تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۱۲۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

واردات در بخش میان دستی و پایین دستی محصولات آلومینیوم در استرالیا !!

می متالز - بررسی‌های آمار تولید، صادرات و واردات محصولات آلومینیومی استرالیا نشان می‌دهد که بخش بالادستی آن کشور در سال ۲۰۱۶ درآمد ارزی هنگفتی را (حدود ۷.۳ میلیارد دلار)برای استرالیا به ارمغان آورد و این درحالی‌ است که بخش پایین‌دستی آن حدود ۲۴۰ هزار دلار ارز از کشور خارج کرد.
واردات در بخش میان دستی و پایین دستی محصولات آلومینیوم در استرالیا !!

استرالیا به‌اتکای ذخایر عظیم معدنی آلومینیوم، یکی از مهم‌ترین قطب‌های فعال در صنعت آلومینیوم در جهان به‌شمار می‌رود. در سال‌های اخیر، صنعت معدن و تولید فلزات اساسی این کشور، سهم قابل توجه حدود ۱۰ درصدی در تولید کل ناخالص داخلی این کشور داشته است. استرالیا با تولید حدود ۸۰ میلیون تن بوکسیت در سال ۲۰۱۵ بزرگترین تولیدکننده بوکسیت (مهمترین کانی آلومینیوم) در جهان بود. در همین حال، به‌دلیل حجم قابل ملاحظه‌ای از تولید بوکسیت در استرالیا، صنعت بالادستی آلومینیوم این کشور دارای رونق قابل توجهی است. طراحی ظرفیت‌های تولید صنایع بالادستی آلومینیوم استرالیا (تولید بوکسیت، آلومینا و شمش آلومینیوم) به‌گونه‌ای است که هر حلقه از زنجیره بالادستی علاوه بر پاسخ‌گویی به نیاز داخل و صادرات مازاد محصولات، ارزآوری قابل توجهی به این کشور داشته باشد. بررسی‌های صادرات بالادستی استرالیا حاکی از سهم قابل توجه آلومینا برای ارزآوری و صادرات این محصول بوده است.

با توجه به گزارش انجمن آلومینیوم استرالیا، متوسط مصرف آلومینیوم در این کشور سالانه حدود ۴۵۰ هزار تن است که منجر به تولید مقدار قابل توجهی از قراضه‌های آلومینیومی می‌شود. در همین راستا، استرالیا در دو سال گذشته (۲۰۱۵ و ۲۰۱۶) حدود ۵۳۰ هزار تن از قراضه‌های آلومینیومی را به اقصی نقاط جهان صادر کرد.

 
عمده نیاز استرالیا به محصولات میان‌دستی و پایین‌دستی آلومینیوم از محل واردات تأمین می‌شود. بررسی‌ها نمایانگر آن است که کل واردات محصولات میان‌دستی و پایین‌دستی در حدود ۲۲۵ هزار تن در سال ۲۰۱۶ بود. این در حالی است که کل صادرات این حوزه در همین سال، بالغ بر ۴۶ هزار تن (یعنی حدود ۲۰ درصد مقدار واردات آن) بود. بدین ترتیب در حالی که استرالیا یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات بالادستی آلومینیوم به‌شمار می‌رود، آن را باید واردکننده محصولات میان‌دستی و پایین‌دستی این صنعت محسوب کرد.

بررسی جریان تبادل ارز در اثر صادرات و واردات محصولات بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی آلومینیوم استرالیا را در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که بخش پایین‌دستی و میان‌دستی صنعت آلومینیوم استرالیا نه تنها ارزآوری نداشته، بلکه در مجموع به‌خاطر واردات محصولات، بالغ بر ۶۷۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج کرده است.

صادرات قابل توجه قراضه‌های آلومینیومی در صنعت آلومینیوم بیش از نیمی از ارز خارج شده در بخش‌های میان‌دستی و پایین‌دستی صنعت آلومینیوم استرالیا را جبران می‌کند. بدین ترتیب در مجموع بدون احتساب محصولات بالادستی (بوکسیت، آلومینا و شمش‌های آلومینیومی) در سال ۲۰۱۶ به‌خاطر عدم عرضه کافی از محصولات پایین‌دستی و تأمین مازاد تقاضای آن‌ها از طریق واردات، حدود ۲۴۱ میلیون دلار ارز از استرالیا خارج شده است (این مقدار با رقم ۳۰۳ میلیون دلاری از واردات انواع محصولات آلومینیومی به ایران در سال ۱۳۹۴ قابل مقایسه است). این امر ارزآوری قابل توجه بخش بالادستی صنعت آلومینیوم استرالیا را که در حدود ۷.۲۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ بود به رقم ۷.۰۴ میلیارد دلار کاهش می‌دهد. به عبارتی ۳.۳ درصد از درآمد ارزی استرالیا در بخش صنعت آلومینیوم کاسته شده است.

عناوین برگزیده