تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۴:۳۹
بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۱۷۰۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

اتحاد بخش خصوصی برای طرح یک میلیارد دلاری روی مهدی آباد

می متالز - رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: قرارداد سرمایه گذاری معدن روی مهدی آباد، در اختیار شرکت های خصوصی و انجمن های تخصصی روی کشور قرار گرفت. کرباسیان تاکید کرد:‌ امضا شدن این قرارداد جزو وعده هایی بود که در ابتدای دولت یازدهم،‌ داده شده بود و امروز به ثمر نشست.
اتحاد بخش خصوصی برای طرح یک میلیارد دلاری روی مهدی آباد

مهدی کرباسیان که در مراسم امضای این قرارداد با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت، ‌مدیر مجتمع معدنی مهدی آباد و جمعی از شرکت های سرمایه گذار بخش خصوصی سخن می گفت،‌ ادامه داد: ارزش این قرارداد یک میلیارد دلار است و 6 شرکت از بخش خصوصی همراه با انجمن سرب و روی و همچنین اتحادیه سرب و روی ایران، اجرای آن را برعهده گرفته اند که رهبری آن برعهده شرکت راهسازی و معدنی مبین است.

وی گفت: 1000 نفر به طور مستقیم و 3 تا 5هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در این پروژه بزرگ مشغول به کار می شوند.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه طرح فوق بیش از دو دهه راکد مانده بود، یادآور شد: این طرح تا سال 92 در اختیار تعدادی دیگر از سرمایه گذاران بود که با توجه به تعلل ایجاد شده و توقف کار، دوباره فراخوانی برای سرمایه گذاری برگزار کردیم که در نهایت گروه فعلی، به عنوان برنده شناخته شدند.

کرباسیان با تاکید بر اینکه مهدی آباد در استان یزد یکی از بزرگ ترین معادن روی جهان را در خود جای داده است افزود: میزان ذخیره فعلی معدن 154 میلیون تن است که 88 میلیون تن ذخیره سولفوره و 66 میلیون تن مربوط به بخش اکسیده است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: معدن مهدی آباد،‌ با اکتشافات جدید به میزان جدیدی از ذخایر می رسد که پیش بینی شده ذخایر به 700 میلیون خواهد رسید.

کرباسیان تاکید کرد: با توجه به اینکه از یک سو ذخیره معدن انگوران در استان زنجان طی سال های آتی به اتمام می رسد و از سوی دیگر بخش خصوصی نیز 457هزار تن ظرفیت تولید شمش روی ایجاد کرده،‌ ضرورت دارد معدن مهدی آباد، وارد فعالیت شود.

وی گفت: پیش بینی شده کارخانه های معدن تا 4 سال آینده به بهره برداری برسند اما سرمایه گذاران وعده داده اند که زودتر این برنامه را عملی سازند.

سناریوهای سرمایه گذاری

بهرام شکوری مدیر عامل مبین معدن نیز در این مراسم اظهار داشت: برای سرمایه گذاری در این طرح دو سناریو در نظر گرفته ایم که یکی از آن ها همکاری مشترک با بزرگان معدنی دنیا است به طوری که مذاکراتی با شرکت هایی از سوییس و اسپانیا انجام شده و بخش های بازار و خرید از هم اکنون در حال تعیین تکلیف است.

وی ادامه داد: یک گزینه هم استفاده از سرمایه های بخش خصوصی داخلی است که می توانیم آن را عملی کنیم.

شکوری درباره مشخصات کنسرسیوم این قرارداد گفت: شرکت مبین معدن به عنوان لیدر حضور دارد و شرکت های آریاجنوب، کاهنربا، مس کنی، پرلیت،‌ انجمن سرب و روی و اتحادیه سرب و روی ایران بخش های دیگر کنسرسیوم مطرح هستند.

هدف از اجرای این قرارداد، احداث کارخانه هایی برای تولید 800هزار تن کنسانتره روی و همچنین 80هزار تن کنسانتره سرب و نقره است

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده