تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۲۱:۲۷
بازدید: ۴۰۸
کد خبر: ۱۴۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
از سوی رئیس خانه معدن اعلام شد:

معدن از تسهیلات 16هزار میلیاردی محروم ماند

می متالز - بخش معدن در شش‌ماهه اول سال 95 در زیرگروه صنعت به رشد 53.8 درصد رسید و فعالان بخش معدن معتقدند این رشد جبران‌کننده رشدهای نامطلوب چهار سال گذشته نیست و بخش معدن به حمایت بیشتری نیاز دارد.
معدن از تسهیلات 16هزار میلیاردی محروم ماند

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن در گفت‌وگویی دراین‌باره گفت: بانک‌ها عملکرد مطلوبی درزمینهٔ تسهیلات دهی به واحدهای تولیدی معدنی در سال جاری نداشتند. بخشی از این عملکرد نامطلوب به دلیل مشکلات خاص بانک‌ها در یک سال گذشته است.

رییس خانه معدن ادامه داد: بخشی از تسهیلات بخش معدن از محل بیمه‌نامه‌های صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی تأمین می‌شود. تعدادی از فعالان معدنی توسط صندوق به بانک‌ها معرفی می‌شوند و از این مسیر تسهیلات می‌گیرند. در سال جاری بانک‌ها نتوانستند به این بخش از فعالان تسهیلات پرداخت کنند که بخشی از این عدم توانایی به دلیل مقررات و ضوابط بانک‌هاست.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: بخش معدن در سال جاری به معنای واقعی از حمایت بانک‌ها در توسعه به دلیل مشکلات بانک‌ها در گردش تسهیلات محروم مانده است.

بهرامن گفت: بانک‌ها از اول بهمن امسال یعنی یک ماه زودتر از هرسال تسهیلات دهی به واحدهای تولیدی به‌جز  برخی واحدهای استثنا را متوقف کردند. زمانی که تسهیلات دهی به واحدهای تولیدی متوقف شود امکان برنامه‌ریزی از این واحدها سلب می‌شود. 

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران ادامه داد:تأمین مالی خارج از شبکه بانکی با نرخ‌های غیرمترقبه برای واحدهای معدنی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. زمانی که تسهیلات دهی متوقف شود، مسیر توسعه و زنجیره تولید در معدن متوقف می‌شود. تسهیلات دهی به واحدهای معدنی یک مسئله حیاتی است.  

رییس خانه معدن گفت: از تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته‌شده، هیچ تسهیلاتی به بخش معدن پرداخت‌نشده است. بخش معدن در این مورد به‌طور کامل در سایه بود.

منبع: خانه ملت
عناوین برگزیده