تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۷۰۹
کد خبر: ۱۳۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش 2 میلیون تنی صادرات سیمان

می متالز - سیمان در بخش های مختلف عمرانی کشور مورد استفاده قرار می گیرد. از این رو سیمان جز محصولات استراتژیک بخش عمران کشور قرار می گیرد.
کاهش 2 میلیون تنی صادرات سیمان

سرمایه گذاری مناسبی در بخش سیمان انجام گرفته است و شرکت های مختلف در زمینه تولید سیمان در کشور فعال هستند. متاسفانه رکود حاکم بر اقتصاد کشور سبب شده تا صنعت سیمان هم دچار مشکل گردد. هر چند که در گام اول این طور استنباط می شود که مشکلات صنعت سیمان به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور است، اما یکی از مشکلاتی که در حال حاضر صنعت سیمان کشور با آن روبرو شده است در زمینه صادرات این محصول است. 

سیمان نیازمند حمایت دولتی

در همین ارتباط سعد حسینی، عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام، گفت: متاسفانه در چند وقت اخیر صادرات مواد خام از کشور افزایش یافته است. صادرات مواد خام از کشور راهکاری است که تولید کنندگان این مواد برای مقابله با رکود حاکم بر اقتصاد کشور در پیش گرفته اند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان مواد خام تلاش می کنند تا شرایط را به نفع خودشان تغییر دهند. در این ارتباط با توجه به اینکه تولید کنندگان داخلی در صنایع پایین دستی از یک طرف با مشکلات متعددی در زمینه تولید روبرو هستند و از طرف دیگر رکود داخلی سبب شده است تا این صنایع برای فروش محصولات خود با مشکلات روبرو شود. این دو مسئله نیاز این صنایع را به مواد اولیه کاهش داده است.

وی یادآور شد: صادرات مواد خام، می تواند به عنوان یک راهکار کوتاه مدت مورد توجه قرار بگیرد اما قطعا این راهکار در آینده نچندان دور به پاشنه آشیل تولید کشور تبدیل خواهد شد.

حسینی تصریح کرد: متاسفانه نشانه های از تاثیر منفی صادرات مواد خام را در بخش سیمان مشاهده می کنیم.

وی افزود: در بخش صادرات سیمان 2 میلیون تن کاهش صادرات داشته ایم. که این کاهش صادرات مربوط به دو کشور آذربایجان و عراق است.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: متاسفانه صادرات کلینگر به خارج از کشور سبب شده است تا کشور های همسایه، به ویژه عراق، به مسئله تولید سیمان ورود کنند و همین ورود سبب شده تا سیمان کمتری را از ایران وارد کنند.

وی خاطرنشان کرد: دولت بید چتر حمایتی خود را بر روی صنعت سیمان پیش از گذشته گسترش دهد.   

صادرات سیمان نیازمند بازاریابی و بازارشناسی است

دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه معتقد است با بررسی و مقایسه وضعیت ایران و ترکیه در زمینه صادرات سیمان عنوان کرد ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای صادرات سیمان ایران در میان کشورهای منطقه، اروپایی و آفریقایی وجود دارد که برای تحقق آن نیاز است کارخانه‌های ما از مشاوره، بازاریاب و بازارشناس بهره ببرند.

 سید جلال ابراهیمی گفت: مرکز مشاورین صنایع سیمان ترکیه TCMB) ) که مجمعی از سیمان سازان و سیمان فروشان است اعلام کرد که در ۲۰۱۶ کار فروش سیمان ۵ درصد افزایش داشته در سه ماه اول سال ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش فروش داشته اند و در این بازه زمانی ۹۰ میلیون و تن سیمان و ۱۱ میلیون تن کلینگگر فروش داشته است. 

وی همچنین اعلام کرد که ترکیه در سال ۲۰۱۶ بیش از سه میلیارد دلار فروش داهلی سیمان داشته و به ۹۰ کشور سیمان و کلینکر صادر کرده است.

وی افزود: کشورهای سوریه، آفریقای جنوبی، ‌لیبی، کشورهای اتحادیه اروپا در حال حاضر مشتری سیمان و کلینگر هستند و ایران می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند این در حالی است که ترکیه در زمینه مواد سوختنی در محدودیت است و کارخانجات آن مشکل گاز، گازوئیل و مواد سوختنی دارند و هزینه به لحاظ سوخت و حمل و نقل خیلی بالاتر از ایران است.

این کارشناس اقتصادی مسائل ترکیه تصریح کرد: برای حضور موثر در بازارهای مختلف ضرورت ایجاد مرکز مشاوران صادراتی ضروری است، تا زمانی که صادرکنندگان و کارخانه‌های ما مشاور، بازاریاب و بازارشناس نداشته باشند تغییر در این رویه ایجاد نخواهد نمی‌شود و نمی‌توانیم قدرت رقابت پذیری داشته باشیم.

ابراهیمی تاکید کرد: صادرکنندگان ما باید حرکتی جدید آغاز کنند چرا که راه پیشرفت ایران از صادرات می گذرد. ترکیه در حال حاضر با وجود این که فعالیت ساختمانی در آن‌جا کم شده، سومین صادرکننده سیمان در دنیا است و ۵ درصد افزایش فروش در سال ۲۰۱۶ داشته است.

به گفته وی، کارخانه‌های سیمان لزوما نیاز به مشاور بازرگانی دارند  تا بتوانند بازرگانی مستقل جنبی برای فروش محصول ایجاد کنند.

فرزاد فیض الهی دیگر عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام، اظهار داشت: متاسفانه به صادرات مواد خام معافیت هایمالیاتیتعلق می گیرد. همین معافیت ها سبب می شود تا بازار خارج از کشور برا تولیدکنندگان مواد اولیه دارای جذابیت بیشتری از بازار داخلی شود.

وی ادامه داد: همین جذابیت سبب می شود تا در مواقعی صنایع پایین دستی با مشکل تامین مواد اولیه روبرو شوند. از طرف دیگر این مسئله سبب افزایش قیمت تمام شده محصول تولید شده در داخل می شود.

فیض الهی خاطرنشان کرد: هنگامی که قیمت تمام شده محصول در داخل کشور بالا می رود. متاسفانه بازارهای صادراتی برای صنایع پایین دستی محدود می شود. دلیل این محدودیت را می بایست در گام اول در افزایش قیمت محصول صادر شده جستجو کرد.

وی با اشاره به نقش قیمت تمام شده در صادرات محصولات تولیدی داخلی، گفت: در بخش صادرات قیمت محصول صادراتی برای بازار خارجی بسیار حائز اهمیت است. هنگامی که تولید کننده در داخل برای تولید محصول با چالش روبرو شود اولین تاثیر این چالش در قیمت تمام شده محصول خود را نشان می دهد. هنگامی که قیمت تمام شده افزایش می یابد، طرف خارجی رغبت کمتری برای خرید محصول پیدا می کند.

وی یادآور شد: البته در زمینه کاهش صادرات مسئله دیگری هم دخیل است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

وی افزود: صادرات مواد خام سبب می شود تا کشورهایی که تا دیروز محصول را وارد می کردند به جای واردات محصول به فکر واردات مواد اولیه بیفتند و خود به تولید محصول مشابه اقدام کنند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: صادرات مواد خام در بخش سیمان سبب شده تا کشورهای وارد کننده سیمان ایران، به جای واردات محصول نهایی، مواد اولیه را واردکنند و خود تولید کنند.

وی گفت: در حال حاضر بخشی از بازار صادراتی عراق را به هین صورت از دست داده ایم. در حال حاضر عراقی ها بیشتر راغب هستند تا مواد اولیه سیمان وارد کنند و خود مبادرت به تولید محصول نهایی کنند.

عناوین برگزیده