تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۳۶۷
کد خبر: ۱۶۷۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
افزایش قیمت تمامی فلزات با توسعه فعالیتهای صنعتی

به این سه دلیل قیمت فولاد در سال جاری رشد می کند

می متالز - در سال ۲۰۱۷ میلادی قیمت فولاد در بازار جهانی رشد می کند و سه دلیل برای این پیش بینی را می توان انتخاب ترامپ در امریکا، افزایش قیمت فولاد در چین و در نهایت انتظار افزایش قیمت تمامی فلزات در دنیا به دلیل توسعه فعالیتهای صنعتی دانست.
به این سه دلیل قیمت فولاد در سال جاری رشد می کند

صنعت فولاد یکی از مهمترین صنایع  هر کشور است زیرا ماده اولیه پروژه های زیر ساختی را تامین می کند . در ضمن این صنعت به همراه صنایع پایین دستی آن برای شمار زیادی از مردم دنیا فرصت شغلی  ایجاد کرده است و اگر بحرانی در صنعت فولاد سازی اتفاق بیفتد ، صنایع پایین دستی هم با مشکلات زیادی روبرو می شوند و به دنبال آن مشاغل زیادی از بین می رود . به همین دلیل است که دولتها حمایت ا ز این صنعت را در اولوبت برنامه های خود قرار می دهند.

 از طرف دیگر پیش بینی قیمت فولاد نه تنها برای شرکتهای فعال در این صنعت بلکه برای مصرف کنندگان ان هم اهمیت دارد و دید درستی در مورد این بازار به سرمایه گذاران در صنعت فولاد می دهد. طبق آمارهای موجود در سال گذشته قیمت فولاد در بازار جهانی با نوسان های زیادی همراه بود. در این سال ما شاهد کاهش قیمت فولاد  در بازه‌هایی از زمان بودیم و همین مساله سبب شد تا سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری در بازار حضور پیدا کنند. حال انتظار می‌رود این بازار در سال جاری شاهد رونق باش . سایت استیل اوبریس در گزارشی به  سه دلیل مهم برای این پیش بینی اشاره می کند و می نویسد: به این سه دلیل ما شاهد افزایش قیمت فولاد در سال ۲۰۱۷ میلادی خواهیم بود و احتمال می رود این روند افزایشی تا سال ۲۰۱۸ هم ادامه داشته باشد. این سه دلیل عبارتند از :

اول: پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری در امریکا:ترامپ بارها تاکید کرد احیای صنعت فولاد در اولویت برنامه های او قرار دارد. او قوانینی وضع کرد که باعث خوش بینی فعالان صنعتی شد ضمن اینکه خبر از افزایش سرمایه گذاری در پروژه های زیر ساختی داد که باعث می شود تا تقاضا هم رشد کند. از طرف دیگر  او جنگ قیمتی در عرصه فولاد با چین آغاز کرد که نتیجه این جنگ قیمتی هم بیشتر شدن  قیمت در بازار خواهد بود. بنابراین می توان از پیروزی ترامپ و حضور او در کاخ سفید به عنوان عاملی در جهت افزایش قیمت فولاد در بازار نام برد.

دوم:افزایش قیمت فولاد در چین: مساله  دیگر افزایش تقاضا برای فولاد در چین به دنبال افزایش شمار پروژه‌های زیر ساختی و ساختمانی در این کشور است که زمینه را برای رشد تقاضای فولاد و رشد قیمت فراهم کرد.رشد تقاضای خودرو هم زمینه را برای  افزایش تقاضای فولاد فراهم کرد و باعث شد تا قیمت این ماده اولیه صنعتی رشد کند.آمار نشان می‌دهد هم اکنون قیمت فولاد در چین در بالاترین سطح طی دو سال اخیر است و با توجه به تداوم اجرای پروژه‌های زیرساختی در این کشور تا انتهای سال جاری هم روند افزایش قیمت ادامه خواهد داشت.

سوم:افزایش قیمت فلزات دیگر: رشد فعالیتهای صنعتی، افزایش نرخ رشد اقتصادی دنیا و رشد قدرت خرید مردم سبب شده است تا تقاضا برای  انواع فلزات در بازارهای جهانی رشد کند و فولاد هم از این قاعده مستثنی نیست . بنابراین در سال جاری نه تنها قیمت فولاد بلکه قیمت تمامی فلزات رشد می کند که رشد فعالیتهای صنعتی  یک دلیل مهم برای این  مساله است.

در پایان باید گفت که سال ۲۰۱۷ میلادی را می توان به عنوان سالی که بیشترین عوامل بی ثبات کننده در فضای اقتصادی و سیاسی را دارد معرفی کرد . این بی ثباتی حاصل انتخابات  امریکا در نوامبر سال قبل و برگزاری سه انتخابات در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ میلادی است که هریک می تواند سمت و سوی اقتصاد دنیا را تغییر دهد.

عناوین برگزیده