تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۵۴
بازدید: ۶۵۵
کد خبر: ۱۹۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود مطرح کرد:

صنعت زغال سنگ در انتظار افزایش قیمت

می متالز - صنعت زغال سنگ به شدت در انتظار اجرای کامل مصوبه افزایش قیمت است. به دلیل عدم اجرای مصوبات وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص افزایش قیمت زغال سنگ، این صنعت در بلاتکلیفی به سر می برد.
صنعت زغال سنگ در انتظار افزایش قیمت

به گزارش می متالز به نقل از ویژه نامه تجارت فردا (دنیای اقتصاد): در این باره مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود با اشاره به این مطلب که در سال اخیر تلاش بسیاری در راستای افزایش قیمت صورت گرفته و جلسات مفیدی با وزارت "صمت" در این زمینه برگزار شد گفت: صنعت زغال سنگ به شدت دست به گریبان اجرای مصوبه افزایش قیمت به طور کامل از سوی مقامات است.

علی نصیری ضمن اشاره به این که بارها طی جلسات متعدد نرخ زغال سنگ مصوب شده و پس از آن به اجرا در نیامده است تصریح کرد: اگر این مصوبات به اجرا در نیایند چشم انداز صنعت زغال سنگ در داخل کشور در سال 96 بسیار مبهم خواهد بود از این رو تمامی فعالان این حوزه تقاضا دارند که نسبت به افزایش نرخ توجه بیشتری صورت گیرد.

 

 

وی با اشاره به این مطلب که فروش داخلی از جمله مزیت های این صنعت به شمار می رود گفت: تمامی تولیدات معادن زغال سنگ در داخل مصرف می شود و مقدار مصرف داخل به مراتب بیشتر از تولید داخل است، اما این صنعت شاهد کاهش در تولید است که عمده ترین دلیل آن عدم افزایش نرخ در سه سال اخیر و افزایش هر ساله هزینه های تولید است. باید در نظر داشت که قیمت جهانی زغال سنگ در حال حاضر بالغ بر دو برابر قیمت داخلی برای مصرف کنندگان داخلی هزینه در بر خواهد داشت.

وی یادآور شد: در سه سال اخیر، تولید زغال سنگ هر سال نسبت به سال قبل کمتر شده به طوری که در سه سال گذشته رقم تولید معادل 2 میلیون تن بوده و امسال به یک میلیون و پانصد هزار تن کاهش را تجربه کرده ایم.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود افزود: بلاتکلیفی در خصوص قیمت اثر زیادی بر معادن زغال سنگ گذاشته است. هر بار که مصوبه ای آمده به محض قرارگیری در مقابل خریدار به دلایلی اجرای آن به تعویق افتاده است.

وی افزود: بخش عمده ای از هزینه استخراج ما در سه سال اخیر به افزایش 50 درصدی حقوق و دستمزد اختصاص داشت. این را نباید فراموش کرد که صنعت زغال سنگ بر خلاف بقیه صنایع صنعت کاربر و اشتغالزایی است. به طوری که نزدیک به 56 درصد از بهای تمام شده به دستمزد نیروی انسانی باز می گردد.

وی گفت: البته تغییراتی در پایان سال 94 در شرکت رخ داد که طی آن با افزایش 20 درصدی استخراج در کنار افزایش بهره وری، کاهش بهای تمام شده و اصلاح ساختار نیروی انسانی توانستیم از زیان سال 94 خارج شویم.

وی با اشاره به این مطلب که بر اساس آخرین بودجه معادل 30 میلیارد ریال سود شناسایی کردیم تصریح کرد: بر اساس آخرین پیش بینی اعلام شده به بازار سرمایه در صورت اعمال افزایش نرخ سال 95 درآمد هر سهم شرکت معادل 367 ریال و در صورت عدم اجرای مصوبه افزایش قیمت سود هر سهم معادل 257 ریال می باشد و هر دو سناریو نیز به بورس اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود با اشاره به این مطلب که قصد داریم در سال 96 استخراج معادن را نسبت به سال 95 به میزان 100 درصد افزایش دهیم خاطر نشان کرد: با توجه به این که سال 96 را بسیار مثبت ارزیابی می کنم روال منطقی در پیش گرفته شده را ادامه خواهیم داد.

وی درباره برنامه های شرکت صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود برای سال 96 خاطرنشان کرد: در سال 96 با توجه به مجوزهای اخذ شده احداث تونل های جدید در دستور کار می باشد و همچنین پروژه احداث تونل شیب دار (اکلن) که در حال حاضر با 90 درصد پیشرفت اجرایی در حال احداث می باشد به بهره برداری خواهد رسید که راه اندازی این پروژه ها در افزایش تولید سال 96 نسبت به 95 پیش بینی شده است.

وی در خصوص افزایش سرمایه شرکت نیز گفت: بحث افزایش سرمایه در سطح هیات مدیره شرکت در حال بررسی است و هنوز مجوزی برای انجام آن گرفته نشده است و به محض اقدام اجرایی از طریق سامانه کدال اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار پیگیری اجرای افزایش قیمت زغال سنگ در صنعتی که بر پایه و محور نیروی انسانی استوار است شد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده