تاریخ: ۰۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۴۲
بازدید: ۳۸۸
کد خبر: ۱۹۵۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

اسلب؛ رتبه اول صادرات فولادی کشور

می متالز - انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آماری از روند صادرات محصولات تمام شده و نیمه تمام فولادی کشور در 11 ماهه منتهی به بهمن 95 را منتشر کرد. بر اساس آمار این انجمن، در این مدت حدود 4 میلیون و 872 هزار تن محصولات فولادی و فولاد خام به بازارهای جهانی صادر شد که در این میان ورق گرم و اسلب بالاترین سهم را در کل صادرات فولادی کشور دارا هستند.
اسلب؛ رتبه اول صادرات فولادی کشور

در سال 95 تولید فولاد به ویژه بیلت، بلوم و اسلب رشد قابل توجهی پیدا کرد و به تبع آن در بخش صادرات فولاد نیز این رشد قابل توجه بود. بر اساس آمار کشتیرانی، تا 23 اسفند ماه سال 95 حدود 4 میلیون و 947 هزار تن انواع فولاد خام و یا ساخته شده به بازارهای جهانی صادر شد. به گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در 11 ماهه نخست سال 95 یک میلیون و 647 هزار تن محصولات تمام شده فولادی شامل تیرآهن، میلگرد، انواع ورق از جمله ورق گرم و سایر محصولات فولادی به خارج از کشور صادر شد. این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن افت 16 درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که صادرات فولاد خام با رشد 2 برابری نسبت به 11 ماهه نخست سال 94، به 3 میلیون و 225 هزار تن در 11 ماهه منتهی به بهمن 95 رسید. بیشترین میزان صادرات در بین محصولات تمام شده فولادی متعلق به ورق گرم با سهم 21 درصدی و در بین محصولات نیمه تمام فولادی، متعلق به اسلب با سهم 29 درصدی از کل صادرات فولادی کشور است.

در بین محصولات تمام شده فولادی بیشترین حجم صادرات متعلق به ورق گرم است که در حدود یک میلیون و 25 هزار تن از این محصول در 11 ماهه منتهی به بهمن سال 95 به بازارهای جهانی صادر شد. با این حال، مقایسه آمار صادرات این محصول با مدت مشابه سال پیش از آن، افت 27 درصدی را نشان داد که بیشترین افت را در بین محصولات تمام شده فولادی نیز داشته است. این در حالی است که صادرات 147 هزار تنی ورق سرد با بیشترین رشد در بین این محصولات، افزایش 93 درصدی را تجربه کرد.

محصولات نیمه ساخته فولادی نیز شامل بیلت، بلوم و اسلب است که اسلب با رشد 15 برابری در مقایسه با 11 ماهه نخست سال 94، در رتبه نخست صادرات محصولات نیمه تمام فولادی قرار دارد.

محصولات فولادی در این مدت با صادرات کمتری نسبت به 11 ماهه نخست سال 94 روبه‌رو‌ شد، اما صادرات فولاد خام در همین زمان دو برابر شد. البته هنوز تراز بازرگانی فولاد کشور در این مدت منفی است و واردات از صادرات کمتر و شکافی 2میلیون تنی را نشان می‌دهد. در این میان وضعیت بازار فولاد کشور همچنان در حال رکود بود و میزان خرید فولاد و محصولات فولادی با کاهش شدیدی در مقایسه با گذشته روبه‌رو‌ بود. این کاهش به دلیل افت بخش‌ مسکن و برنامه‌های دولت در بخش پروژه‌های عمرانی است.

این شرایط باعث افت واردات در بخش فولاد و در مقابل تقویت صادرات به ویژه در بخش محصولات نیمه تمام فولادی شد. ایران در افق 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام را پیش بینی کرده که از این رقم حدود 15 میلیون تن سهم صادرات را تشکیل می‌دهد.

عناوین برگزیده