تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۳۱
بازدید: ۳۳۸
کد خبر: ۱۹۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
بازار جهانی مواد معدنی در سال 1396

چشم‌انداز سال آینده در حوزه معدن و صنایع معدنی

می متالز - همان‌طور که می‌دانید ایران در یک دوره توسعه قرار دارد که شدت مصرف فولاد در آن همانند سیمان بالاست و احتمالاً از این بیشتر نیز می‌گردد، ایران با نرخ رشد مرکب سالانه 6.8 درصد می‌تواند در سال 2020 به خودکفایی برسد، به‌طوری‌که در سال 2030، به‌اندازه 50 میلیون تن و در سال 2035 سالانه 65 میلیون تن، می‌تواند تولید نماید و در شرایطی که این‌یک نرخ رشد سریع برای تولید است اما هنوز از هدف‌گذاری 11 درصدی دولت برای رسیدن به تولید سالانه 52 میلیون تن تا سال 2025 کمتر است
چشم‌انداز سال آینده در حوزه معدن و صنایع معدنی

با توجه به راه‌اندازی 4 واحد احیای مستقیم طرح‌های فولاد استانی و تکمیل کارخانه‌های فراوری سنگ‌آهن در معادن سنگان، امید است که طی دو سال آینده درخواست سنگ‌آهن به‌اندازه کافی برای تولید معادن سنگ‌آهن داشته باشد و لذا سنگ‌آهن‌های تولیدشده در معادن در کارخانه‌های داخل به مصرف برسند.

در حوزه مس نیز با توجه به طرح‌های مختلف در بخش ذوب یا تغلیظ، کنسانتره، پالایشگاه، نیروگاه و طرح‌های زیرساختی در حال اجرا، به نظر می‌رسد تا در این حوزه نیز در چرخه دسترسی به ارزش‌افزوده در سال 96 نیز به نتایج مطلوبی برسیم. اما در خصوص اکتشاف باید گفت که با بودجه دولت نمی‌تواند به اهداف خود برای شناسایی کشور ازنظر مواد معدنی رسید، چراکه تاکنون علیرغم مواد پیش‌بینی‌شده در برنامه سوم تا پنجم در این خصوص موفق نبوده‌ایم، بلکه بایستی از ابزار بخش خصوصی کشور و سرمایه‌گذاری خارجی در این مورداستفاده شود، تا بتوانیم طی یک برنامه 5 ساله کل کشور را ازنظر مواد معدنی اکتشاف و شناسایی کنیم.

طبق مطالعات سازمان تجارت جهانی با رشد جمعیت در جهان و بالا رفتن تقاضا مصرف مواد معدنی و فلزات تا سال 2050 بین 4 تا 10 برابر رشد می‌کند؛ بنابراین جای نگرانی نیست و طبق بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های اقتصادی کشورهای درحال‌توسعه خصوصاً چین و قیمت مواد معدنی و فلزات از سال 2005 تا 2035 صعودی در نظر گرفته‌شده بود و لذا نباید امروز نگران افت مقطعی قیمت‌ها بود چراکه همچنان برآیند قیمت‌ها افزایشی خواهد شد. درست است که در سال 2015 و تا اواخر 2016 شاهد افت قیمت مواد معدنی در جهان بودیم اما این‌یک اتفاق مقطعی است و انتظار می‌رود در سال 2017 قیمت‌ها رشد کند.

کاهش ذخایر معدنی و لزوماً کاهش تولیدات معدنی و ادامه یافتن سیر تقاضای جهان الزاماً موجب رشد قیمت‌ها می‌شود.

به گزارش بانک سیتی‌گروپ، تقاضا در بازار مواد خام معدنی به سمت تعادل حرکت خواهد کرد و عملکرد مثبت آن سبب می‌شود جریانی از نقدینگی به سمت این بازار حرکت کند و لذا به پشتوانه پیشرفت اقتصاد آمریکا و چین، تقاضای جهانی به مواد معدنی افزایش یافت درحالی‌که تولیدات از نفت و مشتقات آن گرفته تا فلزات پایه و گروه فلزات پلاتین، کمتر خواهند شد. در این گزارش نشان می‌دهد که پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نسبت به آینده بازار جهانی طلا نیز هم بسیار امیدوارکننده خواهد بود.

پیش‌بینی می‌شود فلز مس در سال 2017 بهترین عملکرد را در میان سایر مواد معدنی از خود نشان دهد و میانگین قیمت این فلز صنعتی بیش از 6600 دلار افزایش خواهد یافت.

فلز مس به علت کاربرد بالای آن در صنایع و نیاز کشور به این فلز استراتژیک قطعاً نقش بالایی را در اقتصاد جهان ایفا می‌کند. هم‌اکنون شاخص‌ترین تولیدکنندگان این فلز ارزشمند و استراتژیک در جهان کشور شیلی، چین، پرو، ایالات‌متحده آمریکا و استرالیا می‌باشند و بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان این فلز نیز کشور چین با سهم 45 درصدی است.

قیمت مس که در دو سال گذشته شاهد افت چشمگیری بوده و یکی از راکدترین سال‌ها را پشت سر گذاشته از نیمه دوم سال 2016 میلادی از بحران خارج‌شده و به‌یک‌باره طی 4 ماه گذشته رشد خود را شروع نمود. پیش‌بینی‌های جدید همچنان از افزایش قیمت این فلز و رشد تقاضا از سمت مصرف‌کننده خارجی برای کاتد ایران حکایت دارد

عناوین برگزیده