تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۴:۳۴
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۲۱۴۷
سرویس خبر : انرژی

تمدید تعهد اوپک، تهدید یا فرصت؟

می متالز - درحالی که حدود ۴ ماه از اجرای تعهد کشورهای تولیدکننده نفت مبنی بر کاهش میزان تولید با هدف برقرار کردن توازن بین عرضه و تقاضا در بازار گذشته است، زمزمه تمدید این تعهد به گوش می‌رسد ؛ تعهدی که برخی گمان می‌کنند در بلندمدت ممکن است به ضرر تولیدکنندگان تمام شود و این فرصت طلایی را تبدیل به تهدید کند.
تمدید تعهد اوپک، تهدید یا فرصت؟

این در حالی است که دبیر کل اوپک با اعلام خبر کاهش پایبندی اعضا به توافق این سازمان، اعلام کرد: عراق وعده داده است که به طور کامل به تعهدهای خود در توافق کاهش تولید اوپک، پایبند می‌ماند. خبرگزاری رویترز از بغداد گزارش داد که محمد بارکیندو، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، اعلام کرد: عراق به این سازمان اطمینان داده است که به‌طور کامل، به توافق اوپک برای کاهش تولید نفت برای کمک به رشد قیمت‌ها، عمل می‌کند. از سوی دیگر، جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق، در نشست خبری پس از دیدار با بارکیندو، اعلام کرد میزان پایبندی این کشور به توافق کاهش تولید اوپک، ۹۸ درصد بوده است. بارکیندو همچنین اعلام کرد: پایبندی به توافق کاهش تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، امیدوارکننده بوده است.به گفته وی، پایبندی کلی به توافق یاد شده در ژانویه امسال میلادی ۸۶ درصد و در فوریه این سال ۹۴ درصد بوده است. دبیر کل اوپک اعلام کرد فرآیند بازگشت توازن به بازار هم‌اکنون آغاز شده و سطح ذخیره‌سازی نفت خام رو به کاهش است.


عراق تولید نفت خود را به ۵ میلیون بشکه در روز می‌رساند

وزیر نفت عراق گفت: تولید نفت را تا پایان امسال میلادی به ۵ میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهیم.به گزارش می متالز به نقل از خبرگزاری فرانسه، علی اللعیبی در کنفرانس انرژی بغداد گفت: قصد داریم که تولید نفت خود را تا پایان امسال میلادی به ۵ میلیون بشکه در روز افزایش دهیم تا پول نقد مورد نیاز برای اقتصاد بیمار خود را تامین کنیم.این در حالی است که تولید فعلی نفت عراق ۴/۴ میلیون بشکه در روز است و درآمد نفتی این کشور به طور تقریبی ۹۵ درصد بودجه عراق را شامل می‌شود؛ از سال ۲۰۱۴ میلادی با بحران سقوط بهای نفت و نیز حضور گروه‌های تروریستی و هزینه‌های جنگ در عراق، وضعیت بودجه‌ای این کشور با مشکل جدی روبه‌رو شده است. اللعیبی درباره اینکه افزایش تولید از کدام میدان‌ها نفتی خواهد بود، جزییاتی ارائه نکرد. عراق وعده داده بود که با توافق کاهش تولید نفت از سوی کشورهای اوپکی و غیراوپکی‌ها همکاری می‌کند. اللعیبی وزیر نفت عراق نیز اعلام کرده بود: با وجود عزم عراق برای پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق اوپک، این کشور تا پایان امسال میلادی قصد دارد ظرفیت تولید روزانه نفت خود را به ۵ میلیون بشکه در روز برساند.


بازار در انتظار تمدید توافق

معامله‌گران عمده نفت در جهان احتمال تمدید توافق تولیدکنندگان نفت برای کاهش عرضه را بالا می‌دانند. خبرگزاری رویترز گزارش داد که معامله‌گران عمده نفت جهان که در سوئیس گردهم آمدند، پیش‌بینی کردند که تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) توافق خود برای کاهش تولید را در نیمه دوم امسال میلادی نیز تمدید کنند.
توربیورن ترنکویست، مدیرعامل شرکت گانور، در نشست جهانی کالاهای معاملاتی در لوزان سوئیس، گفت: گمان می‌کنم که مهم‌ترین غافلگیری شتاب خیره‌کننده تولید نفت شیل در امریکا با وجود رشد اندک نرخ نفت است. وی گفت: آیا توافق جهانی برای کاهش عرضه نفت خام پایدار می‌ماند؟ به طور کلی، بله؛ گمان می‌کنم که پاداش کاهش تولید مشاهده شده است و آنها توانسته‌اند حداقلی برای نرخ نفت ایجاد کنند. مدیرعامل گانور همچنین اعلام کرد: انتظار ندارد شتاب افزایش تولید نفت شیل در امریکا استمرار داشته باشد.راسل هاردی، مدیرعامل شرکت ویتول در اروپا، خاورمیانه و افریقا نیز اعلام کرد که انتظار دارد توافق یاد شده تمدید شود، زیرا روند کاهش سطح ذخیره‌سازی نفت در بازارهای جهانی آهسته بوده است.

با این همه، وی اعلام کرد که تمدید توافق کاهش تولید، به نرخ نفت در زمان برگزاری نشست آینده اوپک در مه امسال میلادی بستگی خواهد داشت.مدیرعامل ویتول گفت: با نرخ نفت حدود ۵۰ دلار در هر بشکه، انگیزه زیادی برای ادامه سیاست کاهش تولید وجود دارد، اما در نرخ نفت ۶۰ دلار اینگونه نخواهد بود.مارکو دانند، مدیرعامل شرکت مرکوریا، درباره احتمال تمدید توافق جهانی کاهش تولید، گفت: گمان می‌کنم بخشی از تعهد به عهده روسیه است تا نشان دهد درباره این مسئله جدی است؛ اگر روسیه به همراه دیگر تولیدکنندگان غیرعضو اوپک تولید خود را کاهش دهد، شاهد عبور نرخ نفت از مرز ۶۰ دلار برای هر بشکه خواهیم بود.


تهدید یا فرصت؟

زمستان سال گذشته بود که کشورهای عضو اوپک گرد هم جمع شدند و با سهمیه‌بندی میزان تولید هر عضو و کاهش روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه، گامی جدی در جهت برقراری تعادل در بازار جهانی نفت برداشتند، تصمیمی که غیراوپکی‌ها نیز به آن پیوستند و متعهد شدند میزان تولید خود را از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی روزانه ۶۰۰ هزار بشکه کاهش دهند.اکنون با گذشت حدود چهارماه از روز اجرای این تصمیم زمزمه‌های تمدید این تعهد به گوش می‌رسد و اعلام شد کمیته نظارت بر اجرای توافق کاهش تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای بررسی تمدید توافق کاهش عرضه، به توافق دست یافته است. کمیته مشترک وزیران کشورهای تولیدکننده نفت عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ششم فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرد اعضای کمیته وزارتی نظارت بر توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای بررسی تمدید ۶ ماهه توافق کاهش عرضه، به توافق دست یافته‌اند.

در پیش‌نویس این بیانیه اعلام شده بود سطح هماهنگی میان اعضای آن بالاست و توصیه می‌شود توافق برای ۶ ماه دیگر تمدید شود.با این همه در نسخه نهایی این بیانیه، تنها اعلام شده است که این کمیته از یک گروه فنی و دبیرخانه اوپک خواسته است که شرایط بازار را بررسی کند و در ماه آوریل، درباره تمدید توافق برای تنظیم داوطلبانه عرضه، گزارشی ارائه کند.الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز با اشاره به اینکه در اعلامیه همکاری امضا شده در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی، گزینه‌ای برای تمدید وجود دارد، اعلام کرد اگر طرف‌ها تصمیم بگیرند، ممکن است توافق برای شش ماه دیگر تمدید شود. برای اینکه چنین تصمیمی گرفته و یا هر توصیه دیگری ارائه شود، باید یک نشست وزارتی برگزار شود.

هنگامی که این کار در آوریل انجام شود، درباره مسائلی همچون میزان پایبندی، واکنش بازار، ذخیره‌سازی‌ها، سطح تولید در امریکا و دیگر تولیدکنندگان نفت غیرعضو اوپک اطلاعات بیشتری خواهیم داشت که بتوانیم تصمیم خود را بر آن مبتنی کنیم.همچنین وزیر نفت کشورمان اعلام کرد به احتمال زیاد، توافق جهانی برای کاهش تولید نفت تمدید خواهد شد. به گفته زنگنه احتمال تمدید توافق جهانی برای کاهش تولید نفت بالاست، اما باید نخست این مسئله به طور کامل مورد مذاکره قرار گیرد.به نظر می‌رسد بیشتر کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) توافق را تمدید خواهند کرد، اما برای ارزیابی شرایط و دیدارهای مستقیم و بحث با دیگران، زمان لازم است.موضوع تمدید توافق درحالی مطرح می‌شود که برخی کارشناسان بر این باورند که ممکن است تمدید توافق و کاهش قیمت‌ها در بلندمدت باعث ورود نفت‌های غیرمتعارف به بازار شده و در نهایت به بدنه اوپکی‌ها آسیب وارد کند. در این راستا مهدی امیرمعینی، مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی با تاکید بر اینکه افزایش نرخ نفت در کوتاه مدت به نفع تولیدکنندگان است، افزود: ممکن است افزایش نرخ نفت در کوتاه مدت منافع آینده تولیدکنندگان را تامین کند اما نرخ بالا در بلندمدت باعث می‌شود نفت‌های غیرمتعارف مانند شیل امریکا وارد بازار شود.وی با بیان اینکه تولیدکنندگان علاقه‌ای به تلاطم و نوسان نرخ نفت ندارند، اظهار کرد: همه تولیدکنندگان نفت ترجیح می‌دهند درآمد ثابتی از نفت داشته باشند.

هنگامی که نرخ نفت به بالای ۵۰ دلار برسد، باعث می‌شود بخشی از تولید شیل به بازار برگردد و دوباره نوسان نرخ رخ دهد.مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی با اشاره به تعهد اوپک مبنی بر کاهش میزان تولید تصریح کرد: توافق اوپک بخشی از مازاد عرضه را کاهش داد اما هنوز مازاد عرضه در بازار وجود دارد. به همین دلیل نفت اوپک در تنظیم قیمت‌ها اهمیت بسیاری دارد.امیر معینی با تاکید بر اینکه اعضای اوپک برای برنامه‌ریزی بلندمدت باید یک درآمد قابل اتکا داشته باشند، اظهار کرد: هر چقدر نوسان نرخ در بازار کمتر باشد، بهتر می‌توان برای آینده برنامه‌ریزی کرد. وی با اشاره به احتمال تمدید تعهد اوپک مبنی بر کاهش میزان تولید توضیح داد: اگر تعهد اوپک تمدید نشود، ممکن است دوباره مازاد عرضه از کشورهایی مانند عربستان و روسیه روانه بازار شود. در حالی که سطح فعلی تولید نیز منجر به افزایش تولید می‌شود و مازاد عرضه هنوز هم در بازار وجود دارد.مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی ادامه داد: اوپک باید سطح قیمت‌هایی را هدف قرار دهد که جایگزین‌های نفت به راحتی وارد بازار نشود تا منابع بلندمدت اوپک تامین شود. این سطح قیمت‌ها در دوره‌های مختلف متفاوت است. برای مثال درحال‌حاضر نفت با قیمتی بیش از ۵۰ دلار می‌تواند سرعت سرمایه‌گذاری را افزایش دهد اما ممکن است ماه آینده هزینه‌های تولید افزایش پیدا کند و نرخ مناسب برای نفت بیش از ۵۰ دلار باشد. نرخ مناسب برای نفت را شرایط بازار تعیین می‌کند.امیرمعینی تاکید کرد: اوپک باید طوری رفتار کند که جلوی ورود بازیکن‌های جدید به بازار را بگیرد. درحال‌حاضر نقش اوپک پیچیده است و باید با ظرافت بیشتری رفتار کند.


کاهش تولید نفت روسیه درپی توافق با اوپک

اجرای توافق روسیه با اوپک سبب شده است تولید نفت این کشور در ماه مارس امسال میلادی ۶/۱ درصد نسبت به نقطه اوج آن در اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی کاهش یابد.به گزارش ایسنا، آمار منتشرشده از سوی وزارت انرژی روسیه نشان داد در ماه مارس امسال میلادی، تولید نفت و میعانات گازی این کشور به ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار بشکه در روز رسیده که ۶/۱درصد نسبت به نقطه اوج آن در اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی کمتر است.در چارچوب توافق با اوپک، روسیه متعهد است تا پایان ماه جاری میلادی، تولید روزانه نفت خود را ۳۰۰ هزار بشکه کاهش دهد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده