تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۱۳
بازدید: ۳۸۹
کد خبر: ۲۲۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کبافق برای سال 95، حدود 534 هزار میلیارد ریال درآمد کسب کرد

می متالز - شرکت معادن بافق که در گزارش پیش‌بینی درآمد بر اساس عملکرد 9 ماهه خود، برای سال 95 حدود 498 میلیارد ریال فروش را پیش‌بینی کرده بود، در پایان این سال در عملکرد واقعی دوره، توانست فراتر از مقدار فروش پیش‌بینی شده را پوشش دهد.
کبافق برای سال 95، حدود 534 هزار میلیارد ریال درآمد کسب کرد

شرکت معادن بافق در سال 1345 تأسیس شد و در سال 1375 با نماد کبافق در بورس تهران و در گروه استخراج کانه‌های فلزی درج شد. فعالیت اصلی شرکت در زمینه استخراج، اکتشاف و بهره‌برداری از معادن است و محصولات آن به‌شکل کنسانتره سرب و روی تولید شده و به‌فروش می‌رسند. شرکت خدمات بازرگانی پیمان امیر بزرگترین سهامدار معادن بافق است که حدود 77 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد.

شرکت معادن بافق تولید‌کننده کنسانتره سرب و روی است که در سال 95، ماهانه به‌طور متوسط حدود 1500 تن کنسانتره سرب و روی تولید کرد. نمودار یک تولیدات و فروش شرکت را طی سال 95 نشان می‌دهد. نرخ متوسط فروش کنسانتره روی حدود 28 میلیون ریال و برای کنسانتره سرب حدود 26 میلیون ریال به‌ازای هر تن محاسبه شد. محصولات شرکت براساس قیمت جهانی سرب و روی نرخ‌گذاری می‌شوند، لذا با افزایش قیمت این فلزات، حاشیه سود شرکت نیز افزایش می‌یابد. در حال حاضر حاشیه سود ناخالص شرکت حدود 60 درصد برآورد می‌شود. سود هر سهم برای سال 95 بالغ بر 1268 ریال اعلام شده بود. با توجه به افزایش فروش شرکت نسبت به آخرین پیش‌بینی خود، شرکت خواهد توانست سود هر سهم سال مالی 1395 خود را افزایش دهد.

در سال 95 شرکت معادن بافق موفق شد حدود 534 میلیارد ریال درآمد کسب کند که با توجه به حاشیه سود بالاو عدم پرداخت مالیات، کبافق خواهد توانست حداقل 38 ریال در صورت عدم تغییر هزینه‌های عمومی و فروش، تعدیل مثبت دهد. کبافق در مجموع 15 هزار و 700 تن کنسانتره روی و 2 هزار تن کنسانتره سرب تولید کرد. شرکت معادن بافق موفق شد علاوه بر تولیدات سال 95، مقداری از موجودی اول دوره خود را نیز به‌فروش برساند. در نیمه اول سال 95 به‌علت پایین بودن قیمت‌های جهانی، شرکت فروشی نداشت، اما پس از افزایش قیمت جهانی سرب و روی، شرکت اقدام به‌فروش محصولات خود کرد. متوسط نرخ فروش کنسانتره سرب 3 میلیون و 643 هزار ریال و نرخ فروش کنسانتره روی 2 میلیون و 847 هزار ریال برای سال 1395 محاسبه شده است. همچنین قابل ذکر است که فروش شرکت تماماً صادراتی بود و پرداخت مالیات متوجه شرکت نمی‌شود.

برای سال مالی 1396 شرکت پیش‌بینی کرده که 22 هزار تن کنسانتره روی و 3 هزار تن کنسانتره سرب را به‌فروش برساند. نرخ تسعیر ارز درنظر گرفته شده 36 هزار ریال است که در صورت افزایش نرخ ارز در سال 96، درآمد شرکت افزایش خواهد یافت همچنین قیمت کنسانتره روی حدود 30 میلیون ریال به‌ازای هر تن در نظر گرفته شده است.

با در نظر گرفتن مفروضات ذکر شده، سود هر سهم در سال 96 بالغ بر 2210 ریال محاسبه شده است. از آنجاکه عمده فعالیت شرکت تولید کنسانتره روی است، لذا قیمت جهانی روی تأثیر فراوانی بر سود هر سهم آن دارد از این رو عمده دلیل افزایش سود شرکت، افزایش 16 درصدی نرخ فروش کنسانتره روی خواهد بود. درصورت نوسانات شدید قیمت جهانی روی، سود شرکت نیز دست‌خوش تغییرات خواهد شد. با کاهش موجودی انبارهای جهانی روی و رسیدن آن به کمترین میزان خود در 2 سال اخیر، قیمت روی نیز افزایش یافته و سقف قیمتی در سال 2010 را هم پشت سر گذاشته است. باید دید که قیمت روی با درنظر گرفتن وضعیت موجود در بازارهای جهانی چه روندی را در پیش خواهد گرفت.

عناوین برگزیده