تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۲۱:۵۵
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۱۵۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حمایت کمیسیون صنایع مجلس از برنامه‌های توسعه‌ای ایمیدرو

می متالز - اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نشست هم اندیشی با مدیران ایمیدرو،‌ از برنامه های توسعه ای این سازمان حمایت کردند و یکی از ضروریات توسعه بخش معدن را در اختیار داشتن منابع کافی مالی دانستند.
حمایت کمیسیون صنایع مجلس از برنامه‌های توسعه‌ای ایمیدرو

حمید رضا فولادگر عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: اگر ایمیدرو طرح های نیمه تمام دارد، مجلس شورای اسلامی مصوب کرده که تا 70 درصد منابع حاصل از واگذاری ها برگردد ؛ به همین دلیل این مسئله باید پیگیری شود.

فولادگر افزود: در جلسه شورای عالی اصل 44، منتقد نحوه اجرای واگذاری ها بودیم.

به گفته وی، ایمیدرو می تواند به شرط نبود متقاضی از بخش خصوصی، تا میزان 100 درصد در مناطق محروم کشور سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: اگر اصل 44 قانون اساسی به درستی اجرا شود، هم موانع بخش خصوصی برطرف می شود و هم کمک به دولت است.

سرمایه گذار خارجی تا 70درصد سهم

دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه گذار خارجی می تواند بخش معدن و صنایع معدنی را متحول کند.

محمدرضا منصوری افزود: اگر سرمایه گذار خارجی که تکنولوژی هم می آورد، معدن را به عنوان آورده ما قبول کند، مطلوب است.

وی ادامه داد: حضور سرمایه گذار خارجی در ایران علاوه بر اینکه کمک به برجام است، می تواند از یک سو موجب انتقال تکنولوژی شود و از سوی دیگر هزینه های تمام شده تولید در ایران را کاهش دهد.

منصوری تصریح کرد: می توانیم از علم و تکنولوژی آن ها نیز استفاده کنیم که به نفع کشور است ضمن اینکه اشتغال هم ایجاد می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تفکر حاکم در صنعت کشور باید تولید به اضافه تکنولوژی باشد.

رضا انصاری نیز که در نشست هم اندیشی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی سخن می گفت، افزود: به جای اینکه کارخانه های مختلف ایجاد کنیم، باید یک یا دو کارخانه را محور قرار دهیم.

وی ادامه داد: در کره جنوبی شرکت پوسکو با تولید یک میلیون تن شروع کرد و اکنون به حدود 40 میلیون تن رسیده که دلیل موفقیت آن حاکم بودن تفکر تولید به اضافه تکنولوژی است.

انصاری، نگاه رقابت کردن بین شرکت ها در کشور را خطرناک دانست و افزود: باید با محور قراردادن یک یا دو شرکت در صنایع مختلف، آنها را تقویت کرد با بتوانند با شرکت های مشابه خارجی خود رقابت کنند که امیدوارم این مسیر را برای نسل های آینده در کشور طی کنیم.

از سوی دیگر ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بالاترین ارزش افزوده در بخش معدن کشور وجود دارد و به هر میزان در این بخش سرمایه گذاری شود، ارزشمند است.

ملکی افزود: کدام بخشی را در کشور سراغ دارید که ارزش 60 دلاری مواد خام آن با تبدیل کردن در زنجیره های بعدی تا حدود 6000 دلار افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: هر جا که نیاز به حمایت از بخش معدن باشد، مجلس شورای اسلامی ورود خواهد کرد و از پیشنهادات ایمیدرو در این زمینه استقبال می کند.

وی گفت: ظرفیت بالایی در کشور برای اکتشاف وجود دارد اما با داشتن 57 میلیارد تن ذخیره معدنی در کشور فقط حدود 500 میلیون تن اکتشاف مواد معدنی داریم و باید تا هر جایی که امکان دارد ، در این بخش سرمایه گذاری کنیم.

رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی مشهود است .

سبحانی فر در این نشست افزود: فولاد سبزوار از زمان حضور دکتر کرباسیان فعال تر شده و توسعه یافته است که امیدواریم تا قبل از انتخابات سال آینده افتتاح و بهره برداری شود.

وی ادامه داد: تولید فولاد کشور سالانه حدود 18.5 میلیون تن و مصرف کشور 24 میلیون تن برآورد شده اما با این وجود صادرات فولاد هم داریم .

سبحانی فر به نوسانات قیمت جهانی فولاد هم اشاره کرد و گفت: در دنیا بر هم زدن قیمت فولاد را به گردن ایران انداخته اند و ادعا می کنند فولاد ایران در مقایسه با دیگر کشورها ارزانتر صادر می شود که در این زمینه لازم است پاسخ داده شود.

از سوی دیگر علی اسدی کرم عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: برای اینکه در بخش معدن و صنایع معدنی جهش داشته باشیم، تعیین یک مدل برای کشور ضروری است.

اسدی کرم افزود: بخش عمده ای از مشکلات به دلیل نداشتن مدل تعریف و تعیین کننده برای بخش معدن است.

وی اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور کمبود منابع مالی داریم که اعطای وام یکی از ساز و کارهای مهم برای جبران کمبود منابع مالی است.

اسدی کرم با اشاره به اینکه در استان گلستان آب و گاز به وفور وجود دارد، این مسئله را مزیت بزرگی برای سرمایه گذاری برشمرد.

سیدمهدی مقدسی دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون موافق افزایش سهم بخش معدن در اقتصاد کشور است اما انتظار دارد پیشنهادات سازمان توسعه را در این زمینه داشته باشد.

مقدسی افزود: پیشنهادات روشن برای افزایش سهم بخش معدن در اقتصاد باید به مجلس ارایه شود.

وی تصریح کرد: اکنون دولت و مجلس باید از ایمیدرو حمایت کنند تا مطالعات و تحقیقات خود را کامل و اجرای طرح ها را به بخش خصوصی واگذار کند تا جایگاه معدن در اقتصاد ملی ارتقا یابد.

مقدسی تاکید کرد: تامین ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته برای بخش معدن ضروری است و باید برنامه ها و اقدامات این حوزه مورد حمایت قرار گیرد.

پس از وی، رییس هیات عامل ایمیدرو از برنامه ها و طرح های ارایه شده این سازمان به مجلس و دولت خبر داد و اشاره ای به طرح های ارایه شده کرد.

عناوین برگزیده