تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۱۲
کد خبر: ۱۳۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تکذیب بدهی ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومانی گل‌گهر و چادرملو

می متالز - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با تکذیب بدهی ۲۰۰۰ میلیارد تومانی گل گهر و چادرملو به دولت خبر داد: در فکر تولید ۵۰۰ هزار تن فولاد آلیاژی در مجموعه گل گهر هستیم.
تکذیب بدهی ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومانی گل‌گهر و چادرملو

ناصر تقی زاده در حاشیه هفتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران اظهار کرد: بهتر است دولت یک درصد فروش شرکت های معدنی را که می خواهد بگیرد در صندوقی واریز کند و درآمد این صندوق صرف توسعه شرکت های معدنی و فولادی شود.

وی عنوان کرد: بانک سپه، شرکت سرمایه گذاری امید و صندوق بازنشستگی فولاد حمایت های خوبی از مجموعه گل گهر داشته اند و امیدواریم این حمایت ها با قوت ادامه یابد.

 ناصر تقی زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

نظر شما درباره هفتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن چه بود؟

به نظر من همایش فوق العاده عالی بود که باید جایگزین همایشها و سمینارهای مشابه در کشورهای اطراف حتی ترکیه شود چرا که هم تولید فولاد و هم تولید سنگ آهن ایران در منطقه بالاست و هم معادن سنگ آهن زیادی داریم و این باعث شرمندگی ماست که برخی اوقات مجبوریم برای شرکت در چنین سمینارهایی به مناطقی مانند دوبی برویم.

سفر آقای روحانی هم که به سیرجان لغو شد.

بله ظرف این چند روزه بیش از ۵۱ میلیمتر بارندگی در گل گهر رخ داده که منجر به وقوع سیل هم شده است. بنابراین اگر هم سفر انجام می شد اصولا امکان بازدید از گل گهر و پروژه ها وجود نداشت. قرار بود در این سفر دو پروژه آهن اسفنجی شرکت توسعه آهن و فولاد با ظرفیت ۱٫۷ میلیون تن و نیروگاه ۳۳۰ مگاواتی در گهر انرژی افتتاح شوند و دو قرارداد ۱٫۲ میلیون تن آهن اسفنجی جهان فولاد سیرجان و ۳ میلیون تن ورق فولادی و ذوب در توسعه آهن و فولاد امضا شوند. البته روند کاری ما ادامه دارد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد سفر آقای روحانی به سیرجان باشیم.

نظر شما درباره ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه و واریز یک درصد فروش شرکت های معدنی به خزانه دولت چیست؟

ما قطعا با هر نوع پولی که از ما گرفته شود، مخالفیم چون در حال توسعه هستیم. حداقل باید این شرط را می گذاشتند که شرکت های توسعه ای را از این قانون معاف می کردند. ما حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در حوزه های مختلف سرمایه گذاری کرده ایم و در این شرایط دولت باید به ما کمک هم بکند نه اینکه بخواهد پولی هم از ما بگیرد. البته نحوه اجرای ماده ۵۴ هنوز برای ما مبهم است. ما قطعا این قانون را اجرا می کنیم اما خوشحال می شویم که درآمد حاصل از اخذ این مبالغ به صندوقی واریز شود و درآمد این صندوق مجددا در بخش معدن سرمایه گذاری و صرف توسعه شود. در این شرایط ما به جای یک درصد حاضریم دو درصد از فروش خود را هم بدهیم. تاکید من این است که درآمد این صندوق باید صرفا صرف توسعه شود و نه امور جاری چرا که بانکها امور جاری را پوشش می دهند.

اخیرا یکی از خبرگزاری ها خبری مبنی بر بدهی ۲۰۰۰ میلیارد تومانی گل گهر و چادرملو به دولت منتشر کرد. این خبر درست بود؟

اصلا چنین چیزی نیست و صراحات این خبرا را تکذیب می کنیم. بدهی ما به دولت تقریبا صفر شده است. در مورد چادرملو هم تا جایی که اطلاع دارم همین طور است. ما چک هایی را از واحدهای فولادی گرفتیم و در اختیار آنها قرار دادیم و این چک ها به تدریج در حال پاس شدن هستند. بنابراین اصلا بحث ۲۰۰۰ میلیارد تومان بدهی درست نیست. از ابتدا هم این میزان بدهی نداشتیم. البته ممکن است اختلاف حساب هایی وجود داشته باشد که حداکثر در حد چند میلیارد تومان است که عدد بالایی نیست. به عنوان مثال از شرکت فولاد کاوه جنوب کیش ۲۵۰ میلیارد چک گرفتیم و به دولت دادیم. این چک ها ماهانه ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان در پاس شدن است و مشکلی هم وجود ندارد. بعضا به صورت نقد هم بدهی خود را پرداخت کرده ایم و تقریبا کار تسویه انجام شده است.

در نمایشگاه صندوق های بازنشسنگی در مصلی نیز حضور داشتید.

۲۴ درصد از سهام ما متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد و بخشی دیگر هم مربوط به صندوق بازنشستگی کشوری است. ما هر کاری برای تقویت این صندوق ها بتوانیم انجام می دهیم. نقش این صندوق ها بسیار پراهمیت است و در عین حال مراقب سرمایه گذاری ها باشند تا در حوزه های سودده سرمایه گذاری کنند مانند گل گهر و چادرملو. در عین حال انتظار ماز صندوق های سهامدار ما این است که درک کنند که شرکت ما در حال توسعه اس است و نباید انتظار تقسیم سود را داشته باشند. بعد از ۴ تا ۵ سال شرکت ما سودده شده و می توانیم مشکلات صندوق را برطرف کنیم.

بحث های مطرح شده درخصوص احتمال خروج بانک سپه از سهامداری گل گهر هم که منتفی شد.

ما واقعا نیاز داریم که بانک سپه (هیات مدیره و مدیرعامل آن) از ما حمایت کنند. بانک سپه همواره پشتوانه خوبی برای ما بوده است. اینکه یک بانک پشت سر ما قرار دارد، یک قوت قلب برای ماست. بانک سپه سهامدار ارشد ما بوده و مدافع توسعه ما و مدافع پیشرفت کارها بوده است. به همین علت از آقای دکتر چقازردی و هیات مدیره بانک تشکر می کنم که کاملا از ما حمایت کرده اند. از شرکت سرمایه گذاری امید او از آقایدکتر عسگری هم بابت حمایتهایشان تشکر می کنیم. از صندوق بازنشسنگی فولاد نیز همینطور. یکی از دلایل توسعه ما هم هماهنگی کامل بین سهامداران ارشد و دیدگاه مثبت آنها نسبت به توسعه گل گهر بوده است. حمایت بانک سپه، شرکت سرمایه گذاری امید و صندوق بازنشستگی فولاد باعث شده بتوانیم طرح های خود را اجرا کنیم.

برای تولید فولادهای خاص هم برنامه ای دارید؟

در فکر تولید ۵۰۰ هزار تن فولاد آلیاژی در مجموعه گل گهر هستیم. اتفاقا می خواهیم این پروژه را به صورت ساخت داخل انجام دهیم. به نظر من به عنوان یک کارشناس امکان ساخت کوره های قوس الکتریکی در کشور وجود دارد. فقط باید اعتماد به نفس داشته باشیم و ساخت داخل را انجام دهیم.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده