تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۳۵۵
کد خبر: ۲۰۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بودجه اکتشافات در سال ۹۶، نیازمند هوایی تازه

می متالز - سال ۹۵ برای بخش معدن به ویژه اکتشافات معدنی و بخش‌های مختلف فعال در معدن (از خصوصی‌ها گرفته تا دولتی‌ها) متفاوت بود و هرکدام از آنها عملکرد متفاوتی در حوزه اکتشافات خود ارائه کردند؛
بودجه اکتشافات در سال ۹۶، نیازمند هوایی تازه

اما به طور کلی می‌توان گفت باید برنامه‌ریزی برای بخش معدن به ویژه اکتشافات با نگاه عمیق و توسعه‌ای باشد و از آن مهم‌تر میزان بودجه اکتشافی برای شناسایی بخش بیشتری از پهنه‌های معدنی کشور فراهم شود زیرا تنها در این صورت می‌توانیم میزان ذخایر معدنی کشور را افزایش دهیم و برای صنایع وابسته به آن خوراک تامین کنیم.


اکتشاف کانسارهای پنهان در سال ۹۶

مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران درباره عمده فعالیت‌های اکتشافی این شرکت در سال ۹۵ گفت: براساس آمار و اطلاعات موجود، تا آخر بهمن ۹۵ عمده اکتشافات شرکت ملی صنایع مس ایران محقق شده است. بابک بابایی با بیان این مطلب افزود: تمرکز شرکت ملی صنایع مس ایران بیشتر بر استفاده از دانش فنی و فناوری‌های روز برای انجام اکتشافات معدنی است و در این مورد با ۳ مجموعه بین‌المللی از ژاپن، کانادا و گرجستان تفاهمنامه‌هایی منعقد کرده است. وی درباره فعالیت‌های اکتشافی شرکت ملی صنایع مس ایران در سال جدید نیز اینگونه پاسخ داد: قصد داریم در سال ۹۶ پروژه اکتشاف کانسارهای پنهان را در منطقه آذربایجان، کرمان و جنوب کرمان راه‌اندازی کنیم. به گفته مدیر امور اکتشافات و مهندسی توسعه شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت ملی صنایع مس ایران در سال جدید برنامه‌ریزی‌های مختلفی به منظور انجام مطالعات اکتشافی دارد.

از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت در سال جدید در حوزه اکتشاف، انجام مطالعات ناحیه‌ای و پی‌جویی و اکتشافی در پهنه‌ای به وسعت ۱۰هزارکیلومتر پهنه جدید اکتشافی است. در واقع شرکت ملی صنایع مس ایران یک شرکت خصوصی است و برنامه‌ریزی برای معادن و کارخانه‌های فرآوری محصولات معدنی را در دستور کار قرار داده است. بابایی همچنین در ادامه صحبت‌هایش درباره تاثیر برداشته شدن تحریم‌ها روی فعالیت‌های اکتشافی شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: به‌طور قطع تغییرات سیاسی و توافق‌های انجام شده حاصل از برجام، آثار مثبت و خوبی برای عمده شرکت‌های معدنی کشور ازجمله شرکت ملی مس صنایع معدنی ایران داشت. به گونه‌ای که استقبال بسیار زیادی از طرف شرکت‌های خارجی و معتبر بین‌المللی در حوزه اکتشاف و سایر حوزه‌ها برای انجام فعالیت‌های مشترک با شرکت ملی مس شده است. در این زمینه این شرکت سعی کرده از میان موارد متعدد، شرکت‌های مناسب را برای ادامه همکاری‌ها انتخاب کند. به گفته بابایی، انجام عملیات اکتشافی به طور مستقیم روی برنامه تولیدی در همان سال آثار خود را نشان نمی‌دهد. از طرفی برنامه‌ریزی برای تولید در هر سال مشخص است و براساس نتایج حاصل از اکتشاف، برنامه آینده تولید تعریف شده و میزان رشد مشخص می‌شود.
 

توجه به معادن کوچک مقیاس در سال جدید

رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران نیز درباره عمده فعالیت‌های این کمیته در سال ۹۵ گفت: در کل سال پر رونقی پیش روی کمیته اکتشاف خانه معدن ایران نبود و این موضوع سبب شد جلسات کمیته اکتشاف خانه معدن ایران همچون سال‌های گذشته فعال و فشرده نباشد.محمدجعفر صادقی‌پناه ادامه داد: برای برگزاری جلسات باید کسب و کار بخش معدن رونق بگیرد و شرکت‌های معدنی نیز فعال باشند. اما از آنجایی که در سال گذشته رکود بر بخش معدن حاکم بود و تصمیمات گرفته شده از سوی دولت باعث شد معدنکاران دلسرد شوند و حتی فعالیت آنها متوقف شود، انگیزه ادامه کار و همچنین حضور در جلسات کمیته اکتشاف کم شد.به گفته وی در سال ۹۵ نسبت به سال‌های گذشته جلسات کمتری برگزار شد و دلیل این موضوع همانگونه که گفته شد رکود حاکم بر بخش معدن بود. مسائل و مشکلات بسیاری در بخش معدن وجود داشت که در جلسات کمیته اکتشاف مطرح می‌شد و ما کمتر توانستیم به نتایج خوب و مثبت برسیم. با این حال سعی کردیم در این شرایط نیز جلسات و فعالیت‌های خود را پیش ببریم و مسائل معدنکاران مطرح شده را مورد بررسی قرار دهیم.رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران درباره برنامه‌های این کمیته در سال ۹۶ نیز گفت: باید تغییر و تحولات اساسی در بخش معدن به ویژه اکتشافات ایجاد شود. زیرا ادامه روند اکتشاف ۹۵ برای سال جدید به هیچ عنوان مفید نخواهد بود و در نتیجه کار را کند خواهد کرد. البته این موضوع درست است که برخی از سازمان‌ها و شرکت‌های فعال در بخش معدن به کار خود در شرایط موجود ادامه می‌دهند و ممکن است پیشرفت داشته باشند اما در کل بخش خصوصی و معادن کوچک‌مقیاس و متوسط که تعداد آنها زیاد است و از اهمیت بالایی برخوردار هستند باید مورد حمایت قرار گیرند تا در چرخه تولید باقی بمانند.به گفته وی از معادن کوچک‌مقیاس و متوسط، معادن بزرگ ایجاد می‌شوند در حالی که در سال‌های گذشته این معادن مورد بی‌مهری قرار گرفتند اما ما امیدواریم در سال ۹۶ این موضوع جبران شود و بخش معدن بیشتر فعال شود و حرکت روبه جلو داشته باشد.



توسعه فعالیت‌های اکتشافی

معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور درباره فعالیت‌های اکتشافی انجام شده در سال ۹۵ اظهار کرد: بخش اکتشافات معدنی، سال‌های سختی را گذرانده اما با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی ما نیز در حیطه کاری خود فعالیت‌های گسترده‌ای در دستور کار قرار دادیم. در واقع بخش‌های دولتی در کنار هم قرار گرفتند تا ضمن همکاری با یکدیگر و توجه به نقاط قوت و ضعف از تمام توان خود برای رسیدن به اهداف استفاده کنند. به طور نمونه سازمان زمین‌شناسی با شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در شرق ایران همکاری مشترکی داشته و نتایج خوبی به بار آورده است. بهروز برنا با بیان این مطلب گفت: فعالیت‌های اکتشافی در شرق کشور با پشتیبانی شرکت ایمپاسکو و حضور تیم فنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور روی چند پهنه شامل بیشه، حیدرآباد و عشق‌آباد انجام شده است.

همچنین با همکاری این شرکت در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان نتایج خوبی به‌دست آورده‌ایم؛ به طوری که ذخایر جدید پلی متال شامل سرب و روی، طلا، مس، قلع و تنگستن برای نخستین بار در این استان‌ها معرفی شده است. وی افزود: در منطقه معدنی سنگان نیز سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با سازمان ایمیدرو همکاری مشترکی داشتند و توانستند ۱۲هزار کیلومتر مربع در این منطقه را به ۸۰ محدوده امیدبخش تبدیل کنند. در این محدوده‌ها ضمن تکمیل ژئوفیزیک هوایی، ژئوفیزیک زمینی و حفاری‌های عمیق انجام شده است. به طور نمونه حفاری عمیق در این منطقه تا ۷۰۰متر نیز رسیده و ذخایر مناسبی از سرب، روی، مس، طلا، آهن و مواد غیرفلزی مانند سیلیس و بوکسیت در این پهنه ردیابی شده است. همچنین مایه خرسندی است که از این ۸۰محدوده، محدوده‌های زیادی به بخش خصوصی واگذار شده تا ادامه‌دهنده کار باشند. برنا درباره فعالیت‌های اکتشافی کشور در سال ۹۶ اظهار کرد: برنامه‌ریزی نباید سالانه باشد بلکه باید نگاه اینگونه باشد که معدن می‌تواند حرکت جدی و اساسی در اقتصاد مقاومتی داشته باشد. از طرفی اگر قرار باشد بخش معدن در هجمه‌های سیاسی و انتخاباتی حذف شود به طور قطع آسیب می‌بیند. ما باید فعالیت‌های خود را به شکل مداوم ادامه دهیم و امیدواریم دولت جدید نیز به بخش معدن اهمیت دهد و از آن حمایت کند.
 

تمرکز روی پلی‌متال‌ها

کارشناس ارشد دفتر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) درباره فعالیت‌های اکتشافی این سازمان اظهار کرد: در سالی که گذشت به نوعی با کم شدن منابع مالی برای انجام اکتشافات معدنی مواجه بودیم. در واقع با وجود حمایت‌های سازمان از این بخش، بازهم بخش اکتشافات و توسعه‌ای معادن با کاهش ۳۰ درصد عملیات روبه‌رو بود.
به گفته مظفر زینالی، بیشترین تمرکز و هزینه‌های اکتشافی سازمان ایمیدرو بر فلزات پایه و آهن است در حالی که برخی از پروژه‌ها در مرحله شناسایی قرار دارند و بسیاری از ذخایر معدنی موجود در محدوده‌های معدنی مشخص نشده؛ بنابراین ممکن است به جز موارد یادشده دیگر مواد معدنی نیز یافت شوند.
کارشناس ارشد دفتر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره فعالیت‌های اکتشافی در سال ۹۶ نیز گفت: برنامه سازمان ایمیدرو برای سال ۹۶ ادامه فعالیت‌های اکتشافی است که از سال‌های گذشته آغاز شده تا زمینه برای توسعه فعالیت‌های معدنی نیز گسترش پیدا کند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده