تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۲۱۱۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس‌جمهور چین فردا به آمریکا می‌رود

طلا در انتظار دیدار خاص

می متالز - بازارهای جهان چشم انتظار دیدار رهبران دو اقتصاد اول جهان هستند. دونالد ترامپ که در دوره رقابت‌های انتخاباتی و پس از پیروزی بارها سیاست‌های چین را مورد حمله قرار داده بود، پنج‌شنبه با شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین دیدار خواهد کرد.
طلا در انتظار دیدار خاص

تنش‌های موجود در این روابط دوجانبه روز دوشنبه یار طلا شد و در مقطعی از سه‌شنبه اونس را از مرز 1260 دلار عبور داد؛ گرچه برخی از بورس‌ها تحت‌فشار قرار گرفتند. به این ترتیب، نباید از توجه بازارها به این تحولات در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه تعجب کرد.

 

بازارهای جهانی در آستانه دیدار روسای‌جمهور دو اقتصاد اول جهان گوش به زنگ شده‌اند. دونالد ترامپ و شی‌جین‌پینگ روسای دولت‌های ایالات‌متحده و چین فردا پنج‌شنبه با هم دیدار خواهند کرد و بسیاری از ناظران اقتصادی و سیاسی در انتظار جزئیات گفت و گو میان این دو رهبر هستند. بازارها روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به این تحولات توجه داشتند و روز چهارشنبه و  پنج‌شنبه نیز به تحولات تازه توجه خواهند داشت.رویترز صبح سه‌شنبه نوشت: «وقتی دونالد‌ترامپ و شی‌جین‌پینگ روسای‌جمهور ایالات‌متحده و چین دیدار کنند، نشست آنها نه‌تنها تحت‌تاثیر اختلاف‌های عمیق سیاستی خواهد بود، بلکه تحت‌تاثیر تضاد شخصیت‌های «رئیس‌کل توئیتر» بی‌پروای آمریکا و رهبر محاسبه‌گر و محتاط چین خواهد بود.آنها ممکن است یک وجه مشترک داشته باشند و آن گفته‌هایشان درباره احیای عظمت کشورهایشان است. اما این دو در تقریبا تمام دیگر وجوه، از شیوه‌های سیاسی گرفته تا تجربه دیپلماتیک، تفاوت دارند که به نااطمینانی به آنچه می‌تواند مهم‌ترین رابطه دوجانبه جهان نام گیرد، می‌افزاید.»

 

روز اول

اونس طلا که جمعه هفته گذشته روی بهای 1249 دلار ایستاده بود، در اولین روز هفته جدید از مرز 1250 دلار عبور کرد و به قیمت 1253 دلار رسید. این رشد ابتدا ناشی از شناسایی سود و بعد تحت‌تاثیر انتشار داده‌های ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها از اقتصاد آمریکا بود. همزمان، احتمال پررنگ شدن اختلاف‌نظرها در جریان دیدار رهبران آمریکا و چین بازارها را متاثر کرد. رشد ارزش فلز زرد در نیمه دوم ماه مارس، در اولین روز کاری ماه آوریل معامله‌گران را ترغیب به خرید کرد تا طلا در ابتدای روز از شناسایی سود دسته‌ای از معامله‌گران نفع ببرد.

در نیمه اول دوشنبه، رشد شاخص دلار به ضرر طلا کار می‌کرد اما با انتشار داده‌های ضعیف از اقتصاد آمریکا، مسیر طلا برای رشد هموار شد. براساس داده‌های جدید، هزینه ساخت‌و‌ساز در آمریکا در ماه فوریه 8/ 0 درصد افزایش داشته در حالی که رشد 2/ 1 درصدی مورد انتظار بوده است.

شاخص مدیران خرید بخش تولید در ماه مارس هم 2/ 57 واحد اعلام شده که در ماه فوریه 7/ 57 واحد اعلام شده بود. این داده‌ها بازارهای سهام آمریکا را که خود نگران تنش‌های میان دو اقتصاد بزرگ جهان بودند بیشتر کاهشی کرد. با این همه،‌ بازارهای سهام آسیا و اروپا پیشتر رشد کرده بودند. البته شاخص دلار تحت‌تاثیر داده‌ها افت کرد و یار طلا شد. شاخص دلار که هفته گذشته از کف 5/ 3 ماهه جهش کرده بود، دوشنبه کمی افت کرد. شاخص دلار روز جمعه روی عدد 54/ 100 واحد ایستاده بود، اما دوشنبه تا عدد 46/ 100 واحد پایین آمد. البته در این روز افت بهای نفت خام عامل خارجی‌ای بود که به ضرر طلا کار کرد.

 

روز دوم

بازارها روز سه‌شنبه را نیز با انتظار برای دیدار ترامپ و جین‌پینگ آغاز کردند. ترامپ 5 ماه پس از پیروزی در انتخابات با تاکید بر گفته‌های ضدچینی، به نظر بیشتر خود را برای برخورد با جین‌پینگ آماده کرده تا آشتی و این امر تردیدها را درباره اینکه آیا دو اقتصاد بزرگ جهان می‌توانند زمینه‌های مشترکی پیدا کنند، افزایش داده است. این تردیدها حامی طلاست و از این‌رو رشد بهای فلز زرد در اولین ساعات کاری بازارهای جهانی در روز گذشته عجیب نبود. اونس طلا که دوشنبه از میانه کانال 1200 دلار گذشته بود، در مقطع کوتاهی از صبح سه‌شنبه از مرز 1260 دلار هم گذشت، گرچه در قیمت‌های بالا با افزایش فروش روبه‌رو می‌شد. بهایی که تا ساعت 7:30 عصر روز گذشته برای اونس طلا ثبت شد، 1257 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد. البته شاخص دلار تا زمان نهایی شدن این گزارش به ضرر فلز زرد کار می‌کرد.

رویترز روز گذشته با «زوج غریب» خواندن رهبران آمریکا و چین نوشت: «ترامپ، یک غول 70 ساله بازار مسکن که قبل از ورود به کاخ سفید هیچ تجربه‌ای از سیاست خارجی نداشته توئیت کرده که دیدار با رهبر کارکشته حزب کمونیست با توجه به اینکه اعمال تجاری چین از‌‌بین‌برنده مشاغل آمریکایی است، «بسیار دشوار» است.» ترامپ همچنین اخیرا از چین خواسته بود که برای حل مشکل کره‌شمالی کار بیشتری انجام دهد یا او برای حل مشکل برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور به‌تنهایی اقدام خواهد کرد. نگرانی‌های سیاسی-اقتصادی روز گذشته به افت بازارهای سهام آسیا انجامید گرچه بورس‌های اروپایی که پس از پیروزی حزب حاکم در انتخابات هلند وضعیت قابل قبولی داشته‌اند، رشد را تجربه کردند.

با توجه به اینکه بازارها در دو روز نخست هفته به دیدار پنج‌شنبه رهبران آمریکا و چین توجه داشتند، واضح است که تحولات روابط این دو غول اقتصادی امروز و فردا نیز کانون توجه‌ها خواهد بود. هر نشانه‌ای از آشتی نسبی به رشد بازارهای سهام و هر نشانه‌ای از تشدید تنش‌ها به رشد پناهگاه‌های سرمایه مانند طلا و ین ژاپن منجر خواهد شد.

عناوین برگزیده