تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۳۸۵
کد خبر: ۱۵۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر صنعت اعلام کرد:

دستاورد فعالیت های اکتشافی ایمیدرو؛ بیش از یک میلیارد تن ذخایرجدید طلا، سنگ آهن و زغالسنگ

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام اینکه فعالیت های اکتشافی سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از سال 1393 کلید خورد، گفت: حاصل تلاش های این بخش تاکنون دستیابی به 50 تن ذخیره جدید طلا، 550 میلیون تن سنگ آهن و450 میلیون تن زغالسنگ بوده است.
دستاورد فعالیت های اکتشافی ایمیدرو؛ بیش از یک میلیارد تن ذخایرجدید طلا، سنگ آهن و زغالسنگ

مهدی کرباسیان روز چهارشنبه در نشست تخصصی بررسی فعالیت های اکتشافی این سازمان به همراه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی (وابسته به ایمیدرو ) افزود: سال 1393 موضوع فعالیت اکتشافی برای شناسایی و استخراج عناصر نادرخاکی از سوی سازمان ایمیدرو آغاز شد و در مراحل ابتدایی 300 هزار تن ماده معدنی شناسایی شد، امروز با توسعه فعالیت ها میزان ذخیره در این بخش به یک میلیون و 200 هزار تن رسیده است .
وی اضافه کرد: مشخصه عناصر خاکی ارزش اقتصادی بالای آن است که برخلاف بسیاری از مواد معدنی که با واحد وزن « تن » مورد معامله قرار می گیرد، با « کیلوگرم» و یا مواردی با « گرم » معامله می شود.
پیش از این ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران 48 هزار کیلومتر را به عنوان پهنه اکتشافی در استان سیستان و بلوچستان در دست گرفت و قرار شد کار اکتشاف با کمک متخصصان و کارشناسان تکمیل شود.
اطلاعات منتشر شده، نشان می دهد پهنه اکتشافی شامل 15 هزار کیلومتر مربع در حوزه سراوان، 15 هزار کیلومتر مربع در مرز از گوادر تا خراسان جنوبی و 18 هزار کیلومتر مربع در حوزه شمال غربی سیستان و بلوچستان به عرض 20 کیلومتر می‌شود.
پهنه اکتشافی ذخایر از مواد معدنی مختلف از جمله آنتیموان، طلا، مس و آهن برخوردار است .
انتظار می رود پس از تکمیل عملیات اکتشافی، زمینه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و امکان استخراج و فرآوری مواد معدنی در استان سیستان و بلوچستان فراهم شود.

 ناتوانی بخش خصوصی برای اکتشاف مواد معدنی

رییس هیات عامل ایمیدرو معتقد است: نبود بودجه لازم برای سرمایه گذاری در امر اکتشاف، مانع رونق بخشیدن به فعالیت در بخش معادن شده و همواره در قبل و بعداز پیروزی انقلاب اسلامی نیز بخش خصوصی از حضور در امر اکتشاف به دلیل مخاطره بالای آن، استقبال نمی کند.

 واگذاری کامل معادن کوچک ومتوسط

کرباسیان موضوع واگذاری معادن کوچک و متوسط را یادآور شد و گفت: دولت یازدهم توسعه فعالیت اکتشافی و واگذاری امور به مردم را برابر قانون مورد تاکید قرار می دهد و معادن کوچک و متوسط بطور کامل واگذار می شود و این موضوع با توجه به اهلیت فنی بخش خصوصی و توان سرمایه گذاری صورت می گیرد .
وی خاطرنشان کرد، معادن بزرگ متفاوت است و سازمان ایمیدرو ( نماینده دولت ) تا مرحله استخراج ماده معدنی پیش می رود و برای صنایع معدنی هم شریک می گیرد. در این بخش 100 درصد واگذاری صورت نمی گیرد.
دست اندرکاران بخش معادن معتقدند، اکتشافات انجام شده در پهنه ایران مرکزی، نوید بخش دستیابی به معادن بزرگ مانند سنگ آهن گل گهر (کرمان)، سنگ آهن چادرملو ( یزد )، مس سرچشمه ( کرمان) و سرب و روی مهدی آباد( یزد) است.
پهنه ایران مرکزی به عنوان یکی از مناطق مستعد برای فعالیت اکتشافی مواد معدنی محسوب می شود که سه ویژگی ارتقا بخشیدن به امنیت کشور، مناطق محروم و منطقه مستعد معدنی برخوردار است.

اطلاعات اکتشافی ایران مرکزی، افتخاری ملی

کرباسیان گفت: دستیابی به اطلاعات اکتشافی در منطقه ایران مرکزی، افتخاری ملی است و سرمایه گذاران با خاطری آسوده می توانند در معادن این حوزه، سرمایه گذاری و به اکتشافات تفصیلی و سپس فرآوری مواد معدنی با همکاری بخش خصوصی داخلی و خارجی اقدام کنند.
پیش از شروع به کار دولت یازدهم در نیمه 1392 ، میزان ذخایر شناسایی شده معدنی کشور حدود 57 میلیارد تن اعلام شده بود که از این رقم حدود 37 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی ارزیابی و ارزش اقتصادی آن افزون بر 770 میلیارد دلار برآورد شده بود.

10 محدوده به مساحت 50 هزار کیلومتر مربع

رییس هیات عامل ایمیدرو اضافه کرد: اکنون 10 محدوده امید بخش به مساحت 50 هزار کیلومتر مربع از سوی این سازمان فعالیت اکتشافی صورت می گیرد که در 25 استان کشور واقع است .
وی گفت : وجود ذخایر جدید مس و طلا از جمله مواد معدنی است که در محدوده مزبور مورد شناسایی قرار گرفته، اما اطلاعات تکمیلی دقیق نیاز به بررسی های بیشتر میدانی و انجام آزمایش های مربوطه دارد.

 یکهزار و 300 میلیارد ریال سرمایه گذاری در اکتشاف

کرباسیان یادآور شد: سال گذشته به میزان یک هزار و 300 میلیارد ریال برای توسعه فعالیت اکتشافی سرمایه گذاری شد و امسال نیز سهم اکتشاف اضافه شد و انتظار می رود، دولت برای این مهم بودجه های لازم را تخصیص دهد .
 جمهوری اسلامی با کشف 68 نوع ماده معدنی از نظر تنوع مواد در بین کشورهای جهان رتبه دهم را دارد، اما از نظر ذخایر اکتشافی رده پانزدهم را از آن خود کرده است.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده