تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۵
بازدید: ۴۰۱
کد خبر: ۲۰۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رویترز خبر می‌دهد

قرارداد ۱میلیارد دلاری ایمیدرو با بخش خصوصی

می متالز - به دلیل رونقی که روی به تازگی در بازار کامودیتی‌ها با آن مواجه شده، این فلز را می‌توان خوش‌عملکردترین کامودیتی در بورس فلزات لندن دانست. این عملکرد مطلوب در بازه زمانی ۱۳ تا ۱۷ ماه مارس امسال میلادی (۲۳ تا ۲۷ اسفند سال گذشته خورشیدی) ثبت شده و در جریان آن روی به نرخ ۲/۸۸۲ دلار در هر تن رسیده است.
قرارداد ۱میلیارد دلاری ایمیدرو با بخش خصوصی

از ابتدای امسال میلادی در دی ۱۳۹۵ تا تاریخ یادشده این فلز مقاوم در برابر خوردگی ۱۲ درصد رشد نرخ داشته و نرخ آن به دلیل کمبود عرضه به دنبال بسته شدن تعدادی از معادن در حال رشد است.
به گزارش ماینینگ به نقل از رویترز، در همین راستا اخبار رسیده از ایران حاکی از آغاز به‌کار معدن جدید روی (معدن مهدی‌آباد) در این کشور است که این اتفاق می‌تواند منجر به افزایش بیش از پیش قیمت‌ها شود. آغاز به‌کار این معدن جدید در پی توسعه معدن عظیم روی در مجتمع مهدی‌آباد است. رویترز در همین‌باره خبر می‌دهد که سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) قراردادی یک‌میلیاردی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ساخت این معدن امضا کرده که انتظار می‌رود تا ۴سال آینده عملیاتی شود و سالانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره روی تولید کند، این رقم درحالی گزارش می‌شود که تولید کانی دارای روی در سال گذشته میلادی در سراسر جهان ۱۳/۲ میلیون تن بود. این خبر می‌افزاید: این سرمایه‌گذاران شامل یک کنسرسیوم خصوصی متشکل از ۶ شرکت هستند که شرکت راه‌سازی و معدنی مبین در راس آنها قرار دارد و این معدن را به مدت ۲۵ سال اداره می‌کند. ایمیدرو برآورد می‌کند که این معدن ۱۵۴ میلیون تن روی، سرب و نقره ذخیره ثبت شده داشته باشد که پس از اکتشاف این رقم به ۷۰۰ میلیون تن برسد. ماینینگ در ادامه این گزارش توضیح می‌دهد این اخبار در شرایطی منتشر می‌شود که در ماه ژانویه (دی) گذشته واشنگتن به گسترش تحریم‌ها برضد ایران رای داد و با وجود توافقی که در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) با ۱+۵ بسته شد، فعالیت‌های هسته‌ای ایران همچنان خاری در چشم غرب است.
این وب‌سایت امریکایی انگلیسی زبان در ادامه این گزارش می‌افزاید: ذخایر شناخته شده روی در ایران به حدود ۳۰۰ میلیون تن می‌رسد که بخش بزرگی از آن هنوز کار نشده و بسیار جای توسعه دارد و به گزارش موسسه تحلیلی بی‌ام‌آی ریسرچ تاکنون تنها ۰/۵ درصد از این ذخایر استخراج شده است. ایران پس از چین، قزاقستان و هند چهارمین دارنده ذخایر روی در جهان است. حالا و پس از سال‌ها کاهش در میزان تولید، خروجی معدن روی ایران به مسیر رشد مثبت برمی‌گردد و این روند رو به رشد با افزایش قیمت‌های جهانی و همچنین رونق تقاضا از سوی صنعت ساخت‌وساز در داخل، سیر صعودی دارد.۲ مورد از بزرگترین معادن ایران، یکی مهدی‌آباد با ۱۶/۵ میلیون تن ذخیره کانی روی و دیگری انگوران با ۹ میلیون تن ذخیره باقی‌مانده کانی روی است.

تولید سرب و روی ایران در اختیار هلدینگ توسعه معادن روی ایران، شرکت معدنی باما، شرکت معادن بافق و شرکت کالسیمین است. به گزارش رویترز کار توسعه پروژه مهدی‌آباد از حدود بیش از یک دهه پیش شروع شد، اما با تاخیرات متعددی روبه‌رو بود. پیش از این نیز در آبان سال گذشته، بی‌ام‌آی‌ریسرچ در مقام یک موسسه پژوهشی انگلیسی که تحلیل‌های اقتصاد کلان، صنعت و بازار مالی را ارائه می‌دهد و ۲۴ صنعت و ۲۰۰ بازار جهانی را در پوشش دارد هم از نگاه مثبت خود به دورنمای صنعت مس و روی ایران تا سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) خبر داده و درباره ذخایر روی ایران گفته بود: این کشور یکی از بزرگترین ذخایر قطعی روی جهان را دارد. براساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت مجتمع مهدی‌آباد، این مجتمع معدنی سرب و روی و باریت براساس قانون معادن به عنوان یک معدن بزرگ شناخته شده و یکی از بزرگترین معادن جهان به شمار می‌آید که بهره‌برداری آن به نام ایمیدرو است. کانسار سرب و روی مهدی‌آباد در فاصله ۱۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد واقع شده و پیت اصلی معدن سرب و روی آن ۱۹۰۳ متر طول، ۱۴۳۳ متر عرض و ۳۴۰ متر عمق دارد. در سال گذشته خورشیدی شرکت مهندسین مشاور کوشامعدن، ذخیره زمین‌شناسی معدن را ۷۱۶ میلیون تن و میزان ذخیره قابل استخراج را ۱۵۴ میلیون تن اعلام کرد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده