیزیک هوایی است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حجم پرواز در سال ۹۴ معادل ۱۰سال برداشت ژئوفیزیک گذشته کشور بود و استان قم جزو یکی از۲ استانی است که به‌طور ویژه در دو سال اخیر با توجه به پیگیری و حمایت مسئولان، کارهای گسترده‌ای در این زمینه انجام داد. به گفته کره‌ای، مساحتی به وسعت ۴۰۰۰ کیلومتر مربع از سطح استان زیرپوشش ژئوفیزیک هوایی قرار گرفت و۱۷۰۰۰ کیلومتر خطی پرواز انجام شده که نتیجه آن ۱۷ منطقه امیدبخش معدنی بود و حدود ۸درصد از مساحت زیرپوشش را شامل می‌شود. اکنون تلاش ما و مسئولان استان این است که پیش از پایان امسال اکتشافات عمومی را در این ۸درصد محدوده‌های معرفی شده، آغاز کنیم و امیدواریم نتایج آن در سال آینده عاید مردم این استان شود. وی در زمینه فعالیت‌های دیگر در این استان گفت: تهیه ۲۴ ورقه نقشه زمین‌شناسی در مقیاس یک‌بیست و پنج هزارم حدود ۳۵۰۰ کیلومترمربع از مساحت استان را دربرمی‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، نتایج ۵۰درصد از این نقشه‌ها منتشر شود.

 

بیشترین سرمایه‌گذاری اکتشافی در سال۹۰

کره‌ای در ادامه اظهار کرد: در سال‌های ۸۳ و ۸۴ سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف معدن در کشور، تا حدودی با استانداردهای دنیا هماهنگی داشت. به طور نمونه بعد از آن سال‌ها، در سال ۹۰ بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف معدن در دنیا حدود ۲۱ میلیارد دلار بود که با توجه به دارا بودن یک درصد از مساحت خشکی‌ها و جمعیت دنیا باید یک درصد از این مبلغ، معادل ۲۱۰میلیون دلار را سرمایه‌گذاری می‌کردیم در حالی‌که تنها ۱۳میلیون دلار سرمایه‌گذاری شد. به گفته رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در سال ۹۴ خوشبختانه با توجه به اهمیتی که دولت یازدهم به اکتشافات داد، از دوجهت توانستیم به استانداردهای موجود در دنیا نزدیک شویم؛ یکی اینکه سرمایه‌گذاری در دنیا به ۹/۷میلیارد دلار کاهش یافت و باید ۹۷میلیون دلار در زمینه اکتشاف هزینه می‌کردیم که با توجه به تدابیر و حمایت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت و درخواست وی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به منظور سرمایه‌گذاری وسیع‌تر در بحث اکتشاف، این عدد در سال ۹۴ به ۴۵میلیون دلار افزایش پیدا کرد و در سال ۹۵ نیز این مقدار افزایش یافته است. وی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور براساس سیاست‌های دولت تدبیر و امید، اطلاعات مربوط به علوم زمین را با هدف شناخت مردم از علوم زمین و مخاطرات و تهدیدها و همچنین شناخت ظرفیت‌های منابع معدنی به منظور بهره‌مندی منابع، اطلاعات حدود ۴۰۰ نقشه را در مقیاس جهانی، منطقه‌ای و ملی، بیش از ۱۰۰ برگه داده ژئوشیمی، برداشت ۵۰ هزار نمونه با آنالیز عنصری ۴۰ تا ۷۰ نمونه در منطقه‌ای به وسعت ۲۵۰ هزارکیلومتر مربع از مساحت کشور، بیش از ۸۰۰ جلد کتاب مرجع زمین‌شناسی و بیش از ۵۰ برگه نقشه ژئوفیزیک هوابرد در مقیاس یک به ۲۵۰هزارم را از طریق وب‌سایت این سازمان و نیز وب‌سایت پایگاه داده‌های علوم زمین در امسال در اختیار عموم قرار داد که گذاشتن این حجم از اطلاعات در راه ماه از سال قابل توجه بوده و تاثیر بسزایی در بهره‌وری ملی خواهد داشت.

منبع: صمت
عناوین برگزیده