تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۱:۵۷
بازدید: ۴۱۲
کد خبر: ۱۵۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
اسحاق جهانگیری: بخش خصوصی داخلی و خارجی با امنیت خاطر در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند

بهره‌برداری از طرح ملی سیمان مارگون

می متالز - کارخانه سیمان مارگون در ۵۰ کیلومتری یاسوج با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسئولان استانی صبح روزگذشته با گذشت ۶ سال از آغاز عملیات اجرایی به بهره‌برداری رسید.
بهره‌برداری از طرح ملی سیمان مارگون

معاون اول رییس‌جمهوری در آیین بهره‌برداری از این کارخانه تصریح کرد: بخش خصوصی داخلی و خارجی با امنیت خاطر در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند چون همه به این باور رسیده‌اند که ایران، جزیره امن در منطقه‌ای ناامن است. جهانگیری ادامه داد: تاکنون ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده که باید تبدیل به واحدهای مختلف اقتصادی و تولیدی شود.
معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به روند کاهشی که نرخ تورم در ایران در ۳ سال اخیر با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی دولت در پیش‌گرفته است، اظهار کرد: خوشبختانه با وجود کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در ۲ سال اخیر همچنان شاهد تجربه رشد اقتصادی در ایران هستیم. اسحاق جهانگیری با تاکید بر ضرورت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های دولت و تلاش‌هایی که انجام شده، ایران همچنان در میان کشورهایی با نرخ تورم تک رقمی باقی خواهد ماند. معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به برخی شاخص‌های اقتصاد کلان کشور، افزود: نرخ ارز در ۲ سال گذشته ثبات داشت و تورم کاهنده همچنان به روند کاهشی خود ادامه داد به گونه‌ای که اکنون به ۸/۶درصد رسیده است. امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد، این موفقیت را در کارنامه دولت تدبیر و امید ثبت کنیم و با ادامه و ثبات آن به گروه کشورهای دارای تورم یک رقمی بپیوندیم. وی با بیان این مطلب که رشد اقتصادی ۹ ماه ایران به ۲/۷درصد رسید که این رقم در منطقه و جهان از بالاترین رشدهاست، تصریح کرد: رشد اقتصادی پاییز ۹۵ نسبت به پاییز ۹۴ به ۹/۸ درصد رسیده بود که نتیجه درخشانی از عملکردهای دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی است.
معاون اول رییس‌جمهوری درباره سهم بخش‌های مختلف از رشد اقتصادی خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی در بخش کشاورزی به ۷/۵ درصد، صنعت به ۵/۱۰ درصد، خدمات به ۴/۵ درصد و نرخ رشد اقتصادی بدون نفت نیز به ۵ درصد رسید. جهانگیری با بیان این مطلب که تاکنون ۲۲ هزار واحد صنعتی موفق به دریافت تسهیلات رونق و خروج از رکود شده‌اند، تصریح کرد: تاکنون ۳۳ طرح مهم صنعتی در امسال به بهره‌برداری رسیده که سیمان مارگون بویر احمد یکی از این طرح‌هاست. وی با تاکید براینکه در نفت و گاز یکی از درخشان‌ترین سال‌های تاریخ جمهوری اسلامی را پشت سر گذاشتیم به گونه‌ای که از بیش از ۱۰ میلیارد دلار نفت و پتروشیمی در سال اخیر بهره‌برداری شد، خاطرنشان کرد: ‌۱۲ پتروشیمی با ۹ میلیون تن تولید از این طرح‌های مهم است که به ظرفیت اقتصادی کشور اضافه شده است. به گفته معاون اول رییس‌جمهوری؛‌ در کشاورزی پس از خودکفایی در محصولات عمده در حال یافتن بازارهای خارجی برای صادرات هستیم. همچنین در امسال ۵/۱۱ میلیون تن گندم با قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ریال از کشاورزان خرید کردیم که این رقم در سال ۹۱ حدود ۲ میلیون تن با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ هزار ریال بود. دولت تدبیر و امید با این قیمت و میزان خرید ۴/۱۷ برابر سال ۹۱ به کشاورزان پول پرداخت کرده است. جهانگیری افزود: یکی از هدف‌های عمده دولت در این زمینه، کمک به اقتصاد خانواده‌های روستایی بود و امنیت غذایی مردم با پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تامین شده است


صادرات ۱۱/۵ میلیون تن سیمان

گفتنی است، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این آیین گفت: میزان صادرات سیمان ایران به خارج از کشور در ۱۱ ماه گذشته به ۵/۱۱ میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، میزان صادرات سیمان به خارج از کشور به ۱۵میلیون تن افزایش یابد. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: با بهره‌برداری از کارخانه سیمان مارگون، ظرفیت تولید سیمان کشور در سال به ۵/۸۲ میلیون تن خواهد رسید.
این عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: با توجه به شرایط ویژه کشور و رکود بازار ساخت‌وساز، تولید سیمان در ۲ سال اخیر ۵/۴ درصد کاهش یافت. نعمت‌زاده با بیان این مطلب که ایران در سال ۹۳ چهارمین تولیدکننده سیمان جهان بوده است، ابراز کرد: سیمان ایران یکی از باکیفیت‌ترین سیمان‌های جهان است که در بازار خارجی متقاضیان خوبی دارد.


صادرات به حاشیه خلیج‌فارس

گفتنی است در این آیین، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: این واحد تولیدی نخستین و بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری خارجی در این استان است که در سفر رییس‌جمهوری و هیات دولت به استان وعده بهره‌برداری از آن داده شده بود. سید موسی خادمی افزود: در سفر مرداد امسال هیات دولت به این استان نیز ۲۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این واحد تولیدی تخصیص یافته بود.
وی میزان سرمایه‌گذاری این کارخانه تولیدی را افزون بر ۴ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: حدود ۳۵درصد از اعتبار هزینه شده از سهم آورده سرمایه‌گذار و ۶۵درصد دیگر نیز با مشارکت بانک عامل بوده است. استاندار کهگیلویه و بویر احمد ادامه داد: میزان تولید روزانه و سالانه این واحد صنعتی افزون بر ۳ هزار و ۳۰۰ و تن است. خادمی یادآور شد: افزون بر ۶۰درصد از ظرفیت تولیدی این واحد صنعتی به عنوان تنها طرح سرمایه‌گذاری خارجی در استان کهگیلویه و بویراحمد به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر خواهد شد. با بهره‌برداری از این واحد تولیدی، میزان تولید روزانه سیمان در استان کهگیلویه و بویراحمد به بیش از ۴ هزار تن افزایش یافت. وی، میزان اشتغالزایی این طرح تولیدی را به طور مستقیم افزون بر ۳۰۰ نفر و به طور غیرمستقیم حدود ۷۰۰ نفر عنوان کرد. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین گفت: میزان سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده این استان، افزون بر ۶ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال است. داریوش دیودیده گفت: این میزان حجم سرمایه‌گذاری در قالب ۷۳۵ واحد صنعتی در سطح استان است. وی میزان اشتغالزایی این تعداد طرح را حدود ۹ هزار و ۳۰۰ نفر ذکر کرد. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین حجم سرمایه‌گذاری واحدهای معدنی به بهره‌برداری رسیده در این استان را افزون بر ۸۶۰ میلیارد ریال با تعداد اشتغالزایی ۸۳۰ نفر اعلام کرد. دیودیده، میزان سرمایه‌گذاری واحدهای صنعتی در دست اجرا در این استان را نیز افزون بر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد. وی این میزان حجم سرمایه‌گذاری را در قالب ۵۳۳ طرح صنعتی در دست اجرا در کهگیلویه و بویرحمد دانست و گفت میزان اشتغالزایی این طرح‌ها حدود ۱۸ هزار نفر پیش‌بینی شده است. ۴۱۴ مورد از مجموع ۵۳۳ طرح صنعتی در حال اجرا در کهگیلویه و بویراحمد دارای پیشرفت فیزیکی بین ۴۰ تا ۹۹ درصد هستند که ۴/۲ درصد کشور را شامل می‌شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده