تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۹۹
کد خبر: ۱۳۴۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ورود دوباره زغال‌سنگ به مسیر رکود

می متالز - پس از گذران ۱۲ هفته پرفروش و بدون وقفه و حتی تجربه یک حرکت صعودی، در روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن آشفتگی در بازار زغال‌سنگ کک از سر گرفته شد.
ورود دوباره زغال‌سنگ به مسیر رکود

در این روز افت ۴/۷ درصدی در قیمت خود داشت و بهای آن تا ۱۵۴/۸۰ دلار در هر تن پایین آمد. این کمترین میزان قیمت از اواسط شهریور سال جاری تا به حال بوده است. همچنین زغال‌سنگ متالورژی که در ساخت فولاد استفاده می‌شود بیش از ۱۵۰ دلار در هر تن کاهش قیمت را در این روز تجربه کرده، این نوع زغال روند رو به رشد چند سال‌های داشته که در اوج این رشد قیمت، بهای زغال متالورژی در ماه نوامبر (آذر) گذشته به ۳۰۸/۸۰ دلار (استرالیا بدون هزینه حمل) در هر تن رسید. به گزارش صمت به نقل از ماینینگ این کاهش قیمت در شرایطی اعلام می‌شود که داده‌های گمرکی از جهش بزرگی در میزان واردات زغال‌سنگ چین حکایت دارد. چین نسبت به مجموع سایر نقاط جهان فولاد بیشتری می‌سازد، این کشور همچنین در سال گذشته میلادی ۵۹/۲ میلیون تن زغال کک وارد کرد که در مقایسه با سال پیش از آن (۲۰۱۵ میلادی) افزایشی نزدیک به ۲۴ درصد را نشان می‌دهد.

موسسه استانداردهای تجارت (تی‌اس‌آی) با اشاره به آخرین بررسی‌های خود خبر می‌دهد که بازار مغولستان سهمی ۲۳/۶ میلیون تنی را از کل واردات چین به خود اختصاص داده، در شرایطی که واردات چین از کانادا ۹/۳ درصد و از روسیه ۱۹/۴ درصد کاهش یافته و امریکا هیچ زغال ککی به این کشور صادر نکرده است. در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) مغولستان تولید داخلی خود را ۸۵ درصد افزایش داد و این حجم تولید به چین وارد شد و کامیون‌های مغولستانی که زغال‌سنگ متالورژی و بخار را به چین می‌بردند طولانی‌ترین راهبندان جهان را در بندر بین دو کشور ایجاد کرده بودند، اما این حجم صادرات مغولستان نیست که باید تولیدکنندگان را در استرالیا و نقاط دیگر جهان نگران کند، بلکه تاثیر این حجم از صادرات بر قیمت کالاست. مغولستان به چین بدهکار است به دلیل معامله‌ای که در شهر اولان باتور در شمال مغولستان انجام شده و حالا از صادرات زغال‌سنگ برای پرداخت بدهی‌هایی که باید به شرکت آلومینیوم چین (کالکو) بپردازد، استفاده می‌کند، همچنین مغولستان در شمال چین محصور در خشکی است و زغال‌سنگ خود را به قیمتی بسیار کمتر از حمل با کشتی به چین می‌فروشد. دیگر عرضه‌کننده کم‌هزینه به چین، کره‌شمالی است که می‌تواند عنصر تاثیرگذار دیگری بر قیمت کالا در سال جاری میلادی قلمداد شود.

در زیر فشارهای تحریم سازمان ملل متحد برضد کره‌شمالی، صادرات زغال کک این کشور که به چین می‌رود باید به ۷/۵ میلیون تن در سال جاری محدود شود، این حجم به طور تقریبی دوسوم کمتر از میزان صادرات این کشور به چین در سال گذشته میلادی است. اما پکن در گذشته هم برخی از تحریم‌های سازمان ملل را نادیده گرفته بود، با این استدلال که این تحریم‌ها به جمعیت غیرنظامی کره‌شمالی نیز آسیب می‌رساند. به هر حال و با وجود عقبگرد قیمتی که شرح داده شد، زغال‌سنگ هنوز با نرخ‌های مطلوبی نسبت به آنچه پیش از این پشت سر گذاشته است، معامله می‌شود. در سال گذشته میلادی زغال کک به متوسط ۱۴۳ دلار در هر تن رسید که این رقم برابر با همان قیمتی است که ۴ سال پیش و در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ خورشیدی) معامله می‌شد. پیش‌بینی همگان این است که قیمت به‌طور میانگین در سال جاری میلادی (۲۰۱۷) به همین میزان باشد. بالاترین قیمت زغال کک در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ خورشیدی) بود که به ۳۳۵ دلار در هر تن رسید. در ادامه گزارش این افت قیمت، چین از احتمال کاهش تولید خود خبر می‌دهد و اینکه ممکن است به زودی محدودیت‌های پیشین را در تولید زغال‌سنگ اعمال کند تا دوباره در شرایط مازاد عرضه قرار نگیرد و سوددهی صنعت زغال‌سنگی را که بدهی‌های سنگینی دارد، بالا ببرد. کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین که بزرگترین سیاست‌گذار کشور است، محدود کردن فعالیت معادن زغال‌سنگ کشور را از ۳۳۰ روز در سال به ۲۷۶ روز در نظر قرار داده، تصمیمی که پیش از این و در سال گذشته میلادی نیز از آن سخن گفته شده بود. منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند گرچه هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده، اما این محدودیت برای ۶ماه آینده امسال است و چین به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده و تولیدکننده جهان، یک ماه پیش از ادامه طرح‌های بلندمدتش با هدف کاهش سهم زغال‌سنگ در ترکیب انرژی کشور، کاهش دود ناشی از آن و انتشار گازهای گلخانه‌ای خبر داد. در همین راستا پکن توقف به کار معادن جدید را در چین دست کم تا دو سال آینده تایید کرده و ۷۲۵۰ معدن زغال‌سنگ را در طول ۵ سال گذشته تعطیل کرد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده