تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۱:۱۹
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۱۵۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر صنعت اعلام کرد:

دستیابی به رقم 5.5 میلیارد دلار صادرات صنایع معدنی تا پایان امسال

می متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام تحقق رقم 4.5 میلیارد دلار ارزش صادرات صنایع معدنی در 10 ماهه 95 گفت: انتظار می رود تا پایان امسال در مجموع در این بخش به صادرات 5.5 میلیارد دلاری دست یابیم.
دستیابی به رقم 5.5 میلیارد دلار صادرات صنایع معدنی تا پایان امسال

«جعفر سرقینی» روز شنبه خبر داد : صنایع معدنی طیف وسیعی از کالاها (فولاد، سیمان، شیشه، کاشی و سرامیک ، مس، آلومینیوم و ...) را در برمی گیرد که اغلب در صنعت ساختمان کاربرد دارد و با توجه به کیفیت مناسب در امر صادرات موفقیت خوبی به دست آمده است.
وی یادآور شد: ارزش صادرات صنایع معدنی در سال 1390 برابر با 4.3 میلیارد دلار بود و با توجه به رقم پیش بینی شده برای امسال، رشد خوبی را در این بخش کسب خواهیم کرد.

رشد 50 درصدی صادرات بخش معدن

سرقینی اضافه کرد: ارزش صادرات مواد معدنی در 10 ماهه امسال به 900 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال 94 رشد 50 درصدی را ثبت کرد و برآورد می شود تا پایان 95، ارزش صدور این بخش به 1.1 میلیارد دلار خواهد رسید.

رشد 48 درصدی تولید سنگ آهن

معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آمارهای قطعی نیمه نخست امسال نشان می دهد که 173 میلیون تن انواع مواد معدنی استخراج شد و در مقایسه با مدت مشابه سال 94 که 156 میلیون تن بود، افزایش 11 درصدی را ثبت کرد.
وی افزود: علاوه بر این، میزان تولید سنگ آهن در 6 ماهه 95 به 27 میلیون تن رسید که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته 48 درصد رشد نشان می دهد.

 رشد 24 درصدی استخراج سنگ مس

سرقینی میزان استخراج سنگ مس در نیمه نخست امسال را 32 میلیون تن اعلام کرد و گفت: عملکرد 6 ماهه 95 نسبت به مدت مشابه پارسال رشد 24 درصدی را ثبت کرد.
وی اضافه کرد: 6 ماهه امسال از مجموع 59 هزار تن مس کاتد و مفتول عرضه شده در بورس کالا 49 هزار تن فروخته شد و انتظار می رود با مدیریتی که از سال آینده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت براین بخش اعمال خواهد شد، مشکل عرضه داخلی این فلز برطرف شود.

 پایان خام فروشی نهادینه در دولت یازدهم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خام فروشی مواد معدنی از گذشته دور در کشور مرسوم بود و در واقع خام فروشی در معدنکاری نهادینه شده بود، اما دولت یازدهم با اجرای سیاست اصولی به جای ممنوعیت، محدودیت اعمال کرد و شرایط را سامان بخشید .
سرقینی پیشتر اعلام کرده بود: آمارها نشان می دهد در سال های 92 - 1384 در مجموع 120 میلیون تن سنگ آهن در کشور به ارزش پنج میلیارد دلار صادر شد و
در حالی که در دوره مزبور به میزان 30 میلیارد دلار فولاد وارد کشور شده است.
 امروز 68 نوع ماده معدنی در کشور کشف شده که این امر سبب شده از نظر تنوع مواد معدنی، جمهوری اسلامی در دنیا جایگاه دهم جای گیرد و با شناسایی حدود 60 میلیارد تن ذخیره معدنی نیز رتبه پانزدهم جهانی را از آن خود سازیم.
براساس گزارش مجمع عمومی سازمان توسعه ونوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدور) که مهرماه امسال منتشر شد، میزان سرمایه گذاری مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی 51 میلیارد دلار است که از این رقم 30 میلیارد دلار در قالب طرح جامع فولاد، 11 میلیارد دلار طرح های توسعه زنجیره آلومینیوم و سایر پروژه های توسعه 10 میلیارد دلار ثبت شد.

منبع: ایرنا
عناوین برگزیده