تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۵۳
بازدید: ۳۳۹
کد خبر: ۲۱۷۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
وضعیت اقتصاد چین امیدبخش است

تولید فولاد در چین کاهش پیدا نخواهد کرد

می متالز - مهم ترین سوالی که درباره وضعیت بازار سنگ آهن و افق قیمت ها مطرح است از میزان تولید این ماده خام در چین نشات می گیرد. از آنجا که پاسخ این سوال مشخص نیست انتظار می رود نوسان های بزرگ در قیمت ها مشاهده شود.
تولید فولاد در چین کاهش پیدا نخواهد کرد

قیمت سنگ آهن در هفته های اخیر نوسان هایی در محدوده ۸۰ دلار تا ۹۰ دلار داشته و درباره افق بازار این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد، دیدگاه های مختلفی مطرح شده است.

تحلیلگران به عواملی که بر قیمت ها تاثیر دارند اشاره کرده‌اند اما مدیرعامل شرکت ریو‌تینتو که یکی از چهار شرکت بزرگ تولیدکننده سنگ آهن در جهان است در مصاحبه با خبرگزاری سی ان بی سی اعلام کرد، بزرگ ترین ابهام درباره افق بازار سنگ آهن به میزان تولید این ماده خام در چین مربوط است. وی افزود: نوسان در قیمت سنگ آهن نه حاصل تردید درباره وضعیت اقتصاد چین است و نه تحولات در بخش فولادسازی این کشور، زیرا همه می دانند که وضعیت اقتصاد چین امیدبخش است و تولید فولاد در این کشور کاهش پیدا نخواهد کرد.

به تدریج به فصل گرما نزدیک می شویم و این سوال مطرح است که آیا بخشی از ظرفیت تولید سنگ آهن در چین که پیش تر تعطیل بود فعال خواهد شد یا نه. اگر پاسخ مثبت باشد شاهد فشار قابل ملاحظه ای بر قیمت سنگ آهن خواهیم بود. البته تغییرات میزان تولید سنگ آهن در برزیل و استرالیا نیز بر قیمت ها موثر است اما این عامل از پیش بر قیمت ها تاثیر گذاشته است. مدیرعامل ریوتینتو درباره وضعیت اقتصاد چین و تولید فولاد در این کشور گفت: شاخص های اقتصادی چین در شرایط مثبت قرار دارد و روند بهبود ادامه پیدا خواهد کرد.

 همچنین به دلایل زیست محیطی پیش بینی می شود ساختار صنعت فولاد چین دگرگون شود. اما این به آن معنا نیست که تولید کاهش خواهد یافت. در واقع دولت چین مراکز آلاینده و قدیمی تولید فولاد را تعطیل و مراکز جدید با تجهیزات مدرن را جایگزین آنها خواهد کرد.

 به این ترتیب از تقاضای چین برای سنگ آهن کاسته نخواهد شد بلکه انتظار می رود مصرف این ماده خام در بزرگ ترین مصرف کننده آن، افزایش یابد. از این جهت، قیمت ها حمایت می شوند اما اگر تولیدکنندگان سنگ آهن در چین بر تولید خود بیفزایند نمی توان انتظار داشت قیمت ها در سطح کنونی باقی بماند.نکته دیگر این است که تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن یعنی شرکت های ریوتینتو، بی اچ پی بیلیتون، ویل اس ای و فورتسکیو، برای افزایش ظرفیت تولید، سرمایه گذاری های عظیم کرده اند و این به معنای رشد عرضه است. این عامل نیز بر قیمت ها فشار وارد خواهد کرد.نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند قیمت سنگ آهن در ماه های آینده به سمت پایین حرکت خواهد کرد به ویژه اگر از رونق بخش ساخت و ساز چین کاسته شود

عناوین برگزیده