تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۶
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۲۰۲۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد تولید خودروهای الکتریکی، تقاضای مس را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد

می متالز - با توجه به پتانسیل رو به رشد استفاده از خودروهای الکتریکی در بلند مدت و وابستگی قابل توجه خودروها به مس، انتظار می‌رود که تا سال 2025، تقاضای این فلز در صنعت خودرو حدود 200 هزار تن افزایش پیدا کرده و به حدود 390 هزار تن برسد.
رشد تولید خودروهای الکتریکی، تقاضای مس را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد

فلز مس به دلیل ویژگی‌های مطلوب الکتریکی‌اش، به‌عنوان انتخاب منحصر به‌فردی برای استفاده در کاربردهای گوناگون الکتریکی و الکترونیکی به‌ شمار می‌رود. فلز سرخ، پس از فولاد و آلومینیوم، بیشترین میزان مصرف را به خود اختصاص می‌دهد. یکی از صنایع مصرف‌کننده مس در جهان، صنعت حمل و نقل است. این صنعت به‌عنوان سومین مصرف‌کننده بزرگ مس در وسایل نقلیه جاده‌ای (مانند خودروهای سواری، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها)، وسایل نقلیه ریلی، صنعت هوا و فضا و همچنین صنعت کشتی‌سازی می‌شود. مصرف مس در این صنعت را به سه بخش کلی خوردهای الکتریکی، خودروهای غیر الکتریکی و سایر وسایل نقلیه تقسیم‌بندی می‌کنند. نمودار یک، میزان مصرف جهانی مس در صنعت حمل و نقل برای سال 2015 را نشان می‌دهد.

طی چندین دهه گذشته، موج نوینی در صنعت خودروسازی جهان شکل گرفت که بر مبنای جایگزینی استفاده از سوخت‌های فسیلی با انرژی برق بود. با توجه به سهم روز افزون صنعت خودروهای الکتریکی از وسایل نقلیه، می‌توان پیش‌بینی کرد که طی چندین سال آینده تغییری در مسیر مصرف مس روی خواهد داد. به‌دلیل خواص الکتریکی فوق‌العاده مس و کاربردهای الکتریکی گسترده آن، خودروهای الکتریکی بسیار بیشتر از خودروهای احتراق داخلی به مس وابسته هستند. خودروهایی که از پیشران الکتریکی برای راه‌اندازی و حرکت بهره می‌برند، به سه دسته کلی خودروهای هیبریدی (اچ.ای.وی)، خودروهای هیبریدی اتصال برقی (پی.اچ.ای.وی) و خودروهای باتری‌دار (بی.ای.وی) تقسیم می‌شوند.
بیشترین مصرف مس در خودروهای الکتریکی به‌صورت سیم‌پیچ در استاتور و استفاده از مس در محفظه روتاتور موتورهای الکتریکی است. باتری‌های یونی لیتیوم که شامل فویل مسی هستند، بعد از موتورهای الکتریکی بیشترین میزان مس مصرفی در خودروهای الکتریکی را به خود اختصاص می‌دهند. در این باتری‌ها، فویل مسی به عنوان جمع‌آورنده جریان روی آند قرار می‌گیرند. در نهایت، آخرین بخش از این خودروها که از مس بیشتری نسبت به خودروهای عادی بهره می‌برد، استفاده از مس به شکل کابل است برای ارتباط اجزای برقی خودرو به یکدیگر استفاده می‌شود.

با بررسی میزان مصرف مس در صنعت خودروهای الکتریکی، نیاز به زیرساخت‌های بیشتر و رشد روز افزون سهم این دسته از وسایل نقلیه در چشم‌انداز بلند مدت، می‌توان پیش‌بینی کرد که احتمالا طی 10 سال آتی، تقاضای مس حدود 200 هزار تن، افزایش پیدا کند. نمودار 2، پیش‌بینی مصرف مس در بخش خودروهای الکتریکی طی سال‌های 2010 تا 2025 را نشان می‌دهد. به طور کلی، برآورد شده که در سال 2015، حدود 120 هزار تن مس در صنعت خودروهای الکتریکی مصرف شده باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که این رقم به حدود 390 هزار تن در سال 2025 برسد. زیرساخت‌هایی که در صورت استفاده از خودروهای الکتریکی مورد نیاز است نیز نیز سبب افزایش مصرف این فلز سرخ خواهد شد. مقدار مصرف مس در این بخش، حدود 5 هزار تن در سال 2015 بوده و پیش‌بینی می‌شود این مقدار در سال 2025 به  12 هزار برسد. دلیل افزایش اندک مصرف مس در بخش زیرساخت‌های لازم خودروهای الکتریکی، احتمال افزایش تولید خودرهای هیبریدی است که عملا نیازمند زیرساخت قابل توجهی نیستند.

عناوین برگزیده