تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۴۷۵
کد خبر: ۱۳۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اعلام آمادگی شرکت های معتبر فنلاندی برای حضور در بخش معدن ایران

می متالز - شرکت های معتبر فنلاندی در همایش معرفی فرصت های همکاری معدنی ایران و فنلاند برای حضور در بخش معدن ایران اعلام آمادگی کردند.
اعلام آمادگی شرکت های معتبر فنلاندی برای حضور در بخش معدن ایران

هری ساندستروم (Sandstrom Harry)، مدیر برنامه شرکت معدنکاری فنلاند با بیان این که این کشور به عنوان کشور پیشرو در تعیین استراتژی در میان کشورهای اروپا بوده و در بخش معدن فعالیت های زیادی انجام داده است، گفت: ما یکسری فعالیت های بسیار خوب از جمله پروژه های معدنی سبز (100 پروژه با سرمایه گذاری 120 میلیون دلار و با 150 شرکت)، در خارج از مرزهایمان انجام داده ایم.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه ها، انتقال فناوری و جذب سرمایه گذاری در معادن و صنایع معدنی و نیز تربیت نیروی انسانی متخصص است. فنلاند کشوری مهندسی و پیشرو در اروپا بوده و 200 شرکت در زنجیره معدن فعالیت دارد و مایل هستیم در ایران نیز فعالیت کنیم.

ساندستروم با بیان این سئوال که چرا باید در فنلاد سرمایه گذاری کنید، گفت: مناطق زیادی در این کشور هنوز اکتشاف نشده و داده های ارزشمندی در میان کشورهای اروپایی داریم.

وی ادامه داد: فنلاند به عنوان یکی از موفق ترین کشورها در جهان در جمع آوری داده های زمین شناسی است.

تولید 125 هزار تن عناصر نادر خاکی

اکسلی تورپا (Akseli Torppa)، مدیر بخش عناصر نادر خاکی سازمان زمین شناسی و اکتشاف فنلاند در این همایش با بیان اینکه عناصر مختلفی به صورت کمیاب در پوسته زمین وجود دارد که فرآیند جداسازی آنها مشکل بوده و گران تمام می شود، گفت: این عناصر نادر خاکی در فناوری های جدید از جمله باتری ها، پانل های خورشیدی، توربین های بادی، ماشین های هیبریدی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

وی ادامه داد: میزان تولید این عنلاصر در جهان حدود 125 هزار تن است که چین 85 درصد آن را تولید می کند و کشورهای هند، استرالیا، برزیل، مالزی، آمریکا و غیره سهم اندکی از آن را دارند.

تورپا با اشاره به اینکه عناصر نادر خاکی در اروپا تولید نمی شود، تصریح کرد: در ناحیه اسکاندیناوی این عناصر بیشتر است و عیار بالایی نسبت به ناحیه مدیترانه ای دارد. در منطقه گرینلند از نظر نفلین سینیت بسیار قابل توجه است و در آن عناصر نادر خاکی و اورانیوم وجود دارد.

وی ادامه داد: در کشور سوئد نیز نفلین سینیت و عناصر نادر خاکی زیادی وجود دارد. کشور فنلاند در نزدیکی روسیه، 200 میلیون تن ذخایر فسفری و 2 درصد عناصر نادر خاکی دارد.

مدیر بخش عناصر نادر خاکی سازمان زمین شناسی و اکتشاف فنلاند گفت: ما از بهترین متخصصان بهره مندیم و از مجهزترین آزمایشگاه ها در اروپا برخورداریم.

در پروژه ها به صورت فاز به فاز عمل می کنیم

جانی تیکا (Tikka Janny) از شرکت پویری اوی جِی (Poyry oyj) با بیان اینکه این شرکت با بیش از 6 هزار نفر کارمند در 90 کشور جهان از جمله ایران در زمینه هیدرو، تونل و طرح های زیرساختی حضور دارد، گفت: وقتی پروژه ها با تاخیر اجرا می شود، هزینه های آن افزایش می یابد و موجب ورشکستگی شده، بدهی افزایش می یابد و ارزش سهام آن شرکت سقوط می کند که برای حیات آن شرکت خطرناک است.

وی افزود: ما در پروژه ها به صورت گام به گام عمل می کنیم و سود دهی سرمایه گذار را تضمین می کنیم و در واقع پولی را هدر نمی دهیم. به گفته وی، بیشترین هزینه باید در مرحله مهندسی طرح انجام شود تا اجرا به بهترین نحو انجام شود.

نظارت زنده ناوگان معدنی

اولی ریکینن (Olli Riekkinen) مدیرعامل شرکت میلی سکوند دیجیتال اوی (Millisecond Digital Oy) با بیان اینکه در ناوگان حمل و نقل معدنی فعال هستیم، گفت: بهره وری در بخش ناوگان صنایع معدنی 20 تا 30 درصد است که نرخ پایینی است و متاسفانه داده ها و اطلاعات ماشین ها به طور زنده در اختیار معدن کار قرار نمی گیرند.

وی افزود: ما سیستمی را طراحی کردیم که می تواند روی همه نوع ماشین آلات بخش معدن نصب و کار کند و در نتیجه، اطلاعات را به صورت زنده به سیستم مرکزی انتقال دهد.

رِیکینن خاطرنشان کرد: با این کار می توانیم بازدهی ماشین آلات را 20 درصد افزایش دهیم و در واقع، ناوگان را در روی زمین و زیر زمین تحت نظارت داشته باشیم.

طراحی سیستمی برای انتقال داده از ناوگان به مرکز

تومی کوروهونن (Tomi Korhonen) مدیر عامل شرکت اسلِیپنر فنلاند (Sleipner Finland)، در این همایش گفت: زمان تعمیر و نگهداری ماشین آلات معدن بسیار مهم ا ست و در صورت خارج کردن ماشین آلات از سایت برای تعمیر، به طور متوسط حدود 90 ساعت زمان می برد.

وی ادامه داد: ما سیستمی برای انتقال داده از ناوگان به مرکز طراحی کردیم تا بهره وری دستگاه ها را افزایش دهیم و درنتیجه، آن را جبران کنیم و در خود سایت کار تعمیر صورت گیرد.

کورهونن خاطرنشان کرد: این تجهیزات در آفریقا به کار گرفته شد و به سود دهی رسیدند.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده