تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۰۰:۲۶
بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۱۷۸۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

نگاه به آلومینیوم در روزهای واپسین ۹۵

می متالز - همزمان با ورود به آخرین هفته کاری در سال ۹۵ گویا بازار آلومینیوم هم به پیشواز یک استراحت از نوسانات قیمت رفته و همزمان با کاهش قیمتها تحرک چندانی در واحد های تولیدی و بازار آلومینیوم مشاهده نمی شود .
نگاه به آلومینیوم در روزهای واپسین ۹۵

در هفته گذشته بازار آلومینیوم متاثر از کاهش قیمتهای جهانی آلومینیوم  و دلار ، همچنین خروج برخی شرکتهای بزرگ از گردونه خرید مواد اولیه و رعایت جانب احتیاط در خرید آلومینیوم را در بازار با  کاهش قیمت همراه نمود و قیمت شمش در بازار از ۸۳۵۰ تومان در اوایل هفته به ۸۱۳۰ تومان در پایان هفته تنزل یافت .
اما بازار بیلت کمی مستثنی از بازار شمش از روند انحصاری خود بهره برده و همچنان قیمت این کالا علیرغم نوسانات قیمت شمش در پایه ۸۹۵۰ تا ۹۰۰۰ تومان پیشنهاد می شد . البته قیمت  بیلتهای ریختگی  تولیدی سایر واحد های تولیدی یکی از رقبای اصلی بازار بیلت ایرالکو بوده  که با قیمت متعادلتری در بازار داد و ستد میشوند  و چرخش بازار مصرف بیلت بیشتر به سمت تهیه این نوع کالا است .
اما در بازار جهانی قیمت آلومینیوم  با افزایش نرخ ایندکس دلار و گمانه زنی برای افزایش نرخ بهره در آمریکا از یک سوء و از سوی دیگر انتشار داده های آماری از اقدام دولت چین بعنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان و وارد کنندگان مواد معدنی جهان در کاهش هدف رشد اقتصادی از ۶.۷% سال قبل به ۶.۵%  در سال ۲۰۱۷  به همراه کاهش کسری بودجه از ۳.۸% سال قبل به ۳% در سال ۲۰۱۷ باعث شد تا نگرانی از اعمال سیاستهای انقباضی بانکی چین افزایش یافته و عامل افت تقاضا و قیمت بازارهای جهانی شود . و قیمتهای جهانی آلومینیوم متاثر از تحولات اقتصادی و بازار عرضه و تقاضا در هفته گذشته به میانگین ۱۸۶۷ دلار و ۷۰ سنت رسید که نسبت به میانگین دوهفته قبل  ۴۷ دلار و ۳۰ سنت کاهش نشان میدهد .  

اما بازار ارز در هفته گذشته بر اساس نرخهای اعلامی توسط صرافیهای مجاز با کاهش محسوس قیمت همراه بود و قیمت ارز از ۳۷۸۰ تومان تا ۳۷۲۰ تومان تنزل یافت که در نهایت میانگین  نوسانات این مولفه در پایان هفته گذشته  ۳۷۵۶ تومان ثبت شد که نسبت به میانگین دو هفته قبل ۲۳ تومان کاهش داشته است .
در همین راستا و بر اساس فرمول تعیین قیمت پایه و پارامترهای تاثیر گذار . قیمت پایه شمش آلومینیوم  ۹۹/۷۰ برای هفته جاری حدود ۷۵۶۳  تومان پیش بینی می گردد . که نسبت به قیمت پایه عرضه هفته گذشته  ۲۳۴ تومان کاهش خواهد داشت .
شایان ذکر است که شرکتهای عرضه کننده مبلغ ۳۰ تومان به ازای افزایش میزان گرید شمش به قیمتهای پایه عرضه اضافه می نمایند .

عناوین برگزیده