تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۲۲:۲۳
بازدید: ۳۳۵
کد خبر: ۱۷۳۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

محصولات آلومینیوم در بورس مشتری ندارد

می متالز - عرضه محصولات آلومینیوم در بورس کالا همچنان ادامه دارد و در این رابطه شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم اولیه در تلاش هستند تا بتوانند تقاضای مناسبی برای محصولات خود پیدا کنند و معامله‌ای را سر و سامان دهند. اما همچنان روند تقاضای محصولات آلومینیومی در بورس کالا نشان می‌دهد که خبری از رونق بازار آلومینیومی نیست و تولیدکنندگان چندان نباید چشم‌انتظار بهبود بازار داخلی باشند.
محصولات آلومینیوم در بورس مشتری ندارد

عرضه همیشگی آلومینیوم در بورس کالا نتوانسته است نظر مشتریان و متقاضیان آلومینیوم را وادار به خرید سازد یا حتی نظر آن‌ها را جلب کند. آلومینیوم از جمله محصولاتی است که همواره در بورس کالا عرضه می‌شود، این در حالی است که برخلاف دیگر محصولات فلزی مانند فولاد، مس و حتی مولیبدن، خریداران استقبال چندانی از این فلز به‌عمل نمی‌آورند. هر چند که طی سال گذشته چندین نوبت جلساتی از سوی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آلومینیوم برای دست‌یابی به یک فرمول قیمت‌گذاری توافقی برگزار و این توافق در نهایت حاصل شد، اما پس از آن نیز اتفاق خاصی در بازار آلومینیوم رخ نداد و این فلز همچنان با کمترین متقاضی و در بسیاری از موارد بدون تقاضا و معامله از بورس خارج می‌شود.

طبق ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید، در صورتی که یک محصول پس از سه مرتبه عرضه در بورس کالا با تقاضا مواجه نشود، مازاد تلقی شده و به خارج صادر می‌شود. چنین مکانیزمی از سوی تولیدکنندگان آلومینیوم دنبال می‌شود و آن‌ها چاره‌ای جز صادرات محصولات خود ندارند. این در حالی است که برخی از مصرف‌کنندگان آلومینیوم به صادرات این فلز از کشور اعتراض دارند و بارها خواستار جلوگیری از صادرات محصولات خام آلومینیومی شده‌اند!

بررسی آمار معاملات هفته قبل یعنی از ۱۴ تا ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ آلومینیوم نشان می‌دهد حدود ۵۵۰۰ تن محصول آلومینیومی از سوی تولیدکنندگان در بورس کالا عرضه شد که این میزان فقط با ۷۶۰ تن تقاضا مواجه شد و در مقابل این مقدار تقاضا، تنها ۲۲۰ تن آلومینیوم مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. در همین حال از ۵۵۰۰ تن محصولات آلومینیومی، ۱۵۰۰ تن به بیلت تعلق داشت که با ۵۲۰ تن تقاضا مواجه شد و تنها ۲۰ تن از آن به فروش رفت. همچنین از ۴۰۰۰ تن  شمش اولیه آلومینیوم عرضه شده، با وجود تقاضای ۲۴۰ تنی، تنها ۲۰۰ تن از آن مورد معامله قرار گرفت.

 
در هفته گذشته نیز تنها دو شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) و شرکت آلومینیوم المهدی ـ هرمزال محصولات آلومینیومی را در بورس کالا عرضه کردند. شرکت ایرالکو با عرضه ۴۰۰۰ تنی محصولاتی همچون بیلت و شمش اولیه، با تقاضای ۷۶۰ تنی مواجه شد و توانست ۲۲۰ تن را معامله کند و به فروش برساند. همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، بیلت یکی از محصولات ایرالکو بود که اطلاعات فروش آن از نظر گذشت. با این حال شمش اولیه آلومینیوم شرکت ایرالکو با تقاضای ۲۴۰ تنی مواجه شد و این شرکت تنها توانست ۲۰۰ تن را معامله کند. در همین حال شرکت آلومینیوم المهدی ـ هرمزال نیز ۱۵۰۰ تن شمش اولیه آلومینیوم را در بورس کالا عرضه کرد که با هیچ تقاضایی مواجه نشد و در نتیجه نتوانست معامله‌ای را صورت دهد.

عناوین برگزیده