تاریخ: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۱:۴۹
بازدید: ۴۲۶
کد خبر: ۱۴۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ایران در انتظار فاینانس ژاپن و معدن کاران کانادایی

می متالز - حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش معدن به شدت می تواند در ورود تکنولوژی در راه توسعه معادن نقش موثری داشته باشد چنانچه در روزهای آتی شاهد حضور فعالان بزرگ دنیا از جمله ژاپن دربازدید از معادن کشور خواهیم بود .
ایران در انتظار فاینانس ژاپن و معدن کاران کانادایی

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: باید تلاش های بیشتری برای جذب سرمایه توسط ایمیدرو صورت گیرد تا این سازمان بتواند با مشارکت بخش خصوصی بخش معدن را توسعه دهد.

عزیز اکبریان گفت: فقط با معدن و صنایع معدنی است که می توان اشتغال پایدار در نقاط مختلف کشور ایجاد کرد و مردم هم در آن مناطق زندگی خود را ادامه دهند.

اکبریان خواستار تلاش های بیشتر برای جذب سرمایه گذار توسط ایمیدرو شد و گفت: اعضای کمیسیون صنایع مجلس هم حمایت های لازم را خواهند داشت؛ چون اکنون تنها راه ، استفاده از کمک بخش خصوصی است.

اکبریان زنجیره تولید برای جلوگیری از خام فروشی را ضروری دانست و گفت: برخی کشورها مانند کره جنوبی که حتی مواد معدنی ندارند اما با واردات تولیدات خام دیگر کشورها، ارزش افزوده بالایی ایجاد می کنند و درآمد بالایی دارند.

امروز عصر خام فروشی به پایان رسیده و با تکمیل زنجیره تولید باید از خام فروشی جلوگیری شود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: سرمایه گذاری در بخش معدن سنگین است و با مشکلاتی که اکنون دولت دارد، باید از پتانسیل بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه با نرخ سود فعلی بانک های کشور، سرمایه گذاری مقرون به صرفه نیست، ادامه داد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس همواره از توسعه بخش معدن و صنایع معدنی حمایت کرده و در آینده هم حمایت خواهد کرد.

وی برجام را یک فرصت برای کشور دانست و افزود: باید از این فرصت تا جایی که قادر هستیم ، برای کشور استفاده کنیم و دعواهای سیاسی را در این خصوص کنار بگذاریم. این فرصت اکنون برای ما وجود دارد.

مدیر هیات عامی ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو از منابع مالی تخلیه شده است، اظهار کرد: اکنون برای سرمایه گذاری با بخش خصوصی یا خارجی ها، منابعی در اختیار نداریم. ما بودجه ای از دولت نمی خواهیم و درخواست داریم که مبلغ مناسبی به صورت وام به ایمیدرو داده شود تا بتوانیم با جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی پروژه های جدید شروع، طرح های نیمه تمام را راه اندازی و سپس واگذار کنیم.

وی اظهار داشت: با چالش های زیادی روبرو هستیم؛ اموال ایمیدرو با نام خصوصی سازی واگذار شده و آنچه بر حسب قانون فروخته شده مبالغ آن به سازمان باز نگشته تا بتوانیم اجرای طرح ها را در راستای اهداف مورد نظر، تسریع بخشیم.

‎وی افزود: انتظار داریم مجلس شورای اسلامی مصوبه ای صادر کند که ایمیدرو بتواند از صندوق توسعه ملی وام دریافت کند.

‎رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه حمایت مجلس از سازمان های توسعه ای کار ارزشمندی است، تصریح کرد: ایران مانند دیگر کشورهای جهان به سازمان های توسعه ای نیاز دارد؛ لذا انتظار داریم که مجلس حمایت هایش را از این سازمان ها توسعه دهد.

‎کرباسیان به موضوع برجام هم اشاره کرد و گفت: بعد از برجام، چینی ها برای سرمایه گذاری به ایران آمده اند؛ در حالی که تا قبل از آن با پول خودمان، پیمانکاری می کردند.

‎وی تاکید کرد: مجلس مصوب کرده سازمان پس از بهره برداری از طرح ها، ظرف 3 سال باید آن ها به بخش خصوصی واگذار شود، که این امر اقدام درستی است.

‎رییس هیات عامل ایمیدرو به موضوع اکتشاف نیز اشاره ‎کرد و گفت: اکتشاف ریسک بالایی دارد و ایمیدرو از سال 93 تاکنون 250 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی را در اکثر نقاط کشور شروع کرده ؛ در حالی که این رقم تا قبل از آغاز کار این دولت 100 هزار کیلومتر مربع بود. ضمن اینکه این کار در زمانی انجام شده که از منابع مالی بی بهره بودیم.

‎کرباسیان افزود: با شناسایی نقاط امیدبخش؛ از هم اکنون فراخوان برای واگذاری پهنه ها به بخش خصوصی را آغاز کرده ایم ؛ اگر معدن کوچک و متوسط باشد، به طور کامل واگذار می کنیم.

حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش معدن به شدت می تواند در ورود تکنولوژی و ماشین آلات موثر باشد و شرایط تسهیل در توسعه و بهره برداری از پتانسیل معادن را تقویت نماید ولیکن به گفته نایب رئیس خانه معدن، تا زمانی که امنیت مد نظر سرمایه گذاران خارجی فراهم نشود نمی توان به حضور خارجی ها در ایران امیدوار بود و این در شرایطی است که امنیت تزریقی نیست و زمانی سرمایه گذاران در ایران حضور خواهند یافت که قوانین و مقررات به آنها اجازه سرمایه گذاری ایمن را بدهد؛ بنابراین باید بیش از هر چیز به امنیت سرمایه گذاری توجه ویژه ای کنیم.

در این شرایط کارشناس توسعه سرمایه گذاری و بین الملل ایمیدرو معتقد است: ‌در صورت ثبات در وضعیت سیاسی کشور می‌توان در نیمه دوم سال ۹۶ شاهد اتفاقات خوبی بود.

سلمان نصربا اشاره به اینکه  یک شرکت ژاپنی به ایران می‌آید و برنامه بازدید از بندرعباس، گل‌گهر و چادرملو، مهدی‌آباد و ایمیدرو را در برنامه خود دارد.

شرکت‌هایی اروپایی با فعالیت ها و شرایط کار در معادن ایران  آشنا هستند، هرچند شاید برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری با تغییر مواجه شوند و به ایران نیایند اما شرکت‌های مهندسی و خدمات دانش فنی به کار خود ادامه می‌دهند زیرا ایران بازار خوبی برای آنها است.

با استناد به اخبار رسیده از یک منبع آگاه در حوزه فعالیت سرمایه گذاری خارجی شرکت های ژاپنی با پرداخت فایناس قصد حضور و فعالیت در توسعه و بهره برداری در معادن ایران را دارند.

هرچند نصر درباره موضوع فاینانس چندان ابراز خشنودی نکرده است و با بیان این مطلب که النتظاری در دیدگاه خود برای کسب فاینانس ندارند و دلیل آنرا در عدم زیرساخت‌های مناسب برای دریافت فایناس دانسته است.

وی همچنین با بیان اینکه مشکلات اساسی در راه دریافت فاینانس وجود دارد، گفت:  در حال حاضر شاید هنوز ورود فاینانس واقعی ممکن نباشد. هرچند در پروژه فولاد مکران، شرکت سوجیتز به عنوان تامین‌کننده تجهیزات وارد شده و در فاز بعدی با METI وزارت اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت ژاپن صحبت کرده تا این پروژه جزو پروژه‌هایی باشد که دولت حمایت کرده و بتواند ارز بانک مرکزی را دریافت کند. وقوع این اتفاق را می‌توان گامی رو به جلو دانست تا ما از۱۰ میلیارد دلار ژاپن در یک پروژه ملی استفاده کنیم.

به عقیده این کارشناس حوزه معدن، اگر وضعیت سیاسی ایران ثابت بماند می‌توان در نیمه دوم سال ۹۶ شاهد اتفاقت بسیار خوبی بود اما در صورتی که وضعیت با تغییر همراه شود، نمی‌توان پیش‌بینی کرد چه اتفاقی رخ خواهد داد.

کارشناس توسعه سرمایه گذاری و بین الملل ایمیدرو با اشاره به اینکه ایمیدرو بحث چگونگی استفاده از اویل فایندها (Oil Fund) را نیز دنبال می‌کند افزود: ایمیدرو تلاش می‌کند شرکت‌های بزرگ خصولتی را درگیر پروژه‌ها کند. البته در حال حاضر مشکل اصلی پروژه‌های ما مشکل پول است. امروز ایمیدرو حداقل ۶ تا ۷ میلیارد دلار پول لازم دارد تا پروژه‌های اجرا کند.

به عقیده نصر باید شرکت‌های خصوصی را وارد کار شوند تا با استفاده از این شرکت‌ها امکان بالا بردن توان فنی و هم پول فراهم شود .

وی گفت: با توجه به اینکه شرکت‌های خصوصی وارد پروژه‌های بزرگ نمی‌شوند. شاید بخشی از این موضوع به دولت بازگردد که شرایط را سخت کرده‌ است. در صورتی که شرکت‌های خصوصی به معنای واقعی در پروژه‌ها ورود کنند و فضا باز باشد شرکت‌های خصوصی می‌توانند در گشایش فاینانس نیز کمک کنند زیرا حرکت شرکت‌های دولتی سنگین و سخت است. ایمیدرو نیز از حضور شرکت‌های خصوصی استقبال می‌کند.

بر این اساس معادن ایران در کش و قوس سیاست ها، چشم به همراهی شرکت های سرمایه گذار خارجی از سویی و نیز دانش و علم و تکنولوژی فنی از طرفی دیگر د ارد تا این کانی های ارزشمند به اقتصادی پویا تبدیل شود و کشور را از وابستگی به نفت خلاص شود.

عناوین برگزیده