تاریخ: ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۷:۴۵
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۲۰۳۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رکوردشکنی تازه تغلیظ میدوک در سال 95

فرآوری بیش از 7 میلیون تن سولفور با کاهش قیمت تمام‌شده

می متالز - رضا ابراهیمی، مدیر تغلیظ میدوک اعلام کرد: با فرآوری هفت میلیون و 126هزار تن سولفور در کارخانه تغلیظ میدوک، رکورد تازه‌ای در فرآوری این محصول از ابتدای راه‌اندازی این کارخانه تاکنون به‌دست آمد.
فرآوری بیش از 7 میلیون تن سولفور با کاهش قیمت تمام‌شده

مهندس رضا ابراهیمی با اشاره به رشد حدود 9درصدی تناژ سولفور فرآوری‌شده تغلیظ در سال گذشته، گفت: این میزان تولید در مقایسه با تولید شش میلیون و 559هزار تنی سال 94، جهش چشمگیری را نشان می‌دهد.
مدیر امور تغلیظ میدوک با تأکید بر این‌که تغلیظ میدوک از ابتدای راه‌اندازی تاکنون چنین رکورد تولیدی را ثبت نکرده بود، گفت: این رکورد در حالی به‌دست‌ آمده که نرخ مصرف انرژی و مواد اولیه این کارخانه نیز در سال گذشته به شکل چشمگیری کاهش‌ یافته و بهره‌وری تولید در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی به‌طور کامل شکل گرفته است.
ابراهیمی با بیان این‌که در بررسی عملکرد تولیدی کارخانه‌های معدنی فقط میزان تولید ملاک نیست و باید شاخص‌های مربوط به کاهش قطعات و مواد و انرژی مصرفی و... را که تاثیر مستقیم بر کاهش قیمت تمام‌شده دارند نیز لحاظ کرد، اظهار داشت: در سال گذشته، تغلیظ میدوک شاهد کاهش 9/1 درصدی نرخ مصرف برق به‌ازای هر تن سنگ سولفور مصرفی نسبت به مدت مشابه سال قبل بود؛ به‌طوری‌که در سال 1395 نرخ مصرف برق تغلیظ میدوک 21/84 کیلووات بر تن سولفور بود که در مقایسه با بهترین شرایط کاری پنج‌سال گذشته که 24/01 کیلووات بر تن سولفور بود، کاهش فراوانی را نشان می‌دهد.
وی تصریح کرد: درمجموع، تغلیظ میدوک در سال 95‌ در ازای سولفور فرآوری‌شده، 18هزار و 100 مگاوات ساعت کاهش مصرف برق داشته است.
مدیر امور تغلیظ میدوک با اشاره به کاهش 12/15درصدی نرخ هزینه قطعات و مواد مصرفی در سال 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، گفت: نرخ هزینه قطعات و مواد مصرفی در سال گذشته 51700 ریال بر تن سنگ سولفوری مصرفی بود، درحالی‌که در مدت مشابه سال قبل نرخ هزینه قطعات 58850 ریال بر تن سنگ سولفوری مصرفی بود.
ابراهیمی در ادامه، از کاهش مصرف گلوله‌های فولادی که اصلی‌ترین ماده هزینه‌بر تغلیظ است، یاد کرد و گفت: میانگین نرخ مصرف گلوله فولادی پنج‌سال گذشته 1057 گرم بر هر تن سولفور بوده که در سال 95 این رقم به 749 گرم بر تن رسیده که نشانگر کاهش 29/10درصدی کاهش مصرف گلوله است.
وی افزود: کاهش حدود 29درصدی نرخ مصرف گلوله منجر به کاهش 2190 تن گلوله مصرفی شده و صرفه‌جویی 56 میلیارد ریالی را در پی داشته که دستاورد مهمی محسوب می‌شود.
مدیر امور تغلیظ میدوک در ادامه با تأکید بر این‌که افزایش بهره‌وری و بالا بردن سطح آماده‌به‌کاری تجهیزات و کاهش ساعت‌های توقف کارخانه، از پارامترهای کلیدی افزایش تولید و کاهش هزینه تعمیراتی تولید است، اظهار داشت: در بهترین شرایط کاری گذشته و از ابتدای راه‌اندازی کارخانه، ما در سال 95 شاهد کاهش 390 ساعتی توقف‌های کارخانه بودیم، که نسبت به کمترین توقف‌ها از ابتدای راه‌اندازی تغلیظ 2/5 درصد بهبود داشته است.
ابراهیمی با اشاره به حمایت‌های مدیران ارشد شرکت مس و منطقه کرمان و همه همکاران مجتمع مس میدوک، گفت: نتیجه این تلاش‌ها و حمایت‌ها تحقق تولید 146هزار و 335 تن کنسانتره با عیار 29/14 درصد و 42هزار و 646 تن مس محتوا بود.
وی ادامه داد: با این میزان تولید، مس محتوای تولیدی تغلیظ میدوک علاوه بر رشد 18/1 درصدی نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده سال 95، افزایش 6514 تنی مس محتوای ماده معدنی را در پی داشته که تأثیر بسزایی در افزایش مس محتوای ماده معدنی مس منطقه کرمان و کل شرکت مس داشته است.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده