تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۴۷
بازدید: ۲۸۲
کد خبر: ۲۱۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

بالاترین نرخ رشد تقاضای فولاد متعلق به افریقایی‌هاست

می متالز - صنعت فولاد جهان در سال 2013 تقریبا در تمام مناطق رشد یکنواختی را تجربه کرد اما این رشد در حال حاضر با توجه به نیاز کشورها و میزان صنعتی بودن انها متفاوت است.
بالاترین نرخ رشد تقاضای فولاد متعلق به افریقایی‌هاست

نرخ تقاضای فولاد عددی قابل توجه، برای قضاوت در خصوص پویایی صنعت کشور است. این نرخ در هر سال می تواند تصویری از بازار در سالهای آتی را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهد. در سال ۲۰۱۶ بالاترین نرخ رشد تقاضای فولاد به کشورهای افریقایی اختصاص داشت و این نرخ برابر با ۳.۸ درصد است در حالیکه کمترین نرخ رشد در کشورهای مشترک المنافع  مشاهده می شود که به منفی ۷.۴ درصد می رسد.

 در سال ۲۰۱۷  نرخ رشد تقاضا در افریقا یه ۶.۵ درصد می رسد  و آسیا- اقیانوسیه با تجربه رشد منفی یک درصدی  تقاضا کمترین نرخ رشد سالانه تقاضا را تجربه می کند . در سالهای اخیر تقاضای فولاد در برخی از کشورهای در حال گذار دنیا کمتر از انتظار بود. این کشورها ۳۰ درصد از تقاضای فولاد دنیا را دارند و پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۷ مصرف فولاد در اقتصادهای در حال گذار دنیا بالغ بر ۴۵۷.۱ میلیون تن باشد. در صورتی که چین را از جمع اقتصادهای در حال گذار خارج کنیم، شاهد رسیدن نرخ رشد تقاضای این کشورها به مرز ۱.۸ درصد در سال ۲۰۱۶  و ۴.۸ درصد در سال ۲۰۱۷  خواهیم بود.

کشورهای شامل تایلند و مالزی  و ویتنام و اندونزی و فیلیپین هم در سال ۲۰۱۷  بعد از تجربه رشد ۶ درصدی تقاضا بالغ بر ۷۴.۶ میلیون تن فولاد مصرف خواهند کرد.

 

چین عاملی تاثیرگذار در بازار

هر گونه سخن و کلامی از فولاد باید با چین آغاز شود که بخش قابل توجهی از تولید فولاد جهانی را در اختیار داشته و کارخانه های فولادسازی آن سهم مشابهی از جدول فولادسازان رده بالای متال بولتن را به خود اختصاص داده اند.

بعلاوه اهمیت اقتصاد چین در دنیا و نقش مهم چین در بازار فولاد سبب شد تا بازار جهانی تحت تاثیر سیاستهای چین قرار داشته باشد. کاهش صادرات کشورهای در حال گذار، قیمت پایین کالاهای اساسی، خروج سرمایه ها و کاهش ارزش پول داخلی  کشورهای در حال گذار همه از نشانه های اثر پذیری آنها از بحران داخلی چین است .  بسیاری از این بازارهای در حال گذار با تنشهای سیاسی و ژیوپولتیکی هم مواجه هستند که این تنشها زمینه را برای کمتر شدن نرخ رشد اقتصادی و کاهش تقاضای فولاد فراهم کرد.

دو کشور برزیل و روسیه هم تحت تاثیر بحران اقتصادی چین و هم تحت تاثیر بحرانهای اقتصادی داخلی خود قرار خواهند داشت . این کشورها با  مشکلات داخلی  و ساختاری اقتصادشان در حال مبارزه هستند  و انتظار می رود تقاضای فولاد در هر دو کشور کاهش زیادی پیدا کند. برزیل به دلیل بی ثباتی های سیاسی و اقتصادی در سال 2015 ، شاهد کاهش ۱۶.۷ درصدی تقاضای فولاد بود .

 

هند و ترکیه در مسیر رشد

اما برخی دیگر از کشورها از قبیل هند و ترکیه شرایط متفاوتی دارند و  وضعیت رو به رشدی را تجربه خواهند کرد. هند به دلیل قیمت پایین نفت، اصلاحات اقتصادی  و سیاسی ، توسعه زیر ساختها و افزایش تولید  شرایط بسیار خوبی دارد و تقاضای فولاد در این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵.۴ درصد رشد داشت و در سال ۲۰۱۷  بعد از تجربه رشد ۵ درصدی تقاضا  ۸۸.۳ میلیون تن فولاد مصرف می کند. سیاستهای دولت ترکیه در جهت تقویت نرخ رشد اقتصادی در کنار کاهش هزینه های دولتی  به دلیل کاهش قیمت نفت در بازار جهانی سبب شد تا تقاضای فولاد بالغ بر ۳.۲ درصد رشد کند.

عناوین برگزیده