تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۱۹:۳۸
بازدید: ۵۷۲
کد خبر: ۱۸۶۶
سرویس خبر : انرژی

تولید زود هنگام 15 هزار بشکه ای در میدان نفتی آذر آغاز شد

می متالز - میدان آذر در بلوک نفتی اناران از سخت ترین میدان های نفتی و گازی ایران از نظر حفاری و یکی از پرچالش ترین طرح های صنعت نفت است حجم نفت قابل استحصال میدان آذر حدود 400 میلیون بشکه برآورد شده است.
تولید زود هنگام 15 هزار بشکه ای در میدان نفتی آذر آغاز شد

این میدان نفتی در شرق شهرستان مهران استان ایلام واقع شده‌است. مخزن این میدان با میدان نفتی بدرای کشور عراق مشترک است و در امتداد شمال غربی میدان مستقل چنگوله واقع است.

این میدان دارای ۲ میلیارد و ۵۰۰ بشکه نفت خام درجا است. میزان نفت قابل استحصال از این میدان ۴۰۰ میلیون بشکه نفت برآورد می‌شود.

طرح توسعه این میدان به شرکت‌های استات اویل نروژگازپروم روسیه واگذار شده بود که این شرکت در سال ۲۰۰۸ به موجب پیروی از تحریم‌های علیه ایران از ادامه همکاری در توسعه این میدان انصراف دادند. در حال حاضر طرح توسعه این میدان بر عهده شرکت ملی نفت ایران گذاشته شده‌است. بانک صادرات ایران نیز به عنوان تامین‌کننده مالی این پروژه در نظر گرفته شده‌است.

پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این میدان در مدت ۶ سال آینده، تا مدت ۲۵سال، روزانه ۵۰ تا ۶۵ هزار بشکه نفت خام سبک با درجه API ۳۲ از این میدان، برداشت شود. همچنین نفت برداشت شده از این میدان قرار است توسط یک خط لوله ۱۶ اینچ به دهلران منتقل شود.

روز پنجم خرداد همین امسال بود که از قول معاون استاندار ایلام خبر برداشت از میادین نفتی آذر منتشر شد. حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استاندار ایلام در این خصوص  گفته بود: برداشت 30 تا 35 هزار بشکه نفت در روز از میادین آذر واقع در شهرستان مرزی مهران در جنوب باختری استان ایلام از شهریور ماه امسال آغاز می شود.

همان روز ایرنا از قول وی نوشت  : با توسعه این میدان ظرفیت تولید نفت خام 65 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

وی  همچنین ادامه داه بود : هم اکنون این پروژه 50 درصد پیشرفت دارد و هنگامی که این پروژه به پیشرفت 70 درصدی برسد کار برداشت زود هنگام 30 تا 35 هزار بشکه نفت از آن آغاز و پیش بینی می شود تا شهریور این امکان فراهم شود.

معاون استاندار ایلام افزوده بود: از محل صندوق توسعه ملی برای کمک به تسریع در اجرای این طرح نفتی 800 میلیون دلار اعتبار تزریق شده که به صورت فاز به فاز این کمک ها تا اتمام عملیات اجرایی ادامه دارد.

عسگری  در عین حال تاکید کرده بود : گاز حاصل شده از چاه های نفت این منطقه نیز برای تامین خوراک پتروشیمی به جنوب دهلران انتقال خواهد یافت.

میدان آذر در بلوک نفتی اناران از سخت ترین میدان های نفتی و گازی ایران از نظر حفاری و یکی از پرچالش ترین طرح های صنعت نفت است حجم نفت قابل استحصال میدان آذر حدود 400 میلیون بشکه برآورد شده است.

اینک مرحله نخست تولید زودهنگام میدان مشترک آذر با ظرفیت روزانه ١٥ هزار بشکه از روز گذشته  آغاز شده است.

برای فراورش نفت میدان آذر از ظرفیت خالی واحد بهره بردای میدان دهلران استفاه می‎شود و نفت این میدان مشترک با خط لوله‎ای به طول حدود ١٣٠ کیلومتر به این واحد بهره برداری انتقال می‎یابد.

طرح توسعه میدان نفتی آذر با هدف تولید ٦٥ هزار بشکه نفت در روز تعریف شده است که طبق برنامه، پس از تحقق تولید ١٥ هزار بشکه‎ای از این میدان که در آخرین روزهای امسال محقق شد، مجموع تولید میدان در بهار سال آینده به ٣٠ هزار بشکه در روز می‎رسد و تولید ٦٥ هزار بشکه‎ای آذر نیز در سال ٩٧ عملیاتی خواهد شد.

میدان نفتی آذر در حالی به تولید رسیده که یکی از پرچالش‎ترین میدان‎های ایران از نظر حفاری و ساختار زمین شناسی به شمار می رود و عمق بالای مخزن هیدروکربوری، نیاز به حفاری در سازندهای مختلف نفتی و توالی لایه های پرفشار و کم فشار، عملیات حفاری را در آن بسیار پیچیده کرده است؛  همچنین این میدان از آن نظر حائز اهمیت است که متخصصان ایرانی نخستین بار قادر شده‎اند در این میدان مشترک از شکافت اسیدی که یکی از روش‎های متداول و موثر در افزایش تولید در میدان‎های نفت و گاز به شمار می رود، بهره‎مند شوند.

پیش از این در ١٨ اسفندماه امسال، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت از آغاز ارسال نفت تولیدی میدان آذر به تاسیسات بهره برداری دهلران خبر داد و اعلام کرد: با هماهنگی های شرکت متن و شرکت نفت مناطق مرکزی به عنوان دریافت کننده نفت تولیدی، انتقال نفت آذر انجام و از آنجا به مبادی صادراتی کشور منتقل می‎شود.

وزیر نفت همچنین صبح روز  گذشته  از چاه شماره سه بازدید کرد.

بنا به این گزارش و بر اساس خبری که ایرنا منتشر کرده است روز گذشته سید نورالدین شهنازی زاده مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) در این آیین گفت: یک سوم از این طرح (میدان نفتی آذر) در خاک ایران و دو سوم نیز در منطقه بدرای کشور عراق قرار دارد.

شهنازی زاده اظهار کرد: 2 میلیارد و 440 میلیون بشکه میزان نفت در جای این میدان نفتی است که بر اساس یافته های جدید تا چهار میلیارد بشکه نیز افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، ضریب بازیافت این میدان نفتی حدود 16 درصد است که 19 حلقه چاه در این طرح توسعه ای میدان نفتی حفازی می شود.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) یادآور شد: ظرفیت تولید از این میدان در طرح زود هنگام که امروز با حضور وزیر نفت انجام شد، 15 هزار بشکه در روز است اما در مرحله دوم آن تا اردیبهشت سال آینده این میزان به 30 هزار بشکه در روز و تا پایان سال آینده به 65 هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

شهنازی زاده میزان سرمایه گذاری برای اجرای این طرح را یک میلیارد و 234 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: برای اجرای این طرح 129 کیلومتر خط لوله گذاری انجام شده است.

گفتنی است طرح توسعه میدان نفتی آذر به کارفرمایی شرکت مهندسی و توسعه نفت، به یک کنسرسیوم داخلی متشکل از شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت (OPIC) و شرکت اویک (OIEC) واگذار و عملیات اجرایی توسعه این میدان به شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر محول شد.

از سوی دیگر گفته می شود نفت خام تولیدی این میدان  میدان از نوع سبک با API حدود ٣٢ تا ٣٣ است و ضریب برداشت نفت از این میدان بر اساس طرح توسعه فعلی، ۱۶ درصد برآورد شده است.

این میدان در بلوک اناران در دماغه کوه‎های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در جنوب غربی ایلام) میان ۲ شهر مهران و دهلران واقع شده است.

عناوین برگزیده