تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۰۰
بازدید: ۵۴۲
کد خبر: ۲۲۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
باتوجه به ریسک موجود و افزایش هزینه ها؛

آیا رشد بازار فولاد با دوام خواهد بود؟

می متالز - در فصل اول سال جاری میلادی بازار فولاد دنیا بازسازی شد ولی انتظار می رود این بازسازی موقتی باشد و دوره زیادی دوام نداشته باشد زیرا وضعیت زیرساختی بازار فولاد چندان متعادل نیست.
آیا رشد بازار فولاد با دوام خواهد بود؟

کمیته فولاد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اعلام کرد بازار فولاد دنیا در فصل اول سال ۲۰۱۷ وارد دوره بازسازی نسبی شده است ولی هنوزنگرانی‌های زیادی در مورد افزایش ظرفیت تولید فولاد در دنیا و تاثیر منفی این مازاد عرضه روی قیمت فولاد وجود دارد. از طرف دیگر وضع محدودیت‌های تجاری از طرف برخی از کشورها هم یک عامل بسیارخطرآفرین است که می تواند این روند بازسازی را متوقف کند و حتی زمینه ساز رکود در این بازار شود.

  این کمیته در گزارش جلسه ای که در هفته گذشته در شهر پاریس برگزار شد در مورد خطراتی که می تواند بازار فولاد را تهدید کند و عمر این بازسازی را کوتاه کند اشاره کرد و نوشت: بازار فولاد دنیا باید تا آنجا که امکان دارد باز باشد وهیچ مانعی در مسیر تجارت فولاد و فراورده های فولادی در دنیا وجود نداشته باشد. تنها در این صورت است که می توانیم انتظار تداوم روند بازسازی بازار فولاد را داشته باشیم.

سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی در گزارش خود نوشت: در یک سال گذشته شرایط بازار فولاد بهبود یافته است ولی نشانه هایی وجود دارد که به ما القا می کند این روند موقتی است.یکی از این نشانه ها ضعف تقاضای فولاد در چین است و نشانه دیگر هم جنگ تجاری است که دولت تازه امریکا در بازار فولاد به راه انداخته است. انتظار می رود در سال جاری نرخ رشد تقاضای فولاد در چین چندان بالا نباشد و از آنجا که چین بزرگترین مصرف کننده فولاد در دنیا است و ۴۵ درصد از کل مصرف فولاد دنیا به این کشور اختصاص دارد، تغییر نرخ رشد تقاضای فولاد در چین می تواند تغییرات زیادی در ساختار بازار فولاد دنیا بوجود آورد. آمار نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۶ میلادی تقاضای فولاد در چین ۱.۳ درصد رشد کرد در حالیکه در سال جاری نرخ رشد تقاضای فولاد در این کشور کمتر از یک درصد خواهد بود.

 

ریسک‌های موجود در بازار فولاد

یکی از بزرگترین ریسک‌هایی که در روند بازسازی بازار فولاد اختلال ایجاد می کند افزایش محدودیت‌های تجاری در این صنعت است ولی کمیته فولاد سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی ریسک‌های دیگری را هم بر می شمارد. از دیگر ریسک‌هایی که در بازار فولاد مشاهده خواهد شد می توان به وضع مالیات‌های بالای تجاری برای واردات و صادرات فولاد و فراورده‌های فولادی، بی‌ثباتی در فضای تجاری و قوانین تجارت فولاد در شماری از کشورها، شفافیت پایین در قوانین مربوط به بخش تجارت فولاد در چین، افزایش سطح دیجیتالی شدن اقتصاد و به دنبال آن کاهش تقاضا برای فولاد به عنوان ماده اولیه توسعه زیرساختی و صنعتی در دنیا اشاره کرد.

 

مشکلی به نام مازاد عرضه

یکی دیگر از خطرات بزرگی که بازار فولاد را تهدید می کند مازاد عرضه است. آمارها نشان می دهد عرضه فولاد در حال افزایش است و تا سال ۲۰۱۹ میلادی ظرفیتی بالغ بر ۴۰ میلیون تن به دنیا اضافه خواهد شد. این در حالیست که برنامه ریزی برای تولید ۵۳.۶ میلیون تن فولاد بیش از ظرفیت اعلام شده هم انجام شده است و احتمال اینکه این ظرفیت مازاد تا انتهای سال ۲۰۲۲ به توان تولید دنیا افزوده شود بسیار زیاد است. اما سوال این جاست که آیا نرخ رشد تقاضای فولاد هم با همین سرعت رشد می کند؟ آیا در دنیای کنونی هم استفاده از فراورده های فولادی برای تکمیل زیرساخت‌ها و توسعه صنعت ضروری است یا اینکه می توان از  ابزارهای دنیای الکترونیک و اطلاعات در جهت تبدیل شدن به یک اقتصاد صنعتی و توسعه یافته استفاده کرد؟

بنابراین به دلیل سیاست‌های تجاری دولت‌های کنونی و افزایش ظرفیت تولید و کاهش نرخ رشد تقاضا در چین انتظار می رود روند بازسازی صنعت فولاد موقتی باشد.

عناوین برگزیده