تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۳۸۵
کد خبر: ۱۸۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اقتصاد مقاومتی اهرم تخریب نیست ، درمان است

می متالز - رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن توضیح عملکرد دولت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین واکنش به اظهارات آیت الله جنتی با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری گفت: برای افزایش رشد اقتصادی، دولت ۲۴ بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در ۱۲ برنامه عملیاتی خلاصه کرد. برای اجرای هر یک از این برنامه‌ها، ۵۶ طرح و برای این طرح‌ها نیز ۲۰۰ پروژه تعریف کردیم اما امروز سیاست های اقتصاد مقاومتی که رهی برای نجات اقتصاد کشور است تبدیل به ابزاری برای منتقدان برای تخریب دولت شده است.
اقتصاد مقاومتی اهرم تخریب نیست ، درمان است

محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در آخرین نشست خبری سال 95 به ارائه گزارشی از عملکرد دولت در بخش های مختلف به ویژه در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: امروز هر وزارتخانه‌ای می‌داند برای اجرای این ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی، مسئول کدام طرح و پروژه‌هاست و برای اجرای این طرح‌ها و پروژه‌ها، یک مسئول به ستاد اقتصاد مقاومتی ابلاغ کرد.

 سخنگوی دولت با اشاره به جلسه های ستاد اقتصاد مقاومتی و احضار مسئولان اجرای پروژه‌ها برای ارائه گزارش گفت: اگر قرار است از ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی جویا شویم که چه کرده‌اید، باید از این ستاد بپرسیم. ولی اگر برویم از قرارگاه دیگری بپرسیم، اطلاعات درستی نمی‌گیریم.

نوبخت همچنین با اشاره به آمار های مراجع رسمی کشور در موضوعاتی مثل رشد اقتصادی، از منتقدانی که آمارهای رسمی را با اظهارات غیر علمی زیر سوال می برند و تنها ایجاد شبهه می کنند، گله کرد.

وی گفت: صدا و سیما با چشم پوشی از آمارهای کارشناسی تنها با مصاحبه با چند نفر بسنده کرده و نتیجه می گیرد که وضعیت اقتصادی هیچ تغییر مثبتی نکرده است.

سخنگوی دولت سپس به بیان اقدامات دولت در فعال کردن واحدهای تولیدی و ارائه تسهیلات پرداخت و گفت: حدود ۲۳ هزار واحد صنعتی توانستند ۱۶ هزار و ۷۴۷ میلیارد تومان از بانک‌ها به‌عنوان سرمایه در گردش تسهیلات بگیرند.

این تسهیلات برای هر استان هم مشخص است و خبرنگاران می‌توانند به استانداری‌ها مراجعه کنند و بپرسند این تسهیلات در اختیار کدام واحدها قرارگرفته است. همچنین تا تاریخ ۲۱ اسفند ۹۵ آنچه برای طرح‌های عمرانی عملاً پرداخت‌شده، ۲۳ هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان است. پس‌ازآن تاریخ نیز ۸هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخشی از طرح‌های ناتمام که تا اردیبهشت سال ۹۶ افتتاح می‌شود، اختصاص‌یافته است.

 

تونل های منجیل در 26اسفند افتتاح می شود

در ۲۶ اسفند نیز تونل‌های منجیل با پل‌های کنارگذر افتتاح می‌شود تا مسافران در این بخش، دچار راه‌بندان نشوند. همچنین تلاش می‌کنیم تا پایان دولت یازدهم، راه‌آهن شهرهای همدان، کرمانشاه، رشت، ارومیه و کرمان به شبکه سراسری وصل شود.

او با انتقاد از صداوسیما گفت: این‌که در خیابان ۴ نفر را پیدا کند و بپرسد آیا رشد اقتصادی را در سفره‌تان احساس می‌کنید، برای رسانه ملی زیبنده نیست. اگر اعتبارات بیشتری هم می‌خواهند، بروند خرج کنند و این را به مردم درست گزارش کنند. این‌گونه گزارش‌ها سخیف و نادرست است. البته ممکن است عوام این‌طور جمع‌بندی کنند ولی جواب کارشناسی، مصاحبه با ۴ نفر در خیابان نیست. این ۱۶ هزارمیلیاردی که تسهیلات داده‌شده، به سفره مردم رفته است.

 

تیم تخریب سیاسی دولت در صدا و سیما تشکیل شده است

معاون رئیس‌جمهور با انتقاد از تشکیل یک تیم تخریب سیاسی در صداوسیما گفت: از رئیس محترم رسانه ملی و کارمندان سلیم‌النفس این رسانه قدردانی می‌کنم ولی برخی در صداوسیما، این برنامه‌ها را حساب‌شده طراحی می‌کنند. از صداوسیما خواهش می‌کنم وقتی نمی‌دانند چطور آمار دولت را راستی آزمایی کنند، از کارشناسان مختلف بپرسند تا القای شبهه نشود. صداوسیما، دانشگاه است و نباید القای شبهه کند. آن تیم سیاسی ویژه که هدفمند این برنامه‌ها را می‌سازند، دنبال تخریب دولت هستند. طبق قانون، دولت آمار را اعلام می‌کند ولی با مصاحبه با ۴ نفر می‌گویند آمار دولت نادرست است.

 

بابت تخریب نکردن رشد 2رقمی از صداوسیما متشکریم!

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دو رقمی شدن نرخ رشد اقتصادی خبر مهمی است که در کشورهای دیگر برای آن جشن می گیرند اما چرا صدا و سیما واکنش مناسبی در پوشش این خبر نداشته است، گفت: ما از صدا و سیما تشکر هم می کنیم که به تخریب این پیشرفت اقتصادی نپرداخته است!

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه درباره موضع صداوسیما در خصوص رشد ۱۱.۶ درصدی اعلامی از سوی بانک مرکزی گفت: همین‌که سکوت کرد، بهتر است تا اینکه ۴ نفر را پیدا کند و بگوید این‌ها گرفتارند و بعد نتیجه بگیرند رشد اقتصادی نداریم. همه رشد اقتصادی بر عهده دولت نبود، مشارکت بخش غیردولتی باعث رشد اقتصادی شد. وقتی مرجع رسمی چنین آماری را بیان می‌کند، با کدام منطق می‌توان آمار را تشکیک و مردم را مأیوس کرد؟ البته باید گفت بین وضعیت فعلی و وضع مطلوب، فاصله زیاد است. الان ببینید لیوان چقدر پر شد. از منفی ۶ به ۷ مثبت رسیدیم یعنی تازه صفر شده‌ایم. امیدواریم در سال‌های آینده شاهد رشدهای بیشتری باشیم.

وی در پاسخ به اینکه چگونه برخی اظهار می کنند که یارانه ها را 3برابر خواهند کرد، گفت: این‌که به مردم می‌گویند اگر ما بیاییم یارانه چند برابر می‌شود، حتماً خلاف می‌گویند. البته می‌شود ۴۵۰ هزار تومان یارانه داد. باید از بودجه و خزانه عمومی برداشت و بین مردم تقسیم کرد. البته خزانه قرار بود ۲۰ درصد درآمد هدفمندی را بگیرد. همچنین می‌شود بنزین را لیتری ۱۰ هزار تومان کنیم و قیمت گاز را هم زیاد کنیم و یارانه نقدی را هم افزایش دهیم. اگر بخواهیم ارقام گاز و نفت را همین میزان بفروشیم، امکان ندارد میزان یارانه‌ها را بیشتر کرد.

 

حقوق بازنشستگان افزایش می‌یابد

نوبخت در ادامه گفت: همچنین با پیشنهاد دولت و موافقت مجلس، ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای رفع نابرابری‌های حقوق بازنشستگان، صرف خواهیم کرد و امیدوارم گام درستی برای رفع نابرابری‌ها در دریافت بازنشستگان عزیز باشد. از فروردین‌ماه هم تلاش می‌کنیم حقوقی که عزیزان در کمیته امداد و بهزیستی می‌گیرند، افزایش چشمگیر داشته باشند و به‌اندازه ۲۰ درصد حداقل حقوق، افزایش‌ها صورت گیرد.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: خوشبختانه حقوق کارمندان دولت از ۱۷ تا ۲۰ اسفند پرداخت شد. دو سه دستگاه حقوق نگرفتند. این دستگاه‌ها معتقدند پولی که داده‌شده برای پرداخت حقوق همه کافی نیست. یکی از این دستگاه‌ها، صندوق بازنشستگی است. دولت با توجه به اینکه منابع تماماً حاصل نشد، نمی‌تواند همه تخصیص‌ها را بدهد و علی‌القاعده کمتر از صد درصد بدهد ولی ما حقوق و مزایای هیچ‌کس را کم نکردیم. پول بازنشستگان را صندوق بازنشستگی باید بدهد نه دولت. این صندوق اعلام کرده که ندارد. دولت ۳۵ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی کمک کرد تا حقوق‌ها پرداخت شود.

عناوین برگزیده