تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۴۱
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۱۹۵۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
رویترز گزارش داد:

قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری گروه SMS با فولاد مبارکه برای افزایش تولید

می متالز - یک مدیر گروه اس ام اس آلمان روز سه‌شنبه خبر داد که این گروه قراردادی 400 میلیون دلاری را برای توسعه تولید در شرکت فولاد مبارکه اصفهان امضا کرده است اما این قرارداد با چالش‌های رو به افزایش مالی مواجه بوده بنابراین هیچ زمان‌بندی مشخصی برای کار در این پروژه وجود ندارد.
قرارداد ۴۰۰ میلیون دلاری گروه SMS با فولاد مبارکه برای افزایش تولید

براساس گزارش رویترز ایران که سالانه حدود 16 میلیون تن فولاد تولید می‌کند به دنبال افزایش تولید فولاد خود به کمک شرکای خارجی است. برنامه افزایش تولید فولاد ایران به ویژه بعد از رفع تحریم‌های هسته‌ای و اجرای برجام قوت گرفته است.

بلندپروازی فولادی ایران باعث شده تا این کشور حضور پرقدرتی هم در بازارهای صادراتی داشته باشد بطوریکه صادرات فولاد ایران فقط به اروپا سالانه به حدود یک میلیون تن رسیده و ایران پس از چین و هند در جایگاه سوم صادرات فولاد به اروپا قرار گرفته است. این در حالیست که تولیدکنندگان فولاد در اروپا هم با مشکل رقابت با این صادرات مواجهند.

طبق آخرین آمار فولاد مبارکه در سال مالی 2014/15 معادل 5.8 میلیون تن فولاد تولید کرد. صادرات فولاد این شرکت هم به 1.5 میلیون تن رسید.

گروه اس ام اس یک گروه خصوصی آلمانی که در زمینه ساخت کارخانه‌های فولاد، آلومینیوم و مس فعالیت می‌کند، قراردادی را در ماه فوریه به ارزش 400 میلیون دلار برای اضافه کردن 3.5 میلیون تن به ظرفیت تولید فعلی فولاد مبارکه با امکان ارتقای این رقم به 5 میلیون تن امضا کرد. این خبر را دیتر روزنتال عضو هیات مدیره اس ام اس در مصاحبه با رویترز اعلام کرد.

با این حال او مشخص نکرد که این پروژه دقیقا چه زمانی اجرا خواهد شد چرا که این پروژه با مشکل تامین منابع مالی مواجه شده است که ارتباطی هم با بحث تحریم‌های آمریکا ندارد. با وجود توافق هسته‌ای هنوز بسیاری از محدودیت‌های آمریکا پابرجا هستند.

در همین حال اتحادیه اروپا هم در حال تحقیق درخصوص احتمال دامپینگ ورق گرم فولادی در بازار این منطقه توسط هفت کشور از جمله ایران است.

روزنتال افزود: من پیش‌بینی می‌کنم که تولید بیشتر فولاد مبارکه بیشتر با هدف تامین نیاز بازار داخلی هدف‌گذاری شده تا ارتقای صادرات اما تحلیلگران عنوان می‌کنند که تقاضای ایران از سال 2015 تاکنون کمتر از پیش‌بینی‌های اقتصادی افزایش یافته است.

به نوشته رویترز ایمیدرو هیچ پاسخی به این گزارش با وجود درخواست مطرح شده نداده است.

آلمان یکی از شرکای مهم تجاری ایران است و طبق گزارشات در سال 2016 حجم تجارت بین دو کشور به 2.9 میلیارد یورو رسید، رقمی که در 2015 معادل 2.4 میلیارد یورو بود.

عناوین برگزیده