تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۲:۵۹
بازدید: ۳۳۴
کد خبر: ۱۵۲۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
سرقینی در سمپوزیوم فولاد ۹۵ اعلام کرد

زنجیره فولاد به تعادل رسید

می متالز - سمپوزیوم فولاد ۹۵ در تبریز ۱۰ و ۱۱ اسفند امسال برگزار شد. همچنین نمایشگاه فولاد ۹۵ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تبریز به‌صورت همزمان برپا شده است. در نمایشگاه فولاد ۹۵ تعداد ۲۲۶ شرکت شامل ۷۰ شرکت خارجی و ۱۵۶ شرکت داخلی حضور دارند.
زنجیره فولاد به تعادل رسید

در این سمپوزیوم جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین نامیک اکینچی رئیس انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه از سخنرانان اصلی این برنامه بودند. یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در این سمپوزیوم مورد تاکید معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت، افزایش سرانه مصرف فولاد به ۵۰۰ کیلوگرم و همچنین جدی بودن دولت یازدهم برای رسیدن به افق چشم‌انداز ۵۵میلیون تن بود. سرقینی همچنین در این سمپوزیوم اتهام دامپینگ اروپا را یک اتهام واهی عنوان کرد.

مصمم برای رسیدن به افق چشم‌انداز فولاد

دولت یازدهم یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود را تکمیل زنجیره فولاد برای رسیدن به افق چشم‌انداز ۵۵ میلیون تن قرار داده و در این راه نیز مصمم و جدی است. در این‌باره جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سمپوزیوم فولاد ۹۵ در تبریز اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما درباره سرانه فولاد این است که سرانه مصرف فولاد ایران را از ۲۰۰ کیلوگرم فعلی به ۵۰۰ کیلوگرم برسانیم. به گزارش ماین‌نیوز، سرقینی در ادامه خاطرنشان کرد: در چشم‌انداز ۱۴۰۴ به میزان ۵۵میلیون تن تولید فولاد خام در نظر گرفته شده که برای تولید ۵۵میلیون تن فولاد باید حداقل ۱۰۰میلیون تن کنسانتره تولید کنیم و برای تحقق این هدف نیز بسیار جدی هستیم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی هدف ۵۵میلیون تن را به چالش می‌کشند اما کشور و دولت برای رسیدن به این چشم‌انداز مصمم است و محقق خواهد شد.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به میزان تولید کنونی فولاد خام در کشور عنوان کرد: درحال‌حاضر ظرفیت تولید فولاد خام ایران حدود ۳۰میلیون تن است. امسال نیز در مجموع ۱۸/۵میلیون تن فولاد تولید خواهیم کرد که نسبت به سال قبل ۷ تا ۸ درصد رشد نشان می‌دهد.
سرقینی با انتقاد از دولت گذشته در صنعت فولاد اظهار کرد: قصد تخریب هیچ دولتی را ندارم، اما در دولت قبل چون طرح جامع فولاد نبود، برنامه‌ریزی درستی هم برای این صنعت نشد.
وی درباره تکمیل زنجیره فولاد در دولت یازدهم عنوان کرد: هیچ‌وقت تصمیمی در وزارتخانه در خلأ و بدون نظر تشکل‌ها گرفته نشده است. هم‌اکنون نیز با افتخار می‌گویم زنجیره فولاد تا حدودی متعادل شده است. همچنین ظرفیت تولید سنگ‌آهن ایران در دولت یازدهم از ۶۳ به ۷۵ میلیون تن رسیده است. این رقم باید به ۱۵۰میلیون تن هم برسد. با این روند شاید در افق ۱۴۰۴ مجبور به واردات سنگ‌آهن هم شویم.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت انواع محصولات فولادی عنوان کرد: درحال‌حاضر ظرفیت تولید شمش ۳۱میلیون تن، آهن اسفنجی ۲۷ میلیون تن، گندله ۳۵ میلیون تن، کنسانتره ۴۵ میلیون تن و نورد ۳۷ میلیون تن است که در تمامی این حوزه‌ها شاهد رشد ظرفیت از ابتدای دولت یازدهم تاکنون هستیم.
سرقینی به صادرات فولاد نیز اشاره کرد و گفت: صادرات فولاد ایران در سال ۹۱ حدود ۲۰۰ هزار تن بود، در حالی‌که در ۱۰ ماه امسال به ۴/۵میلیون تن رسیده و تا پایان سال به ۵/۵ میلیون تن نیز خواهد رسید. از این میزان یک میلیون تن آن به اروپا صادر شده است. وی با اشاره به موضوع اتهام دامپینگ نیز عنوان کرد: هیچ دامپینگی رخ نداده است. در چندسال گذشته آنقدر در صادرات فولاد قوی کار کرده‌ایم که اروپا به صرافت افتاده و ما را متهم به دامپینگ کرده است.
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اهرم تعرفه عنوان کرد: تعرفه‌ها ابزار دست دولت‌هاست و حتی دولت امریکا از این ابزار استفاده کرده است. در امسال تعرفه‌ها را تا حدی افزایش دادیم، اما در سال ۹۶ تعرفه‌ها مقداری تعدیل خواهند شد. تعرفه واردات بخشی از ورق‌ها از ۲۰ به ۱۰درصد کاهش خواهد یافت و همینطور درباره شمش کاهش تعرفه خواهیم داشت. اما درحال‌حاضر تغییری در تعرفه‌ها رخ نداده است. صحبت تعرفه ۲۵دلاری روی واردات فولاد که رئیس انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه مطرح کرد نیز در حد شایعه است و صحت ندارد.
سرقینی در پایان با اشاره به قیمت‌گذاری دولت در زنجیره فولاد عنوان کرد: هم‌اکنون در زنجیره فولاد هیچ قیمت‌گذاری نداریم و دولت دیگر قصدی برای دخالت در چرخه ندارد.


قصد سرمایه‌گذاری در ایران داریم

ترکیه به عنوان یکی از تولیدکنندگان فولاد در منطقه تمایل به همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه فولاد با ایران را دارد. در این‌باره نامیک اکینچی رئیس انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه در سمپوزیوم فولاد ۹۵ اظهار کرد: ترکیه سال قبل ۳۳/۲میلیون تن فولاد تولید کرد که از این نظر رتبه هشتم جهان و رتبه دوم اروپا را به‌دست آورد. همچنین ترکیه با صادرات ۱۶/۵میلیون تن فولاد در ۲۰۱۶ رتبه نهم جهان را به‌دست آورد. از نظر صادرات میلگرد هم رتبه دوم جهان در اختیار ترکیه است. اکینچی ادامه داد: درحال‌حاضر روابط فولادی ایران و ترکیه به اندازه کافی قوی نیست. در حالی که می‌توان به سمت سرمایه‌گذاری مشترک در صنعت فولاد بیش از این گام برداشت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در نیمه نخست ۲۰۱۶ ترکیه رتبه ۵ واردات فولاد ایران را به خود اختصاص داد. این رتبه در سال قبل ششم بود. در نیمه نخست امسال با رشد ۲۴درصدی، صادرات فولاد ترکیه به ایران به ۱۲۴هزار تن رسید.
رئیس انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه همچنین خاطرنشان کرد: صنایع فولاد ترکیه مخالف هرگونه دامپینگ است و هیچگونه یارانه دولتی هم دریافت نمی‌کنیم. براساس قوانین(دبلیو تی‌او) کار می‌کنیم و از سایر کشورها نیز فعالیت براساس همین قوانین را انتظار داریم.
اکینچی ادامه داد: شنیده‌ها حاکی از آن است که ایران قصد افزایش تعرفه واردات فولاد به میزان ۲۵دلار به ازای هر تن را دارد. به نظر ما این سیاست در بلندمدت به ضرر صنعت فولاد ایران خواهد بود و باعث متزلزل شدن آن می‌شود. ایران همه ویژگی‌های تبدیل شدن به یک تولیدکننده قوی فولاد را دارد و باید زمینه رقابت‌پذیری این صنعت را نیز هرچه بیشتر فراهم کند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده