تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۳۸۶
کد خبر: ۱۹۵۴
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیــان :

صنعت فولادمان را به صنعتی کم آب خواه تبدیل کنیم

می متالز - با بکارگیری تکنولوژی های جدید در صنعت فولاد می توان به سمتی حرکت کرد که صنعت فولادمان به صنعت کم آب خواه تبدیل شود.
صنعت فولادمان را به صنعتی کم آب خواه تبدیل کنیم

اسداله فرشاد، مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان ضمن بیان اینکه شرکت های فولادی کشور به شدت نیازمند آب هستند و باید به سمتی رفت که مصرف آب کاهش یابد گفت: فولاد غدیر ایرانیان سعی کرده با کسب دستاوردی جدید مصرف آب در واحد آهن اسفنجی خود را کاهش دهد.

وی به این دستاورد مهم اشاره کرد و افزود: میدانیم که در صنعت احیا مستقیم، طراحی مدول های میدرکس به گونه ای است که به ازای هر تن آهن اسفنجی ۱.۲ مترمکعب آب نیاز دارد اما توانستیم مصرف آب را به زیر ۰.۶۵ مترمکعب در هر تن کاهش دهیم.

فرشاد افزود: به تعبیر دیگر یک کارخانه ۸۰۰ هزار تنی به روش میدرکس که به ۴۵ لیتر بر ثانیه نیازمند است اکنون مصرف آب آن به زیر ۲۶ لیتر بر ثانیه تقلیل یافته و این دستاورد تکنولوژیک از طرف غدیر ایرانیان به میدرکس ارائه شده است.

 

راهی طولانی در بهبود شاخصهای بهره وری صنعت فولاد در پیش داریم

مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان در پاسخ به سوال راهکار افزایش بهره وری شرکتهای فولادی در ایران گفت: از نظر بهبود شاخص های بهره وری، کل زنجیره ارزش فولاد ایران راهی طولانی در پیش دارد که طی نشده است و باید گام های اساسی برداشته شود. بخشی از آن به سطح تکنولوژی باز می گردد یعنی اگر تجهیزات را بروز و مدرن نکنیم یا سرمایه گذاری های جدید در این زمینه انجام ندهیم و بخواهیم با سطوح تکنولوژی های قدیمی تر و اتوماسیون پایین تر به فعالیت خود ادامه دهیم بدون شک شرکت های تولیدی که سطح تولیداتشان قابل مقایسه با شرکت های تولیدکننده بزرگ نیست؛ قطعا بهره وری پایین تر و قیمت تمام شده بالاتری خواهند داشت. در نتیجه امکان ماندگاری آنها در بازار رقابتی فعلی قدری دشوار است.

 

چگونه به صنعت فولاد “کم آب خواه” برسیم؟

مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان ادامه داد: عمده شرکت های فولادی ما صنایعی هستند که نیازمند آب می باشند و تمامی ماشین ها در تولید فولادمان “پُر آب خواه” هستند اما امروزه گام های اساسی در زمینه تقلیل مصرف آب و تبدیل این صنعت به “صنعت کم آب خواه” برداشته شده است. به طور مثال اگر تکنولوژی کوره بلند، کنورتور و ریخته گریه ای قدیمی و حتی کارخانه های نورد مورد مقایسه قرار گیرند خواهیم دید که در این فرایندها برای خنک کردن تجهیزات از آبهای مدار باز و آبهایی که منجر به پساب می شود استفاده می گردد درحالی که امروزه آب مجددا در مدار مصرف قرار می گیرد یا بسیاری از مدارات خنک کننده ماشین آلات، هوا خنک کن شده اند.

همین طور باید بتوانیم از نصب برجهای خنک کننده بالا باز با تبخیر زیاد و مصرف حجم وسیع آب جلوگیری کرده و با جایگزینی تکنولوژی های روز مصرف آب را کاهش دهیم.

 

ایمیدرو شرکتهای برتر بهره ور فولادی را رتبه بندی می کند

فرشاد به اقدام ایمیدرو برای رتبه بندی شرکتهای فولادی برتر در زمینه بهره وری پرداخت و اظهار داشت: در زمینه شاخصهای بهره وری کار خوبی توسط ایمیدرو ظرف سالهای گذشته انجام شده و این سازمان ۵سالی است که شاخصهای بهره وری را در چند زمینه شامل قیمت تمام شده، هزینه نیروی انسانی، بهره وری نیروی کار، شاخص های مصارف آب، گاز، برق و مواد اولیه، شاخص سرمایه و سودآوری طرح ها و نیز شاخصهای تکنولوژی در ۶۰شرکت صرفا فولادی مورد مطالعه دقیق قرار داده است.

وی افزود: این شاخصها در ۶۰ شرکت با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفتند و نتایج این تحقیق ظرف ماه های آینده توسط این سازمان منتشر خواهد شد و در زنجیره ارزش فولاد، شرکتهای بهره ور برتر هم به لحاظ بازده نیروی کار، نیروی انسانی و بهره وری سرمایه و هم به لحاظ فنی و اقتصادی که برای مقایسه بهره وری صنایع پایین دست فولاد از درجه اهمیت بالایی برخوردارند معرفی خواهند شد. علاوه بر ایمیدرو، سازمان ملی بهره وری نیز در حال انجام اقدام مشابهی در زمینه فولاد است.

 

ارزش واقعی کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی پرداخت شود

فرشاد به مسئله حرکتهای توسعه ای صنایع پایین دستی نیز پرداخت و تصریح کرد: اگر برای ۵۵میلیون تن فولاد به دنبال ارتقای ظرفیت در چادرملو یا گل گهر هستیم باید این شرایط برای آنها مهیا شود و بدانیم اگر ارزش واقعی کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی پرداخته نشود، صنایع پایین دست فولاد نمیتوانند حرکتهای توسعه ای خود را انجام دهند.

مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان معتقد است صحبت در مورد زنجیره ارزش صحبت دقیقی نیست به تعبیر دیگر، بخش قابل توجهی از سود پایین دست فولاد متاثر از این است که از معدن تا تولید کنسانتره ارزش افزوده ناشی از سرمایه گذاری جدید را نمی بیند بنابراین سهم استهلاک سرمایه، قطعات یدکی، سرمایه گذاریهای جدید اگر لحاظ شود باید تدبیری اندیشیده شود که بتواند روند تامین مواد اولیه زنجیره فولاد تحقق پیدا کند.

منبع: چیلان
عناوین برگزیده