تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۷:۳۸
بازدید: ۶۲۸
کد خبر: ۱۶۰۹
سرویس خبر : انرژی
با حضور معاون وزیر امور اقتصادی، انرژی و صنایع ایالت «نوردراین وستفالن» آلمان در اصفهان

توسعه همکاری‌ شرکت آب و فاضلاب اصفهان با آلمانی‌ها

می متالز - گونتر هورتستسکی، معاون وزیر امور اقتصادی، انرژی و صنایع ایالت نوردراین وستفالن آلمان به همراه هانس یورگن فررگمن، مسئول بخش فاضلاب وزارت کشاورزی و محیط‌زیست و هیاتی از بخش خصوصی آلمان با حضور در شرکت آبفای استان اصفهان زمینه‌های همکاری بیش از پیش شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان را با شرکت‌های آلمانی فراهم کردند.
توسعه همکاری‌ شرکت آب و فاضلاب اصفهان با آلمانی‌ها

در این جلسه معاون وزیر امور اقتصادی، انرژی و صنایع ایالت نوردراین وستفالن آلمان گفت: این نخستین سفر رسمی من به ایران و اصفهان است و در این سفر تحت تاثیر مهارت فنی و علمی فعالان صنعت آب و فاضلاب در استان اصفهان قرار گرفتم.
وی با بیان اینکه ایالت نوردراین وستفالن با داشتن ۱۸میلیون نفر جمعیت از تراکم بسیار بالایی برخوردار است، اعلام کرد: تا قبل از دهه ۶۰میلادی این ایالت مشکلی برای تامین آب نداشت ولی به دلیل اینکه این منطقه قطب صنعتی آلمان به شمار می‌رود، غیر از آلودگی هوا، رودخانه راین هم در برهه‌ای به دلیل تصفیه نادرست فاضلاب واحدهای صنعتی آلوده شد به گونه‌ای که حتی شهروندان اجازه شنا کردن در این رودخانه را نداشتند اما با انعقاد تفاهمنامه‌هایی میان ایران و ایالاتی که از این رودخانه بهره‌مند می‌شوند اقداماتی در جهت تصفیه صحیح و اصولی فاضلاب واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفت.
هورتستسکی با اشاره به تجربه‌هایی که آلمان در زمینه مهار آلودگی و تصفیه فاضلاب دارد، گفت: کارشناسان این ایالات با توجه به تجربه‌های خود توانایی مدیریت مصرف آب و ساماندهی منابع تامین آب و تصفیه پساب فاضلاب را دارند و انتظار می‌رود این‌گونه سمینارها میان فعالان صنعت آب و فاضلاب اصفهان و متخصصان آلمانی ادامه یابد تا زمینه‌های آموزشی و انتقال فناوری به ایران و اصفهان مهیا شود.
وی به نقل از ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: در حقیقت فعالان بخش خصوصی در ایران و اصفهان باید زمینه‌های همکاری با متخصصان آلمانی را مهیا سازند چرا که بخش خصوصی نقش موثری بر اقتصاد دارد و دولت‌ها هم نقش حمایتی و نظارتی دارند همچنین انتظار می‌رود این جلسه آغاز‌کننده فصل جدیدی میان همکاری‌های کشور آلمان با ایران به‌ویژه اصفهان باشد.
در ادامه این جلسه، هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: شرکت آب و فاضلاب استان همیشه همکاری‌ بسیاری با کارشناسان و متخصصان آلمانی داشته به‌طوری‌که نخستین تصفیه‌خانه فاضلاب استان اصفهان را شرکت پاسا وانت آلمان احداث کرد. این درحالی است که در برهه‌ای به‌دلیل برخی از محدودیت‌ها، ارتباط میان فعالان صنعت آبفا با آلمانی‌ها قطع شد اما خوشبختانه در ۳ سال گذشته در پسابرجام زمینه‌های همکاری میان فعالان صنعت آبفا و متخصصان آلمانی برقرار شد که پیش‌بینی می‌شود به‌زودی زمینه‌های فعالیت علمی - فنی و مهندسی و اقتصادی بیش از پیش میان ایرانی‌ها و آلمانی‌ها برقرار شود.
وی با اشاره به دعوت فعالان بخش خصوصی در این جلسه گفت: در این جلسه از برخی فعالان بخش خصوصی در استان اصفهان دعوت به عمل آمد تا ارتباط مستقیم با متخصصان آلمانی برقرار کنند و فعالیت‌هایی را در بخش‌های مختلف در دستور کار قرار دهند.
وی با بیان اینکه شرکت آبفای استان اصفهان هم‌اکنون بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان را با بکارگیری فناوری از آلمان اجرایی کرده است خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان با تخصیص ۵۰میلیون یورو با بهره‌گیری از فناوری آلمانی اجرایی شده است و در آینده‌ای نزدیک مناقصه فاز دوم بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان با اعتباری افزون‌‌بر ۵۰ میلیون یورو عملیاتی می‌شود که انتظار می‌رود کارشناسان آلمانی در برگزاری این مناقصه حضوری جدی داشته باشند.
لازم به یادآوری است، کارشناسان آلمانی با فعالان بخش خصوصی و فعالان صنعت آبفای استان اصفهان در ۳ پنل جداگانه در زمینه آب و فاضلاب و سرمایه‌گذاری به بحث و تبادل نظر پرداختند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده