تاریخ: ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۳۹۵
کد خبر: ۱۳۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
از سوی مدیر مس منطقه کرمان مطرح شد

الگوی «استنفوردی» برای همکاری صنعت مس با دانشگاه

می متالز - رویکرد دانشگاه استنفورد در حمایت از تجاری‌سازی ایده‌های نو، یک مدل تجربه‌شده و موفق است و با به‌کارگیری این مدل می‌توانیم راه‌گشای طرح‌هایی شویم که پشت در‌های تجاری‌سازی مانده‌اند.
الگوی «استنفوردی» برای همکاری صنعت مس با دانشگاه

محمد حسنی مدیر مس منطقه کرمان با اشاره به چهار دانشگاه دولتی شهید باهنر کرمان، های‌تک٬ صنعتی سیرجان و ولی‌عصر رفسنجان در استان کرمان، گفت: با توجه به این‌که صنعت مادر استان کرمان صنعت مس است و اخیراً صنعت فولاد هم به آن اضافه شده است و در سطح استان فعال است، ما نیاز خیلی زیادی به کارهای پژوهشی، علمی و دانشگاهی به‌منظور رفع مشکلات خط تولید و افزایش بهره‌وری داریم و در همین راستا در حال انجام پروژه‌های تحقیقاتی فراوانی با دانشگاه‌های استان و کشور هستیم.
حسنی با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت مس، گفت: این رابطه یک‌طرفه نیست و سعی می‌کنیم با همکاری‌های بیشتر با دانشگاه‌ها، هم مشکلات مربوط به خط تولید و افزایش بهره‌وری را حل کنیم و هم با نگاه به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی‌مان قسمتی از مشکلات دانشگاه‌ها را برطرف کنیم و تقویت‌کننده دانشگاه‌ها در سطح استان باشیم.
وی تصریح کرد: میدان را برای استادان و دانشجوها باز گذاشتیم تا در مس منطقه کرمان برای پژوهش حضور پیدا کنند و نیازهای ما را در حوزه تولید، انرژی، محیط زیست و بومی‌سازی قطعات برطرف کنند.
حسنی با بیان این‌که در شرایط کنونی مدل همکاری با دانشگاه‌ها کلیشه‌ای شده و بیشتر در قالب خدمات مشاوره‌ای استادان دانشگاه، انجام پروژه‌هایی در قالب قرارداد و پایان‌نامه‌های کارشناسی است، اظهار داشت: ما برای این‌که این رابطه بهره‌ورتر باشد و منفعت بیشتر و ماندگارتری برای صنعت، دانشگاه و صاحب ایده به‌وجود بیاید و از حالت کلیشه‌ای و معمول خارج شود، در حال تدوین مدلی با دانشگاه ولیعصر رفسنجان هستیم که در آن پیشنهاد کردیم هنگامی‌که پروژه‌های تحقیقاتی به نتیجه می‌رسند، مدل تجاری‌سازی و تولید آن را هم از قبل انجام بدهیم تا براساس آن، تکلیف دانشگاه، صنعت مس و سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند روی تجاری‌سازی آن کار کنند، روشن باشد.
مدیر مس منطقه کرمان با بیان این‌که رویکرد دانشگاه استنفورد در حمایت از تجاری‌سازی ایده‌های نو، یک مدل تجربه‌شده و موفق است، افزود: باور دارم که اگر بتوانیم برای این مدل وقت کافی بگذاریم و عملیاتی‌اش کنیم این مدل راه‌گشای طرح‌هایی می‌شود که سال‌ها پشت در تجاری‌سازی مانده‌اند.
مدیر مس منطقه کرمان با بیان این‌که ایده این کار را از دانشگاه استنفورد کالیفرنیا در امریکا گرفته‌ایم و مشابه این کار قبلاً در این دانشگاه انجام‌ شده، گفت: در این مدل، دانشگاه استنفورد در روزهای نخستینی که شرکت‌ها می‌خواهند شروع به فعالیت کنندحمایت مادی و معنوی پیش‌قدم می‌شود و از این شرکت‌ها و ایده‌ها حمایت مادی و معنوی می‌کند.
وی تصریح کرد: نتیجه این مدل و روش این است که اکنون می‌بینیم شرکت‌هایی مثل گوگل، یاهو و سیسکو به جایگاه بی‌نظیری در دنیا دست‌ یافته‌اند و این به خاطر حمایت دانشگاه استنفورد است؛ در حقیقت، این مدل هم به نفع دانشگاه است و هم به نفع صنعت.
مدیر مس منطقه کرمان در پایان اظهار داشت: درصورتی‌که این مدل شکل بگیرد ارتباط بسیار مؤثری بین صنعت و دانشگاه برقرار می‌شود و یافته‌های حاصل از پژوهش، مورد استقبال و حمایت بخش‌های صنعتی مس قرار می‌گیرد.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده