تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۱۴
کد خبر: ۱۳۳۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازگشت فولاد به مدار صعودی

می متالز - مرکز خدمات فولاد ایران: قیمت بیلت در هفته گذشته صعودی بود، به‌طوری‌که شنبه(23بهمن) قیمت سایز 150 میلیمتر محصول کارخانه‌های خصوصی 1240 تومان و سایز 125 میلیمتر 1230 تومان بود بیلت فولاد خوزستان پیشنهاد قیمت نشد اما محصول نیشابور تا 1280 تومان هم شنیده شد.
بازگشت فولاد به مدار صعودی

از روز یکشنبه با جو‌سازی‌هایی که صورت گرفت قیمت این کالا به یکباره افزایش یافت. شمش 150 میلیمتر به 1260 تومان و 125 میلیمتر 1240 تومان پیشنهاد شد و روز دوشنبه به اوج خود رسید. شمش 150 میلیمتر روز دوشنبه 1290 تومان و 125 میلیمتر 1270 تومان پیشنهاد شد اما از روز سه شنبه به بعد بازار عقب نشست.

تولیدکنندگان میلگرد که فروش‌های خود را کرده بودند با رقابت درون گروهی خود قیمت را پایین آوردند به همین علت روند نزولی شمش شروع شد و به پایه 1280 تومان برای سایز 150 میلیمتر و 1270 تومان برای سایز 125 میلیمتر رسید. موجودی شمش در کارخانه‌ها محدود است در حالی‌که صادرات شمش راه خود را پیدا کرده است. در 20 روزه بهمن 65هزار تن شمش صادر شده که از ماه شهریور به بعد بالاترین رقم بوده است. بیشترین صادرات شمش در ماه مرداد بوده که به 70 هزار تن رسید. فولاد خوزستان کانال‌های فروش شمش خود را در بازارهای مختلف از اردن گرفته تا فیلیپین تعریف کرده است که این به معنای آن است که صادرات شمش به‌عنوان یک برنامه درازمدت تعریف شده است. آخرین قیمت صادراتی شمش سایز 150 میلیمتر تحویل فوب بنادر ایران 410 دلار شنیده شده است و از آنجا که هنوز صادرات به‌صورت نقدی صورت می‌گیرد معاملات شمش با محدودیت برای صادرات روبه‌رو است. این محدودیت باعث می‌شود که کارخانه نتواند از پتانسیل بانکی استفاده کند و از طرف دیگر ریسک معامله برای خریدار و فروشنده بالا است، در صورتی‌که سیستم فروش با اعتبار اسنادی برای تولیدکنندگان ایرانی فعال شود می‌توان شاهد جهش صادرات این کالا بود.

در این بین روز شنبه قیمت مقاطع نیز با روند نزولی بازار خود را شروع کرد. متوسط قیمت میلگرد 14 تا 25 در اصفهان 1590 تومان و تیرآهن 14 تا 18 معادل 1830 تومان بود، اما روز یکشنبه به یکباره قیمت افزایش یافت تا روز دوشنبه که به اوج خود رسید و میانگین قیمت برای میلگرد 14 تا 25 ذوب آهن به 1650 تومان جهش یافت اما از روز سه شنبه به بعد بازار دوباره افت کرد و قیمت‌ها تنزل یافت و میانگین قیمت میلگرد ذوب آهن به 1600 تومان و تیرآهن به 1835 تومان رسید. این نوسان قیمت ناشی از افزایش تقاضا نبود بلکه مانور تولیدکنندگان فولاد مثل دفعات قبل بازار را تکان داد. ذوب‌آهن اصفهان در هفته گذشته سیستم فروش اینترنتی خود را فعال کرد با این نیت که مثل کشورهای دیگر بتواند کالاهای خود را با این شیوه به دست مصرف‌کننده نهایی برساند.تجربه راه‌اندازی پرتال‌های مشابه به دلیل مسائل زیربنایی به‌خصوص نارسایی در سیستم بانکی با چالش‌‌هایی روبه‌رو بوده است. این روش برای کارخانه‌‌های دیگر یک الگو است و در آینده نزدیک شاهد راه‌اندازی پرتال‌های مشابهی خواهیم بود. در نتیجه فضای رقابت بسیار تنگ‌تر می‌شود. قیمت دیگر مقاطع روند صعودی داشت. روز شنبه این روند جهشی در حد هر کیلو 70 تومان را تجربه کرد و روز یکشنبه ادامه یافت اما از روز دوشنبه بازار این کالاها هم ثابت ماند.

قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول عرض یک متر نیز در هفته گذشته روند صعودی داشت. روز شنبه در انزلی این محصول 2130 تومان و در بندر امام هم به همین قیمت اعلام می‌شد اما تا آخر هفته به 2200 تومان در هر کیلو رسید. اکثر دست اندرکاران انتظار دارند که روند صعودی قیمت این کالا ادامه یابد چون حجم موجودی آن در بنادر کاهش یافته و علت این امر آن است که از حدود 6 ماه قبل قیمت بازار ایران با بازار جهانی همخوانی نداشته و قیمت این کالا محصول سی‌آی‌اس 440 تا 450 دلار سی اف آر بنادر ایران پیشنهاد می‌شود و از ژانویه تا به امروز قیمت تغییر نکرده و بعضی دست اندرکاران امیدوارند که قیمت پایین بیاید ولی اگر قیمت در بازار ایران افزایش یابد سفارش‌ها به فروشنده‌های سی‌آی‌اس روانه خواهد شد و احتمال کاهش قیمت فروشندگان سی‌آی‌اس از بین خواهد رفت. بر اساس این گزارش ورق‌های ضخامت 5/ 2 تا 5 میلیمتر با محدودیت عرضه روبه‌رو‌ بود و همین امر باعث شد تا قیمت هر کیلو 20 تا 40 تومان افزایش یابد؛ در حالی‌که موجودی ورق‌های ضخامت 6 تا 12 میلیمتر در بازار عملا به صفر رسیده و همین امر باعث شد تا قیمت این کالاها تا 100 تومان در هر کیلو افزایش یابد. علت این امر را عده‌ای از دست اندرکاران تاثیر شرایط جوی می‌دانند که عملا نقل و انتقال کالا را به شدت کاهش داده است. ورق‌های ضخامت 15 میلیمتر به بالا با فاجعه عرضه روبه‌رو‌ بود به‌طوری‌که قطع برق در اهواز و بسته بودن راه‌ها، باعث بروز مشکلات جدی در بازار شده است.

در این بین ورق سرد نیز با بازار بی رمقی روبه‌رو‌ بود؛ به‌رغم آنکه موجودی کالا محدود است اما بارش برف عملا تقاضا را تعطیل کرده و همین امر اجازه نداد تا بازار انعکاس روشنی از عرضه و تقاضا داشته باشد ولی محدودیت عرضه به‌خصوص در مورد ورق ضخامت 60/ 0 میلیمتر رول عرض یک متر به روشنی دیده شد.ورق گالوانیزه همچنان با محدودیت عرضه روبه‌رو است ولی تقاضای آن دلچسب نیست و روند قیمت این کالا صعودی است ولی با شیب بسیار ملایم.

عناوین برگزیده