تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۲۷
کد خبر: ۱۲۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
بزرگ‌ترین همایش معدنی خاورمیانه امروز برگزار می‌شود

ملاقات فولادسازان در تهران

می متالز - فولادسازان جهان امروز در تهران گرد هم می‌آیند تا برای هفتمین دوره متوالی سیاست‌ها و آینده این صنعت را بررسی کنند.
ملاقات فولادسازان در تهران

تلاش فراوان دولت‌های مختلف برای توسعه صنعت فولاد، این صنعت را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف استراتژیک دولتی مطرح کرده است و برنامه رسیدن به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد در سال تا افق 1404، نشان از اهمیت آن برای تصمیم‌گیران اقتصادی دارد. با توجه به اینکه فولاد را یک کالای کاملا جهانی می‌دانند، بزرگان فولاد جهان قرار است با تعامل با هم ضمن بررسی آینده صنعت فولاد به‌عنوان صنعتی پیش‌برنده در توسعه صنعتی کشور، راهکارهای مناسب را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رفع تنگناهای این صنعت بررسی کنند. در همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار که به ابتکار «دنیای اقتصاد» برگزار می‌شود، تلاش می‌شود تا با برگزاری گردهمایی متشکل از تمامی فعالان صنعت فولاد اعم از دولتی و بخش خصوصی، مکانی برای تبادل اطلاعات برای بازیگران اصلی این صنعت فراهم شود. در این همایش که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی معدنی خاورمیانه نام می‌برند، چهار گروه اصلی «تحلیلگران و فعالان بازار فولاد»، «سرمایه‌گذاران»، «تامین‌کنندگان و صاحبان تکنولوژی» و «تولیدکنندگان» برتر دنیا از کشورهای ایتالیا، آلمان، اسپانیا، اتریش، ترکیه و ... حضور خواهند داشت.

 

بزرگ‌ترین گردهمایی فولادی خاورمیانه برای هفتمین دوره متوالی برگزار می‌شود. بزرگان صنعت فولاد جهان امروز در تهران گردهم می‌آیند تا سیاست‌ها و آینده این صنعت را در سال 2017 بررسی کنند. صنعت فولاد طی سه دهه گذشته در راس برنامه‌های توسعه‌ای و اهداف کلان اقتصادی کشور قرار داشته است. اما در چند سال گذشته مشکلات عدیده صنعت فولاد باعث شد آهنگ رشد این صنعت کند شود؛ به‌طوری که سال 2015 را بدترین سال برای فولاد جهان ارزیابی می‌کنند که تا اوایل سال 2016 نیز تداوم داشته است. اما در ماه مارس 2016 در نتیجه برخی تحولات، از جمله سیاست‌های انبساطی دولت چین که منجر به کاهش صادرات فولاد این کشور شد، افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهان رخ داد. تغییرات قیمتی در بازار فولاد، منجر به افزایش دوباره تولید از سوی برخی از فولادسازان جهان شد و عملا رشد 7/ 0درصد تولید این محصول استراتژیک در سال 2016 را نسبت به سال ماقبل آن رقم زد. به اعتقاد کارشناسان، این اتفاقات به غیر از اینکه نوید سال خوبی را در حوزه فولاد می‌دهد، این موضوع را نیز یادآوری می‌کند که به دلیل سرعت اتفاقات، تحلیل‌هایی که پیش از این به‌صورت سالانه در این صنعت مطرح می‌شد، باید از این پس به‌صورت کوتاه مدت (فصلی) ارائه شود. به همین منظور گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» در هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار که قرار است امروز (سه‌شنبه 26 بهمن) و فردا (چهارشنبه 27 بهمن) در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شود، از بولتن تحلیلی «دنیای فولاد» رونمایی می‌کند که چشم‌انداز بازار فولاد و سنگ آهن ایران در سال 96 در آن بررسی شده است. در این همایش از چهار گروه اصلی تحلیلگران و فعالان بازار فولاد، سرمایه‌گذاران، تامین‌کنندگان و صاحبان تکنولوژی و تولیدکنندگان برتر دنیا دعوت شده تا در تعامل با تصمیم گیران، تولیدکنندگان، صاحبنظران و فعالان بازار فولاد بستری مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رفع تنگناهای این صنعت ایجاد کنند.

در بخش تحلیلگران بازار فولاد می‌توان به حضور Cihan Akdenizs از انجمن فولاد ترکیه اشاره کرد. با توجه به اینکه ترکیه رقیبی برای فولاد ایران محسوب می‌شود، قرار است وضعیت بازار و استراتژی این کشور در همایش امسال بررسی شود. اما از شرکت‌هایی که به هر دو گروه سرمایه‌گذاری و صاحب تکنولوژی تعلق دارند، می‌توان به دانیلی ایتالیا و SMS Group آلمان اشاره کرد. از این دو شرکت که به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی خود به ایران هستند، «جیانپترو بندیتی» (Gianpietro Benedetti)، مدیرعامل شرکت دانیلی و «برکارد دامن» (Burkhard Dahmen)،مدیر عامل SMS Group در همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار سخنرانی خواهند کرد. موضوع سخنرانی مدیرعامل دانیلی ایتالیا، سرمایه‌گذاری‌های شرکت دانیلی در توسعه فولاد ایران است و مدیرعامل SMS Group آلمان نیز در مورد فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ایران سخنرانی خواهد داشت. از دیگر صاحبان تکنولوژی و تامین‌کنندگان بزرگ حاضر در این همایش می‌توان به شرکت سارایه اسپانیا و شرکت اینتکو اتریش اشاره کرد. «خاویر اسکیروز» (Javier Esquiroz)، از مدیران ارشد گروه سارایه در این همایش در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فولاد ایران صحبت خواهد کرد. Harald Holzgruber،رئیس هیات مدیره اینتکو اتریش نیز از جمله سخنرانان اصلی این همایش است که درخصوص برنامه‌های اینتکو به منظور سرمایه‌گذاری و مشارکت در صنعت فولاد ایران سخنرانی خواهد داشت.

علاوه بر این افراد که در هیات‌های مختلف در هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار حضور خواهند داشت، بزرگان صنعت فولاد ایران و تصمیم‌گیران ارشد از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق‌نوری، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی؛ محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ مهدی کرباسیان، معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)؛ علیرضا بختیاری، مدیرمسوول گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد و دبیر کمیته راهبردی همایش فولاد در این همایش به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

سخنران دیگر این همایش، سعید محمد‌زاده، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که موضوع سخنرانی وی «حمل و نقل گلوگاه صنعت فولاد» است. حامد سلطانی‌‌نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران نیز درخصوص فرصت‌های بورس کالا در ایجاد رونق در بازار فولاد سخنرانی خواهد کرد. محمد ابکاء مدیرعامل شرکت مهندسی بین‌المللی فولادتکنیک نیز در مورد پایش طرح جامع فولاد کشور (وضعیت، مشکلات و چالش‌های طرح 55 میلیون تن) صحبت خواهد کرد. حمید طاهری‌زاده، نایب رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، دیگر سخنران این همایش است که در مورد مشکلات و دغدغه‌های بخش خصوصی صحبت خواهد کرد.

علاوه بر سخنرانی‌های کلیدی برگزاری یک پنل آزاد با موضوع فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی صنعت فولاد از دیگر برنامه‌های روز اول همایش است. مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو؛ جعفر سرقینی، معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان؛ محمود اسلامیان، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران؛ قدیر قیافه، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران؛ حامد سلطانی‌نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران؛ سعید محمدزاده، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران از جمله اعضای این پنل هستند. در همایش امسال قرار است 24 کارگاه آموزشی نیز در روز دوم همایش برگزار شود. «دانیلی» ایتالیا، «سارایه» اسپانیا، «اینتکو» اتریش و «اس‌ام‌اس» آلمان از جمله شرکت‌های خارجی هستند که در همایش امسال کارگاه آموزشی برگزار می‌کنند. شرکت فولاد مبارکه نیز قرار است در مورد مشکلات کیفی و چالش‌های فراروی صنعت فولاد کشور با واردات فولادهای نامرغوب به کشور کارگاه برگزار کند. از دیگر عناوین کارگاه این شرکت، آشنایی با تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه محصولات پوشش‌دار (ورق‌های گالوانیزه، رنگی و قلع‌اندود) است. شرکت فولاد تکنیک دو کارگاه آموزشی با موضوعات «پایش طرح جامع فولاد کشور» و «چشم‌انداز بازار در سال 96» برگزار خواهد کرد. معرفی خدمات جدید بورس کالا نیز عنوان کارگاه شرکت بورس کالای ایران است. فرآیند احیای مستقیم و افزایش ظرفیت پلنت‌های احیای مستقیم نیز عنوان کارگاه شرکت ایریتک در هفتمین دوره همایش فولاد است. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز قرار است در این دوره کارگاهی را با موضوع چالش‌های فرآوری واردات فولادهای نامرغوب به کشور و معرفی مدل ارزیابی IR-Marketing برگزار کند.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز از دیگر شرکت‌هایی است که در این همایش به برگزاری کارگاه خواهد پرداخت. در حاشیه این همایش نیز 50 شرکت داخلی و خارجی طی دو روز برگزاری همایش در نمایشگاه جانبی شرکت می‌کنند. هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار با ابتکار «دنیای اقتصاد»، قرار است امروز و فردا در تهران برگزار شود. در هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران قرار است به سه موضوع اصلی شامل رقابت‌پذیری بر اساس قیمت تمام شده، الزامات صادرات و بازارهای منطقه برای محصولات داخلی، پیش‌بینی قیمت محصولات فولادی و مواد اولیه در سال 96 پرداخته شود.

عناوین برگزیده