تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۷۰
کد خبر: ۱۳۰۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اندونزی به فری پورت اجازه داد تا صادرات مس را از سر گیرد

می متالز - وزرات معادن اندونزی در بیانیه ای در روز جمعه به واحد فری پورت اندونزی مجوز صادرات 1.1 میلیون تن کنسانتره مس تا 16 فوریه 2018 را اعطا کرد.
اندونزی به فری پورت اجازه داد تا صادرات مس را از سر گیرد

وزرات معادن اندونزی در بیانیه ای در روز جمعه به واحد فری پورت اندونزی مجوز صادرات 1.1 میلیون تن کنسانتره مس تا 16 فوریه 2018 را اعطا کرد.

این بیانیه بدنبال توقف بیش از یک ماه صادرات مس می آید که باعث توقف کامل تولید معدن بزرگ گراسبرگ فری پورت واقع در پاپوآ اندونزی در هفته گذشته شده بود. این مسئله به افزایش قیمت مس تا بیشترین حد خود در 21 ماه گذشته کمک کرد.

این وزارت همچنین برای دیگر استخراج کننده مس این کشور «امان مینرال دوسا تنگارا» مجوز صادرات تا 675 هزار تن کنسانتره مس تا 16 فوریه 2018 صادر کرد.

این مجوزها بر اساس تعهد این دو شرکت برای توسعه کارخانه ذوب فلز در اندونزی صادر شده است و برای بررسی میزان پیشرفت پروژه های مربوط به کارخانه ذوب، هر شش ماه یک بار مستقلا ارزیابی صورت خواهد گرفت. "اگر پیشرفت مورد انتظار بعد از شش ماه محقق نشده باشد مجوز صدور لغو خواهد شد."

تا روز جمعه دسترسی به سخنگوی فری پورت اندونزی مقدور نشده است.

اندونزی قوانین جدیدش را در 12 ژانویه اعلام کرد که در آن از فری پورت و سایر استخراج کنندگان معادن خواسته شده است تا از حالت قرارداد های فعلی کار خود به مجوزهایخاص استخراج جابجا شوند در غیر این صورت اجازه نخواهند داشت سنگ معدن و کنسانتره صادر کنند.

قوانین جدید همچنین توسعه تأسیسات و کارخانه های ذوب را اجباری کرده است. این عمل در راستای خواست و هدف بزرگتر اندونزی برای افزایش بازدهی منابع طبیعی خود است.

فونیکس فری پورت واقع در آریزونا پیش از این گفت فقط در صورتی با این قوانین موافقت خواهد کرد که حمایت قانونی و مالی مشابه قوانین فعلی را برآورده کند.

ماه گذشته، فری پورت بزرگترین استخراج کننده مس جهان که به صورت عمومی ذکر شده است تخمین زد در صورتی که عملیات گراسبرگ به شکل عادی ادامه داشته باشد، سهم گراسبرگ از فروش 4.1 میلیارد تن مس جهان در 2017 در حدود یک سوم خواهد بود.

حداقل حدود هزار کارگر از سی و سه هزار کارگر فری پورت صبح جمعه در تیمیکا، پاپوآ تظاهرات کردند. پاپوآ جایی است که معدن گراسبرگ در آنجا واقع شده است. یک رهبر اتحادیه کارگران گفت، تظاهرکنندگان خواستار تصمیم هوشیارانه دولت در قبال فری پورت هستند.

روز جمعه معیار مس در بورس فلزات لندن 0.7 درصد کاهش و به میزان 5,955 دلار در هر تن بود. این رقم در روز دوشنبه به بیشترین حد خود در 21 ماه گذشته یعنی 6,204 دلار در هر تن رسیده بود.

منبع: تابناک
عناوین برگزیده