تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۳۳۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد چشم‌گیرتولید آلومینیوم در چین

می متالز - چین در سال ۲۰۱۵ با تولید حدود ۳۲ میلیون تن آلومینیوم اولیه، سهم ۵۵ درصدی از تولید کل دنیا را به‌خود اختصاص داد. عمده انرژی مورد نیاز چین برای این حجم از تولید آلومینیوم از طریق نیروگاه‌های حرارتی زغال سنگ تأمین می‌شود که مسائل زیست‌محیطی فراوانی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. همین امر سبب تعطیلی برخی از واحدها در چین شد.
رشد چشم‌گیرتولید آلومینیوم در چین

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و حتی مصرف‌کننده آلومینیوم در جهان به‌شمار می‌رود. این کشور، نه تنها پرجمعیت‌ترین کشور دنیا است، بلکه بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده مواد اولیه معدنی همچون آلومینیوم نیز به‌شمار می‌رود. چین با تولید حدود ۳۲ میلیون تن آلومینیوم اولیه (آلومینیوم تولید شده از منابع معدنی) سهمی بالغ بر ۵۵ درصد از تولید این فلز پرکاربرد را در دنیا به‌خود اختصاص داده است. با وجود اینکه بعد از سال ۲۰۱۲ به‌تدریج بسیاری از کشورهای تولیدکننده برتر دنیا، به‌دلیل کاهش قیمت‌های جهانی، تولیدات خود را کاهش دادند یا ثابت نگه داشتند، ولی چین روندمعکوس را طی کرد و در این مدت با رشد حدود ۵۸ درصدی، از ۲۰.۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۲ به حدود ۳۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ رسید. این امر تقاضای سیری‌ناپذیر چین را برای فلز آلومینیوم نشان می‌دهد.

به غیر از سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ که سال‌های رکود اقتصادی جهانی بود، تولید آلومینیوم چین همواره با رشد چشم‌گیری در هر سال نسبت به سال گذشته همراه بوده است، تا آن‌جا که بعد از سال‌های رکود، در سال ۲۰۱۵ به بیشترین مقدار رشد خود یعنی حدود ۳۱ درصد رسید. در طی سال‌های مورد بررسی نشان داده شده در نمودار شماره یک، تولید آلومینیوم در چین به‌طور متوسط از سال ۲۰۰۶ تا سال ۲۰۱۵، سالانه حدود ۱۵ درصد رشد داشته که مقداری قابل توجه است.

 عمده افزایش تولید آلومینیوم اولیه طی سال‌های گذشته مرهون فعالیت واحدهای جدید ذوب آلومینیوم تأسیس شده در استان‌های شمال و شمال‌غربی چین است. با وجود اینکه تعداد قابل توجهی از واحدهای ذوب چین در استان‌های مرکزی به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی تعطیل و یا به حالت تعلیق درآمدند، تأسیس و شروع به فعالیت واحدهای عظیم ذوب آلومینیوم در استان‌های شمال‌غربی سبب افزایش کلی تولیدات کشور چین طی سال‌های مذکور شد. 

با توجه به اینکه مناطق شمالی کشور چین از منابع زغال سنگ غنی است، بسیاری از تولیدکنندگان آلومینیوم در این مناطق انرژی مورد نیاز خود را از طریق سوزاندن زغال سنگ به‌دست می‌آورند.همین امر سبب تولید قابل توجهی از گازهای دی‌اکسید کربن از نیروگاه‌های تولید برق واحدهای ذوب آلومینیوم و همچنین پالایشگاه‌های بوکسیت این کشور شده که موجبات تعطیلی و تعلیق آن‌ها را ایجاد کرده است. 

بررسی مقدار انرژی مصرفی برای تولید برق مورد نیاز و تولید هر تن از آلومینیوم چین طی سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ و همچنین بررسی سهم منابع و نیروگاه‌های مورد استفاده در تامین انرژی هر تن آلومینیوم نشان می‌دهند که همواره در سال‌های مورد بررسی، زغال سنگ سهمی بالغ بر ۹۰ درصد داشته است و تنها حدود ۱۰ درصد انرژی الکتریکی تآمین شده برای واحدهای ذوب آلومینیوم چین از محل نیروگاه‌های برقابی بوده است.

گرچه دسترسی وافر به منابع زغال سنگ چین، سبب سوق بیشتر تولیدکنندگان به استفاده از زغال سنگ برای تأمین انرژی الکتریکی خود شده، ولی بازدهی کم این نیروگاه‌ها در کنار تولید قابل توجهی از گازهای گلخانه‌ای مشکلات زیست‌محیطی فراوانی را در چین برای تولیدکنندگان آلومینیوم به‌دنبال داشته که در موارد متعددی، خصوصا در سال گذشته (۲۰۱۶ میلادی) سبب تعطیلی برخی از واحدها شده است.

عناوین برگزیده