تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۵۰۴
کد خبر: ۱۲۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیر عامل هلدینگ سرمایه‌گذاری امید تشریح کرد:

دورنمای معدنی‌ها از نگاه متفاوت رییس سابق سازمان مالیاتی/ بررسی حال و روز بورس تا انتخابات ۹۶

می متالز - علی عسکری ، مدیر عامل هلدینگ سرمایه گذاری امید در گفتگویی شفاف و صریح ضمن بررسی دورنمای صنایع معدنی در بازار سرمایه ، روند بازار سهام تا انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری در سال 96 را بررسی کرده است.
دورنمای معدنی‌ها از نگاه متفاوت رییس سابق سازمان مالیاتی/ بررسی حال و روز بورس تا انتخابات ۹۶

وی در عین حال اشاره ای به وضعیت بانک ها و دلیل لحاظ نشدن مالیات برای سپرده های بانکی داشته است. این گفتگوی جالب که در ادامه خواهید خواند برای سرمایه گذاران و سهامداران بازار سرمایه قابل تامل خواهد بود.

 نخستین پرسش اینکه با افشای دارایی سهامداران به سازمان مالیاتی و اخذ مالیات از آنان موافقید؟

در ماده 169 مکرر اصلاحیه قانون مالیات مستقیم برای شفافیت در تبادل اطلاعات اقتصادی در کشور و اینکه دست نظام مالیاتی برای شناسایی درآمد و تشخیص مالیات باز شود و به مرور هم تشخیص علی الراس از فرآیند مالیات ستانی حذف شود ونیز در اجرای طرح جامع که مبنای تشخیص مالیات اطلاعات در کشور خواهد بود این قانون در اصلاحیه قانون مالیات ها این ماده آمده است.

 با چه هدفی؟

 هدفش این بود که بتواند اطلاعات لازم را از فعالان اقتصاد در حوزه های مختلف جمع آوری واز طریق تقاطع اطلاعات  به تشخیص درستی از مالیات در کشور دست پیدا کند.

  بنابراین افشای اطلاعات سهام داران هم یکی از بسته های اطلاعاتی است که در نظام مالیاتی به کار می آید، البته در قانون کنونی هم کسی که نقل و انتقال سهام می کند مالیات نقل و انتقال سهام را می دهد یعنی چیز جدیدی نیست.

 همین الان قبل ازاصلاح قانون نظام مالیاتی به این اطلاعات دسترسی داشت اما این اصلاحیه  قانون  فضای تبادل اطلاعات را یک مقدار در کشور هماهنگ و یکپارچه کرد تا بتواند تقاطع اطلاعات را ایجاد کند، بنابراین چیز پیچیده و مبهمی نیست البته این که مقامات دارایی خودشان را در اقتصاد و کشور باید افشا کنند این قانون قبل انقلاب هم بود ولی هیچ وقت آن قانون قبل از انقلاب اجرا نشد حتی در دهه 40  فکر می کنم  این قانون بود ولی اجرا نشد.

 بعد از انقلاب این قانون مجددا بازنگری شد وبعد از تصویب مجلس به شورای نگهبان فرستاده و این شورا هم ایراداتی به قانون گرفت با بازگشت مجدد به مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت تا بالاخره پس از چند سال در نهایت تصویب و قرار است  قوه قضائیه آئین نامه اش را تدوین  و چارچوب اجرایش را ابلاغ کند.

این امر چقدر می تواند به شفاف سازی کمک کند؟

دوبحث است اول اطلاعاتی که سمت و جهت گیری اش مالیات است و بحث دیگر افشای دارایی ها، ثروت،اموال مقامات و افرادی که درقانون برایشان تعیین تکلیف شده  این دو تا موضوع کاملا جدا است.

چرا از سپرده گذاران بانکی هیچ وقت مالیات اخذ نشده و نمی شود؟

 یکی از معافیت هایی که در قانون تصویب شده، معافیت سپرده های بانک است و چون قانون نظام مالیاتی هیچ موقع دنبال اخذ مالیات از سپرده های بانک نبوده استدلال من این است که این  سپرده ها نتیجه درآمدی است که قبلا یک فعال اقتصادی مالیاتش را پرداخت کرده و الان شده سپرده، اگر چه بسیاری از سپرده های بانکی در کشور ما ناشی ازفعالیت اقتصادی نیست وبرخی ناشی از سوداگری اقتصاد است،اما فکر می کنم در شرایط کنونی می توان حتی با نرخ خیلی کم مالیات بر سپرده ها را وضع کرد تا بتوان بر روی اطلاعات اقتصادی افراد   برای اهداف دیگری علاوه بر مالیات متمرکز شد

مثلا چه اهدافی؟

مثل بحث یارانه ها چون یکی از کانون هایی که می تواند این اطلاعات را متمرکز جمع آوری کند و دقتش هم بیشتر از مراکز دیگر است نظام مالیاتی است اگرچه الان قانون تصویب کرده و من هم معتقدم این کار یک روزی در کشور باید انجام شود،با فرض اینکه امروز از محل سود سپرده ها درآمد ایجاد شده این مسئله  یک منشا درآمد است که  باید  برایش مالیات در نظر گرفته شود.

دورنمای معدنی ها را در ماه های پیش رو چگونه ارزیابی می کنید؟

 شرایط شرکت های معدنی یا کلا فولادی از اسفند سال گذشته تا کنون رو به جلو و خوب بوده، به لحاظ اینکه قیمت مواد معدنی و قیمت فولاد تقریبا از اسفند ماه سال قبل شروع به رشد و افزایش کرد و تا به الان هم این رشد البته  با نوسانات بسیار جزئی استمرار پیدا کرده است، با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر اقتصاد بین الملل که پیش بینی می شود رشد سال آینده از رشد امسال بیشتر و بهتر باشد ، شرایط شرکت های معدنی و فولادی درسال آینده بهتر از امسال باشد.

ارزیابی شما از روند بازار سرمایه تا انتخابات ریاست جمهوری چگونه است؟

چون یک حرکتی در فعالیت های اقتصادی مشاهده می شود و تقریبا رشد اقتصاد هم در پارسال و امسال رو به مثبت بوده پیش بینی می شود در سال آینده شرایط بهتر از امسال باشد بویژه از لحاظ شاخص های کلان.

 البته من فکر کنم که انتخابات ریاست جمهوری خیلی تاثیری بر شاخص های کلان اقتصادی نگذارد یعنی از این جنبه که شاخص ها منفی نخواهد بود بلکه رو به بهبود خواهد شد و چون چشم انداز بهبود در فضای کسب و کار در اقتصاد هم باتوجه به اینکه بعضی فعالیت های اقتصادی رشدشان مثبت بوده شرایط در ابتدای سال آینده و نیزاز نیمه سال حتی بهتر از شرایط امسال باشد.

به علاوه اینکه انتخابات دور دوم آقای روحانی با انتخابات دور اول فرق می کند معمولا در دور اول انتخابات ریاست جمهوری تنش های سیاسی اثرات بیشتری بر مسائل اقتصادی می گذارد، چون یک چهره جدید که ناشناخته است روی کار آمده، به هر حال رییس دولت یازدهم  چهار سال این دولت را  اداره کرده و احتمال این که در دوره ی بعد بیاید هم است رقبای او هم فضای چهار سال کار ایشان را می شناسند، بنابراین از این جنبه خیلی فضای سیاسی تاثیر گذار روی مسائل اقتصادی نخواهد بود و همین چشم انداز کلی که امسال در فضای اقتصادی حاکم شده برای سال آینده هم استمرار پیدا می کند.

عناوین برگزیده