تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۴۳۳
کد خبر: ۱۶۸۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

عدم پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران شهرک سنگ بوانات

می متالز - «شهرک تخصصی سنگ بوانات می‌تواند این شهرستان را به یکی از مهم‌ترین قطب‌های فرآوری سنگ در کشور تبدیل کند». این وعده‌ای است که در اسفندماه ۹۲ توسط استاندار سابق و رئیس شهرک صنعتی وقت استان فارس در مراسم کلنگ‌زنی شهرک سنگ بوانات داده شد، وعده‌ای که پس از ۳ سال نه تنها بوانات را به قطب فرآوری سنگ تبدیل نکرده بلکه یکی از مشکلات این شهرستان شده است.
عدم پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران شهرک سنگ بوانات

شهرک سنگ بوانات، مشکلی حل ناشده در بوانات

حجت‌الاسلام علی‌مدد زارع، امام جمعه شهرستان بوانات از شهرک صنعتی این شهرستان سخن گفت که با وجود اینکه بیش از ۱۰ سال در بوانات احداث شده اما نقشی در کاهش نرخ بیکاری نداشته است.

وی می‌گوید: « بیش از ۱۰ سال است که اینجا شهرک به اصطلاح صنعتی دارد، اما عدم اشتغال از مهم‌ترین مشکلات در این شهرستان است. بعد از  ۸ سال استاندار سابق با وعده تو خالی به بوانات آمد و نام این شهرک را به شهرک تخصصی سنگ تغییر داد».

به گفته امام جمعه بوانات پس از تغییر نام شهرک صنعتی به شهرک تخصصی سنگ مسئولان وعده دادند که به هرکس بخواهد در صنعت سنگ سرمایه‌گذاری کند تا ۷۰ درصد نیاز وام کم بهره پرداخت می‌کنند، اما با گذشت ۳ سال هنوز ریالی تسهیلات به سرمایه‌گذاران پرداخت نکردند.

حجت‌الاسلام زارع از سرمایه‌گذارانی سخن گفت که به امید وعده مسئولان قدم در راه سرمایه‌گذاری سنگ گذاشتند اما اکنون در شرف ورشکستگی هستند.

وعده‌های توخالی مسئولان، دلسردی سرمایه‌گذاران

اسماعیل حسینی، یکی از سرمایه‌گذاران در زمینه فرآوری سنگ است که در شهرک تخصصی سنگ بوانات یک کارخانه و ۳۰ کارگر دارد. وی از مشکلات موجود شهرک سنگ سخن می‌گوید از اینکه عدم حمایت مسئولان و عدم پرداخت تسهیلات سبب شده که حقوق کارگرانش را با ۳ ماه تاخیر پرداخت کند و حتی خودرو شخصی‌اش را برای چرخیدن چرخ کارخانه‌اش بفروشد.

به گفته وی از روزی که شهرک احداث شده تاکنون هیچ تسهیلاتی به سرمایه‌گذاران پرداخت نشده و مراجعات مکررش به استانداری فارس نیز نتیجه‌بخش نبوده است. حسینی می‌گوید: « بارها به استانداری و حتی تهران مراجعه کردم مسئولان می‌گویند اگر تحریم‌ها برداشته شود و پول‌های بلوکه شده ایران برگردانده شود، شاید تسهیلاتی به تولیدکنندگان داده شود».

سرمایه‌گذار بواناتی می‌گوید: همین امر سبب شده که دیگر سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری ترس و واهمه داشته باشند و با وجود اینکه برخی از آنها تمکن مالی برای راه‌اندازی و ساخت کارخانه دارند اما عدم حمایت مسئولان سبب دلسردی و ترس آنها می‌شود.

به گفته وی شهرک سنگ بوانات گاز ندارد با وجود اینکه وعده داده بودند که شهریور ماه گاز شهرک وصل می‌شود اما هنوز خبری از گاز نیست. این هم یکی دیگر از مشکلاتی است که سرمایه‌گذاران را نسبت به سرمایه‌گذاری بی‌میل می‌کند.

مهران خاکساری، معاون شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس از ظرفیت استقرار ۷۰ واحد در شهرک سنگ بوانات سخن می‌گوید در حالی که تاکنون قرارداد ۷ واحد منعقد شده و جز یک واحد بهره‌بردار دیگر واحدها در حال زیرسازی هستند که البته با استناد به صحبت‌های حسینی، سرمایه‌گذار بواناتی، ساخت این واحدها متوقف شده‌ است.

به گفته خاکساری شبکه گاز این شهرک طراحی شده و مناقصه اجرای آن در حال انجام است.

زنگ خطر بحران مهاجرت در بوانات

شهرستان بوانات یکی از شهرستان‌های غنی استان فارس از نظر ظرفیت و ذخایر مواد معدنی به ویژه سنگ مرمریت است که گستره وسیعی از جنوب شرقی تا شمال غربی این شهرستان را در بر می‌گیرد. مرمریت‌های این شهرستان عمدتا از نوع کرم و استخوانی هستند. این شهرستان در کنار شهرستان‌های همجوار نظیر آباده و خرمبید بیشترین ذخایر معدنی به ویژه سنگ مرمریت را دارد.

این ظرفیت ایجاب می‌کند که حمایت بیشتری از سرمایه‌گذاران شهرک سنگ این شهرستان صورت گیرد چراکه استقرار واحدهای سنگ‌بری و فرآوری سنگ در این شهرک علاوه بر اشتغالزایی و افزایش درآمد پایدار مانع مهاجرت نیز می‌شود، به گفته امام جمعه شهرستان بوانات براساس آمار سال ۹۰ تعداد جمعیت مرکز شهرستان ۱۴ هزار نفر بوده در حالی که با سرشماری امسال این تعداد به ۸۵۰۰ نفر رسیده است.

عدم پاسخگویی فرماندار شهرستان بوانات با وجود تماس‌های مکرر مانع از ارائه آمار دقیقی از ذخایر معدنی بوانات در این گزارش شده است.

عناوین برگزیده