تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۲۷۹۸
کد خبر: ۱۳۱۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

صنایع آلومینیوم ترکیه: مصرف میلیونی شمش وارداتی

می متالز - ترکیه در دهه‌های اخیر از رشد صنعتی و اقتصادی خوبی برخوردار بوده است؛ آلومینیوم نیز به‌عنوان یک فلز استراتژیک که کاربردهای آن در حال گسترش است، جایگاه مناسبی در تولید و صادرات ترکیه به ‌خود اختصاص داده است.
صنایع آلومینیوم ترکیه: مصرف میلیونی شمش وارداتی

مقایسه آمار شمش آلومینیوم مصرف‌شده درکشور ترکیه طی سالیان گذشته نشان می‌دهد که میزان آلومینیومی که به مصرف صنایع پایین‌دست رسیده است، هر ساله در این کشور با رشد مواجه بوده است. همان‌طور که پیش از این اشاره شد، در سال ۲۰۱۵ حدود ۶۰ هزار تن شمش آلومینیوم در این کشور تولید و بیش از یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن شمش به این کشور وارد شده است. با در نظر گرفتن حدود ۴۹ هزار تن صادرات شمش آلومینیوم از این کشور، می‌توان گفت در مجموع بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شمش برای تولید محصولات پایین‌دستی در این کشور استفاده شده است.

«آلومینیوم اتی»

کارخانه «آلومینیوم اتی» تنها تولیدکننده آلومینیوم اولیه در ترکیه به‌شمار می‌رود. این واحد در سال ۱۹۷۳ با هدف تولید آلومینا، آلومینیوم اولیه و محصولات آلومینیومی با سرمایه‌گذاری دولت این کشور تاسیس شد. بعد از تغییر در سیاست‌های اقتصادی ترکیه، این واحد در سال ۲۰۰۵ به بخش خصوصی واگذار شد. پس از این واگذاری، اقدامات بسیاری برای نوسازی و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در این واحد انجام شد. کارخانه «آلومینیوم اتی» در سال ۲۰۱۴ حدود ۵۳ هزار و ۵۰۰ تن و در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۶۰ هزارتن آلومینیوم اولیه تولید کرده است. تولیدات این واحد حدود ۱۵ درصد از نیاز صنایع آلومینیوم ترکیه را برآورده می‌کند. ۸۵ درصد باقیمانده نیاز صنعت به این فلز نیز از طریق واردات تامین می‌شود. این واحد از چندین مزیت برخوردار است که موجب شده بسیار موفق عمل کند. این موارد عبارتند از:

۱- کارخانه «آلومینیوم اتی»  تنها واحد صنعتی آلومینیومی در ترکیه است که به تولید آلومینیوم، آن‌هم به‌صورت یکپارچه می‌پردازد. به این معنی که این واحد صنعتی قادر است تمامی مراحل تولید آلومینیوم از استخراج معدن، تا تمامی مراحل زنجیره چرخه تولید شامل فراوری، ذوب، تولید شمش آلومینیوم و محصول نهایی را انجام دهد. تولیدات این کارخانه شامل محصولات خام آلومینیومی، هیدرات آلومینیوم، اکسید آلومینیوم و هیدروکسید آلومینیوم خشک می‌شود.

۲- این واحد در «سیدی شهر» در غرب منطقه قونیه با هدف استفاده از سنگ معدن بوکسیت واقع در منطقه مدیترانه احداث شده است. نزدیکی به معادن بوکسیت و تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آلومینیوم اولیه مزیت دیگری است که این واحد از آن برخوردار است. لازم به ذکر است که هفت معدن بوکسیت در فاصله ۲۵ کیلومتری این واحد ذوب قرار دارند که نیاز این کارخانه برای تولید آلومینیوم را فراهم می‌کنند.

۳- صنعت آلومینیوم، جزو صنایع انرژی‌بر به‌شمار می‌رود. تامین منابع انرژی این واحدها، هزینه بسیاری را به واحدهای صنعتی تحمیل می‌کند. بنابراین استفاده از نیروگاه اختصاصی، صرفه اقتصادی بالایی را برای آنان به‌همراه خواهد داشت. نزدیکی این واحد صنعتی به آب سبب شده است که بتواند با استفاده از نیروگاه برق آبی با ظرفیت سالانه حدود یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون کیلووات ساعت به تولید برق بپردازد.

۴- صادرات و واردات محصولات این واحد از طریق شرکتی که در بندر آنتالیا واقع شده است صورت می‌گیرد. این واحد در فاصله ۵۰۰ متری بندر قرار گرفته و بزرگ‌ترین واحدهای فروش این منطقه را به خود اختصاص داده است.

عناوین برگزیده