تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۵۳۷
کد خبر: ۱۲۸۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

خام فروشی بلای جان صنعت سنگ محلات/ کمبودمواد اولیه درقطب سنگ کشور

می متالز - حجت الاسلام علیرضا سلیمی اظهار داشت: برای رسیدن به نقطه مطلوب در عرصه صنعت سنگ محلات، باید با در نظر گرفتن ظرفیت های موجود، نقشه راهی دقیق، سنجیده و کاربردی تعریف کنیم که بتواند نیازهای این صنعت را در چشم اندازی سی ساله تبیین کند.
خام فروشی بلای جان صنعت سنگ محلات/ کمبودمواد اولیه درقطب سنگ کشور

وی افزود: بررسی دقیق و همه جانبه مشکلات صنعت سنگ و توجه به تصمیماتی که مدیران در دوره های مختلف برای این صنعت گرفته اند و نتیجه و تاثیراتی که این تصمیمات بر روی این صنعت گذاشته از مقدمات رسیدن به یک راهبرد مشخص در این زمینه است.

تصمیمات مقطعی گریبانگیر بخش معدن

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در دوره های مختلف تصمیمات عجولانه و مقطعی برای حوزه معدن گرفته شده که این تصمیمات به جای اینکه مشکل گشای فعالان صنعت سنگ باشد موانع جدیدی را بر سر راه آنها ایجاد کرده است.

سلیمی خاطرنشان ساخت: عدم مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیری های حوزه صنعت سنگ و عدم توجه به اهداف بلندمدت سبب اخذ تصمیماتی می شود که در بسیاری از موارد قابلیت اجرایی ندارند.

وی تاکید کرد: در سراسر دنیا، معادن سنگ های مختلفی وجود دارد که در نوع خود بی نظیر هستند اما بهترین و باکیفیت ترین سنگ تراورتن دنیا در ایران و از منطقه آتشکوه و حاجی آباد محلات استخراج می شود و در حال حاضر سنگ این دو منطقه به یک برند جهانی تبدیل شده است.

مشکل تامین مواد اولیه سبب تعطیلی برخی کارخانجات سنگ شده است

سلیمی تصریح کرد: کارخانجات سنگبری محلات و نیم ور سال ها است که برای تامین مواد اولیه خود دچار مشکل هستند و برخی از آنها به دلیل عدم توانایی در تامین سنگ خام مجبور شده اند واحد تولیدی خود را تعطیل کنند، این در حالی است که بهترین معادن سنگ تراورتن دنیا در این منطقه وجود دارد و طبق قانون این معادن موظف هستند ابتدا سنگ مورد نیاز کارخانه های منطقه را تامین کنند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معادن سنگ حاجی آباد و آتشکوه محلات که جزو بهترین معادن سنگ تراورتن دنیا هستند در اختیار دولت قرار دارد بنابراین توقع این است که به قانون تمکین شود و در درجه اول سنگ مورد نیاز کارخانه های منطقه را تامین کنند و سنگ مازاد را به مناطق دیگر بفروشند.

سلیمی ادامه داد: طبق مطالعات انجام شده، در کشورهای توسعه یافته ایجاد هر شغل در بخش معدن، ۱۷ شغل در دیگر بخش های اقتصادی ایجاد می کند، این رقم در اقتصاد ایران ۲۴ شغل است و در اقتصاد کشور چین بیش از این میزان است، با توجه به این آمار اگر در بخش صنعت سنگ درست عمل کرده بودیم در حال حاضر باید آمار بیکاری شهرستان محلات و مناطق اطراف صفر شده بود.

افزایش بهره وری در صنعت سنگ نیازمند تجهیزات به روز است

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: نقش مهم و تاثیر گذار معادن در اقتصاد مقاومتی دیده شده و باید با سرمایه‌گذاری و استفاده از تجهیزات و تکنولوژی های جدید در این بخش، نقش آن را در رسیدن به اهداف کلان اقتصاد مقاومتی محقق کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: ما یک بازار ۸۰ میلیون نفری در کشور و یک بازار ۴۰۰ میلیون نفری در منطقه داریم، اما علی‌رغم وجود ظرفیت‌های بسیاری که در بخش سنگ از آن برخوردار هستیم، نتوانسته‌ایم از این بازارها استفاده کنیم.

سلیمی در پایان گفت: شناخت بازارهای خارجی، راه اندازی شرکت های دانش بنیان مرتبط با صنعت سنگ، ارتقای سطح آموزش ها و همین طور استفاده از تجربیات و علم متخصصان این حوزه برای ایجاد بهره وری بالا و کاهش ضایعات سنگ، از مهمترین اولویت های راهبردی این صنعت در منطقه است.

عناوین برگزیده