تاریخ: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۳۴۰
کد خبر: ۱۸۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
غلامی خبر داد:

پیش‌بینی تولید ۳۰۰ هزار تنی فولاد چادرملو در ۹۶

می متالز - رئیس اداره امور سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو معتقد است: موضوعاتی همچون ماده 54 و اختصاص سهم یک درصدی از فروش شرکت‌های معدنی نیازمند نگاه کارشناسی است.
پیش‌بینی تولید ۳۰۰ هزار تنی فولاد چادرملو در ۹۶

امیر غلامی درباره لایحه بودجه سال ۹۶، اظهار کرد: در بودجه امسال برخلاف سال گذشته بحث بهره‌ مالکانه به صورت ریز مطرح نشده است. در حقیقت به نحوی محاسبه شده است که مقداری از سال ۹۵ کمتر است. رقمی که در بودجه سال آینده شرکت به عنوان بهره مالکانه‌ اختصاص داده‌ایم، نسبت سال ۹۵ کاهش یافته است. در واقع به هر میزان که به تولید تکمیلی‌تر پیش‌ می‌رویم، بهره مالکانه دریافتی از سوی دولت کاهش پیدا می‌کند. این بدان معنا است که اگر فولاد کنیم بهره‌ مالکانه کمتری را پرداخت می‌کنیم.

 



غلامی با اشاره به راه‌اندازی پروژه‌های جدید و تاثیر آنها روی سهام چادرملو تصریح کرد: کارخانه‌هایی که برای نخستین بار به تولید می‌رسند، سال اول نمی‌توانند تولید کامل داشته باشند. در نتیجه شرکت‌ها با توجه به هزینه‌هایی که دارند، در این قسمت سود چندانی نخواهند کرد اما این سود برای سال‌های آینده پیش‌بینی می‌شود. ما با توجه به ۱ میلیون تنی که اعلام شده، برای سال آینده ۳۰۰ هزار تن تولید پیش‌بینی کرده‌ایم. البته برای امسال نیز تولید ۲۰ هزار تن را پیش‌بینی کرده بودیم.

وی درباره پروژه‌های دیگر اظهار کرد: پروژه احیای مستقیم چادرملو نیز اواخر سال 96 یا اوایل 97 به‌ بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به ماده ۵۴ و پرداخت سهم یک درصدی از فروش شرکت‌ها اظهار کرد: مدیرعامل شرکت در این باره نظر خود را اعلام کرده‌اند. شاید شرکت‌های بزرگ توانایی این موضوع را داشته باشند اما در حالت کلی هرگونه کارشناسی در این حوزه اگر با منطق پیش‌ رود نتیجه خواهد داشت اما اگر بدون نگاه کارشناسی اتفاقی رخ دهد، شرکت‌های بزرگ نیز دچار مشکل خواهند شد. به نظر بنده چنین موضوعاتی احتیاج به نگاه کارشناسی بیشتری دارد. باید دید چه منطقی پشت این موضوع قرار دارد.

غلامی درباره وضعیت سهام چادرملو در سال 95 بیان کرد: قیمت ما پس از افزایش سرمایه به حدود 180 تومان رسید اما باید یادمان باشد افزایش قیمت در بازار سهام تنها به عملکرد یک شرکت بستگی ندارد. مشکلاتی که امروز در بورس وجود دارد خیلی بیشتر از آن است که با قیمت سهام چادرملو روند مثبت یا منفی پیدا کند. در حال حاضر قیمت هر سهم حدود 180 تومان است که نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد افزایش یافته است. البته باید دید این افزایش نسبت به چه موضوعی اتفاق افتاده است.

وی درباره دپوی محصول چادرملو گفت: محصول ما تبدیل به گندله می‌شود. اگر سالی 8 تا 10 میلیون تن تولید داشته باشیم، 4 میلیون تن آن به گندله‌سازی خودمان وارد می‌شود و 4 میلیون تن آن هم در مسیر فروش به فولاد خوزستان و مبارکه قرار می‌گیرد و مقدار کمی هم در حوزه‌های دیگر خواهیم داشت. در نتیجه دپوی محصول نداریم.

رئیس اداره امور سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با اشاره به حوزه سهام اظهار کرد: احساس بنده این است که وضعیت بازار سال آینده بهتر از امسال خواهد بود. مشکل بزرگ بورس ایران آن است که احساس می‌کنند دولتی‌ها باید نظر خاص به بورس داشته باشند تا بورس شکل بگیرد، در حالی که اعتقاد من برعکس این موضوع است. بنده می گویم بازار باید به جایی برسد که براساس عرضه و تقاضا قیمت سهام‌ها مشخص شود. ضمن اینکه تا زمانی که نرخ سود بانکی بیشتر از نرخ سود بورس است، تمایل افراد و اشخاص بر این است که پول خود را در بانک بگذارند.

غلامی افزود: بار دیگر بر این موضوع تاکید می‌کنم که بازار دنیا براساس امنیت در چرخش است. امنیت در حوزه اقتصاد یعنی ثبات قوانین. سرمایه مانند یک پروانه است در صورتی که احساس خطر کند از شاخه‌ای به شاخه دیگر می پرد. دنیا یک فرمولی دارد که باید براساس این فرمول رو به جلو حرکت کرد.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی

عناوین برگزیده