تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۴:۴۵
بازدید: ۵۸۹
کد خبر: ۱۵۵۸
سرویس خبر : قراضه و بازیافت
گزارش اختصاصی از شرکت فولاد گستر آتیه سپاهان

بزرگترین تولید کننده قراضه صنعتی در خاورمیانه

می متالز - بازار قراضه فولادی یکی از بازارهای مهم جهانی به شمار می رود که هر روز بر اهمیت آن افزوده می شود. هم اکنون حجم تولید فولاد خام در اقصی نقاط جهان افزایش یافته است که از جذابیت بازار فولاد و تقویت بازار قراضه حکایت می کند. شردرها به عنوان یک فرایند تولید اتوماتیک در فرآوری قراضه با خلوص( %98آهن) که می تواند مطلوبیت و جذابیت کافی برای مصرف کننده همراه با بازدهی مناسب برای بازگشت سرمایه به همراه داشته باشند.
بزرگترین تولید کننده قراضه صنعتی در خاورمیانه

توسط شردر، قراضه مخلوط با هر میزان ناخالصی (مواد غیر فلزی و فلزی آهنی و غیر آهنی) فرآوری شده که در نهایت با جدایش ناخالصی ها و فلزات غیر آهنی منتج به محصولی آهنی با درصد خلوص %98 و دانسیته بالا ( 1/۳-1تن بر متر مربع) خواهیم شد. شردر یک ماشین کاملا اتوماتیک بوده که با ترکیبی از تجهیزات منحصر بفرد عملیات فرآوری قراضه (حذف ضایعات غیر فلزی، افزایش دانسیته) را با راندمان و دقت بسیار بالا انجام می دهد بدلیل اتوماتیک بودن این فرآیند کلیه تجهیزات مورد استفاده در فرآوری به روش سنتی حذف می گردد. با توجه به روشد روز افزون صنعت فولاد در کشور نیاز به تکنولوژی های روز و برتر احساس می گردید و در این رابطه این تکنولوژی چند سالی است که وارد ایران شده و شرکت های معدودی توانسته اند از این ظرفیت استفاده کنند.

فواید استفاده از قراضه شرد شده

الف- مزایای اصلی استفاده از قراضه شرد شده در فولادسازی:

توجیح فنی، کیفی واقتصادی استفاده از محصول شرد شده، به منظور شارژ کردن به انواع کوره های فولاد سازی را با اشاره به دلایل زیر می توان توضیح داد:

کاهش ترافیک حمل و نقل به دلیل دانسته بالاتر

عدم خرابی و آسیب رسانی به دیواره های کوره در حین شارژ

قابلیت شارژ قراضه خرد شده درانواع کوره های کوچک و یا بزرگ

قابلیت کنترل وزنی و چگالی ثابت تر در هنگام شارژ

سهولت در شارژ مواد

عدم نیاز به مکانیزم مخصوص شارژ قراضه

کاهش منابع اتلاف انرژی و آلاینده های محیط زیست

اضافه بر موارد ذکر شده، تکنولوژی شردر (خرد کن) دارای قابلیت های مهم زیر می باشد:

مکانیزه نمودن فرآیند فرآوری قراضه

همگن سازی درجات مختلف قراضه

حذف هزینه های تفکیک

کاهش هزینه حمل به فولادساز

کاهش هزینه های انتقال قراضه از دپو تا شارژ کوره

آرایش ذوب

جلوگیری از ورود آلاینده ها به کوره

کاهش سرباره

کاهش مصرف انرژی

کاهش مصرف اکسیژن کوره

بالا بردن راندمان تولید

ب- مزایای استفاده قراضه شرد شده از دیدگاه زیست محیطی

با توجه به تحقیقات انجام شده و باتوجه به اینکه تکنولوژی شردر یک فرایند تمام اتوماتیک می باشد، بنابراین موارد مربوطه به نیروی انسانی و محیط زیست از چرخه فرایند فراوری آهن قراضه حذف می گردد و این مورد باعث می گردد درصد زیادی از پیامدهای زیست محیطی که در فرایند سنتی فراوری آهن قراضه انجام می شده است در استفاده از تکنولوژی شردر از بین برود. مواردی که قابل تامل و توجه می باشد:

جنبه های محیط زیستی فرآوری قراضه (به روش سنتی)  و فرآوری (به روش جدید شردر)
تجهیزات و نیروی انسانی به نسبت کمتر تکنولوژی شردر در برابر عملیات فرآوری قراضه به روش سنتی
مقایسه تحویل قراضه خام و قراضه شردر در نمودار فرآیند بار ورودی به فولادساز
تجزیه و تحلیل خطرات در فرایند سنتی فراوری قراضه
شناسایی عوامل زیان آور مشاغل در فرایند سنتی فراوری قراضه
تجزیه و تحلیل ایمنی شغلی (J.S.A) در فرایند سنتی فراوری قراضه

به دلیل اهمیت صنعت بازیافت و قراضه در صنعت فولاد کشور در این شماره بر آن شدیم تا گزارشی اختصاصی از مجتمع فولاد گستر آتیه سپاهان تهیه نموده تا از وضعیت و روند کار آن بیشتر آشنا شویم:

معرفی یکی از پیشگامان این صنعت

شرکت فولاد گستر آتیه سپاهان به عنوان بزرگ ترین مجتمع بازیافت و فرآوری مکانیزه آهن قراضه با این تکنولوژی در ایران در ۵۵ کیلومتری اصفهان و در منطقه کوهپایه قرار گرفته است.

شرکت فولاد گستر آتیه سپاهان با سرمایه گذاری سنگین با همکاری بانک صنعت و معدن در زمینی به مساحت ۹۹ هکتار احداث گشته که در نوع خود  بزرگ ترین مرکز بازیافت قراضه در کشور قلمداد می شود. این واحد صنعتی توانسته برای اولین  بار دستگاه  مگا شردر را برای فرآوری مکانیزه آهن قراضه را از اروپا به ایران بیاورد.

یکی دیگر از مزیت های شرکت فولادگستر آتیه سپاهان وجود سیستم پیشرفته ERP این شرکت است که از طریق آن تمام فرایندها از جمله ارتباط با  تامین کنندگان و مشتریان، سیستم ورود و خروج خودروها، باسکول، انبارداری، حسابداری، تولید، خرید و فروش و … همگی بصورت اتوماتیک و سیستمی انجام می گردد. سیستم اتوماسیون اداری این شرکت نیز باعث صرفه جویی در زمان می شود و تمام زنجیره ارتباطی ذخیره شده در بهبود و توسعه سازمان مورد استفاده قرار بگیرد.

روند کار

روند کار شرکت فولاد گستر آتیه سپاهان به گونه ای است که ابتدا  قراضه ها از گیت ورودی وارد کارخانه شده و به وسیله رادیواکتیو دتکتور میزان رادیواکتیو آن سنجیده می شود سپس با استفاده از دو باسکول ۶۰ تنی توزین اولیه انجام شده و در محوطه کارخانه و در دپوهای گوناگون مانند خودرو های فرسوده یا بارهای فله و یا حلب دسته بندی می شود سپس کارشناسان ارزیابی کنترل کیفی به وسیله سیستم های ارزیابی، قراضه ها را تفکیک و درجه بندی می کنند.

در ادامه بارهای تخلیه شده توسط نیرو ها از طریق نوار نقاله استیل به طول ۳۰ متر و ارتفاع ۱۰ متر به قسمت ورودی خردکن وارد می شود و به وسیله شوتینگ در دستگاه بارگذاری می شود.

فشار ۵۰ تنی نیرو در ابتدای دستگاه باعث می شود تا تمام قراضه ها در کوتاه ترین زمان به قطعات و آهن پاره هایی به اندازه ۱۳ تا ۲۲ سانتی متر تبدیل می شود. در مرحله آخر این آهن پاره ها از قسمت زیرین خرد کن وارد نوار نقاله خروجی می شود و بعد داخل سیستم های مکنده شده و ناخالص هایی غیر فلزی و سبک مانند خاک، چرم، شیشه و دیگر ناخالصی ها از آن خارج می شود. در ادامه به وسیله یک درام جدا کننده به طول ۵ متر این قراضه ها را هم می زند که چسبندگی موجود را از بین ببرد، بعد به قسمت مگنت درام رفته و فلزات آهنی از غیرآهنی جدا می شود و سپس محصول آهن با خلوص ۹۸ درصد از دستگاه خارج شده و دپو می شود. در نهایت به وسیله کامیون ها به کارخانه های ذوب منتقل می شود.

مشخصات دستگاه

ظرفیت فرآوری قراضه این دستگاه ۱۵۰ تن در ساعت با قدرت ۶ هزار اسب بخار بوده و قدرت ساکشن سیکلون های مکنده ۱۶۰ هزار متر مکعب در ساعت است. همچنین مصرف اسمی برق این دستگاه ۱۱ کیلو وات بوده و مصرف آب آن نیز ۵ هزار لیتر می باشد. این دستگاه  با قدرت ۶۰۰۰  اسب بخار که جزو ۵ دستگاه شردر در دنیا و قوی ترین در خاورمیانه محسوب می شود.

این دستگاه توانایی خرد کردن ورقه هایی با ضخامت ۵ تا ۱۰ سانت را داشته و برای خرد کردن خودروهای فرسوده و همچنین براساس قراضه های دوره گردی ایران طراحی شده است.

صحبت های مدیر عامل: مهندس جعفری

هدف ما بهبود تامین قراضه و افزایش کیفیت قراضه مصرفی برای کارخانجات فولادی می باشد. استفاده از سیستم های مدرن مدیریتی و اتوماسیون در جهت صنعتی کردن صنعت قراضه کشور است. صنعتی که از قدیم به طور سنتی و دستی فعالیت می کرده است که باعث عدم ایمنی و امنیت کافی چه برای مصرف کننده و چه برای تامین کننده می شده است. استفاده از دستگاه خرد کن این قابلیت را دارد که نه تنها ضریب ایمنی را افزایش داده بلکه میزان خلوص قراضه تولیدی را به حداکثر برساند.

همچنین از لحاظ زیست محیطی میزان آلایندگی بازیافت قراضه ها به کمترین حد ممکن رسیده و باعث جلوگیری از انتشار آلاینده های سمی به محیط زیست می شود.

مساله دیگر انفجار در روند بازیافت قراضه است به طوری که انفجار های بعضا شدید در دستگاه های خرد کن یا کوره های فولاد سازی باعث  وارد شدن صدمات شدیدی به دستگاه ها و ماشین آلات  می شود. مشکلی که در روش سنتی همیشه وجود دارد ولی به وسیله این دستگاه خرد کن ضریب تخریب در اثر انفجار قراضه چه در دستگاه و چه در  کوره به صفر می رسد. به عبارت دیگر  این دستگاه قراضه ناپاک را می گیرد و به قراضه پاک تبدیل می کند.

یکی دیگر از ویژگی های این دستگاه خاکی است که از قراضه ها به دست می آید که قابلیت آن را دارد که در بخش های مختلف از جمله کشاورزی و ساخت و ساز مورد استفاده قرار بگیرد. معتقدم استفاده از قراضه خام توجیه اقتصادی ندارد و از لحاظ زیست محیطی نیز باعث آلودگی های وسیعی می شود. اگر بخواهیم در صنعت فولاد با سایر کشور ها به رقابت بپردازیم باید از چنین محصولاتی در تولید فولاد استفاده کنیم.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده